עמותת אומץ היא גילגולה השני של עמותת אמיתי דף הבית

חזור
דף קודם
דף הבית אודות - תפריט משני פעילויות העמותה - תפריט משני אומץ בחדשות - תפריט משני בעלי תפקידים בעמותה פרסומים של חברים שימושון - תפריט משני צור קשר - כתובת טל. ופקס חיפוש באתר זה אנגלית

אתר אומ"ץ עבר לכתובת חדשה

למעלה פירוט פעולות עמותת אומ"ץ
עבור שנת 2006
בסדר כרונולוגי יורד

ניתן לבצע חיפוש תוך כדי צפיה על דף זה ע"י הקשת CTRL-F
בקרוב יוכנסו מנגנוני חיפוש מתקדמים ופורמט התצוגה ישופר
 

דצמבר 2006

חזור העדר סווג בטחוני לאזרח העובד במשהב"ט

31/12/06

עמותת אומ"ץ פנתה במכתב לראש אגף הבטחון במשרד הבטחון, מר יחיאל חורב והתריעה כי ממידע שהגיע לעמותה מכלי התקשורת למדים כי גב' רחל תורג'מן, לשעבר מנכ"לית חברת "חברים ומרוויחים", המשמשת יועצת אישית לשר הבטחון מר עמיר פרץ נוכחת בלשכת השר ובחדרי המשרד, מבלי שיש לה (עפ"י מיטב ידיעת העמותה) תפקיד מוגדר במסגרת המשרד. במקביל פורסם בכלי התקשורות כי בתו של סגן שר הבטחון מר אפרים סנה שעובדת בלשכתו על בסיס התנדבותי, מסתובבת אף היא באורח חופשי בחדרי המשרד וחשופה למסמכים סודיים. לנוכח האמור לעיל ולאור העובדה של המצאות חומר בטחוני רגיש בשתי הלשכות מבקשת אומ"ץ לדעת, האם שתי האזרחיות הללו עברו תחקירים בטחונים והאם הוגדרו להן סיווגים בטחונים?

אינדקס

חזור אומ"ץ בשרות נפגעי טיפולים פסיכולוגיים, חברתיים וסוציאלים

עמותת אומ"ץ מקימה פורום במטרה לסייע למתמודדים בקהילה.

אינדקס

חזור האין איילה חסון שלוחה של רה"מ אהוד אולמרט?

28/12/06

בתאריך 29/10/06 פרסם ערוץ 1 (הכתבת איילה חסון) כי מר בורובסקי, המשמש כיום כיועץ מיוחד של מבקר המדינה לענייני שחיתות, ניסה בשנת 2004, בעת שהיה מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, לקדם את מועמדותו לתפקיד מפכ"ל המשטרה. מקור הידיעה היה חבר מרכז הליכוד לשעבר, סלומון קרובי, אשר טען כי קצין בכיר נוסף במשטרה, תנ"צ דוד זיסו, הציע לו (לקרובי) על דעת בורובסקי (אז מפקד המחוז הצפוני), לסגור תיק חקירה נגד עמרי שרון, אם זה יפעל לקידומו של בורובסקי לכהונת המפכ"ל.

מנגד הכחיש בורובסקי מכל וכל את הדיווח הנ"ל. לדבריו, איננו מכיר את קרובי, "לא יודע מי זה. הוא יכול להתלונן במשטרה כדי שתפתח בחקירה". דוברת משרד מבקר המדינה אישרה כי קרובי אכן פנה טלפונית למשרד מבקר המדינה בעניין, והוצע לו להגיש את התלונה בכתב כדי שניתן יהיה לבדוק אותה ואולם היא טרם התקבלה.

מיד לאחר מכן, בתאריך 30/10/06 הגיש קרובי תלונה למשטרת ישראל ובתאריך 2/11/06 הוחלט בפגישה שקיים ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב יוחנן דנינו, עם פרקליט המדינה, מר ערן שנדר, כי פרשת בורובסקי-קרובי תחקר על-ידי המשטרה.

בורובסקי נחקר והכחיש האשמותיו של סולומון קרובי. במקביל התלונן בורובסקי כנגד קרובי וטען כי מדובר בעלילה שנרקמה כדי לפגוע בו אישית ובחקירה אותה הוא מנהל כעת במשרד מבקר המדינה בחשד לשחיתות שלטונית.

במהלך חקירתו של מר בורובסקי במשטרה, בתאריך 27/12/06, פרט בורובסקי באזני חוקרי המשטרה, כיצד ניסו בכירים בלשכת רה"מ אולמרט לתפור לו תיק, בסיועה הפעיל של כתבת רשות השידור, איילה חסון-נשר.

בעקבות ברור תלונתו של בורובסקי פנתה עמותת אומ"ץ למנכ"ל רשות השידור, מרדכי שקלאר, להשעות את איילה חסון בגין "מעורבותה הפעילה בפרשת חשד לקשירת קשר לכאורה להדחתו של ניצב (בדימ.) יעקב בורובסקי, יועצו של מבקר המדינה למאבק בשחיתות." חסון הסתירה מהממונים עליה את עובדת קיומם של אינטרסים מסחריים משפחתיים עם משפחת ראש הממשלה ופעלה בניגוד חמור לאתיקה המקצועית ואולי גם תוך חשד לביצוע עבירה על החוק. "חסון לא למדה לקח מהעבירות שביצעה לכאורה והמשיכה אמש לסקר את הפרשה בשידורי הערוץ הראשון ולא נמנעה מלהמשיך להכפיש את ניצב (בדימ.) בורובסקי ובכך המשיכה לשרת את לשכת ראש הממשלה".

אינדקס

חזור פרשת העטים של רה"מ אהוד אולמרט
בג"צ מתח ביקורת על התנהלות אולמרט ודחה את העתירה

28/12/06

בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ 8749/06 קבע כי אין מקום לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בפרשת עטי היוקרה שקיבל מאיש העסקים אלכסנדר טסלר. לדעת השופטים פעל היועמ"ש בהתאם לממצאי חקירת המשטרה, שמצאה אף היא שאין מקום לפתוח בחקירה. חרף זאת מתח היועמ"ש, מזוז, ביקורת על התנהלות אולמרט בכותבו כי "מוטב היה שאולמרט לא היה מטפל במישרין בעניינו של ידידו, ישראל טסלר, במינהל מקרקעי ישראל".

מהנימוקים דלעיל נדחתה עתירתה של עמותת אומ"ץ נגד החלטת היועמ"ש, מני מזוז.

אינדקס

חזור תלונה נגד שר האוצר בחשד להפרת אמונים
וקבלת מתנות בניגוד לחוק

26/12/06

עמותת אומ"ץ הגישה תלונה נגד שר האוצר, מר אברהם הירשזון, כחשוד לכאורה בעבירה של הפרת אמונים בכך שכאשר שימש כחבר כנסת ויו"ר ועדת הכספים נטל לשימושו מכונית יוקרתית על חשבון הסתדרות העובדים הלאומית למרות שחדל לשמש כיו"ר ארגון זה.

עפ"י תחקיר שפורסם באתר "חדשות מחלקה ראשונה" (Nfc) הורה הירשזון בחודש מרס 2004 לשדרג את הרכב האישי שלו, שקיבל על חשבון הסתדרות העובדים הלאומית. בעקבות זאת נשלחה הזמנה ע"י הסדרות העובדים הלאומית לחברת "ניו קופל" לספק להירשזון רכב מפואר שעלותו כולל האביזרים המשוכללים הסתכמה ב 470 אלף שקלים. הסתדרות העובדים הלאומית שילמה דמי שכירות חודשיים בסך 12,650 אלף שקל. התחקיר מגלה עוד כי מתחשיב שנעשה בהסתדרות העובדים הלאומית עלה כי העלות הכוללת של ההוצאות ששילמה הסתדרות העובדים הלאומית להירשזון אחרי פרישתו הסתכמה במיליון שקל לשנה.

אינדקס

חזור גניבת חולות באיזור הטיסנים באשדוד

26/12/06

עמותת אומ"ץ פנתה במכתב למנהל המחלקה לזכויות דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה, עו"ד חובב ארצי, בשאלה מדוע לאחר שהועברו אליו ממצאי חקירת המשטרה בעניין גניבות של חולות באיזור הטיסנים באשדוד, לא נמסר באופן רשמי אם פרקליטות המדינה השלימה את הגשת כתבי האישום המתבקשים.

אינדקס

חזור חובת צינון על השגריר ד"ר עודד ערן

26/12/06

עמותת אומ"ץ פנתה במכתב ליועמ"ש, מר מני מזוז ולנציב שירות המדינה, מר שמואל הולנדר, בעניין אי קיום חובת צינון של עובד משרד החוץ. מדובר בד"ר עודד ערן, עובד ותיק של משרד החוץ שכיהן עד כה כשגריר ישראל למוסדות האחוד האירופאי, קיבל משרה בכירה במסגרת הקונגרס היהודי העולמי כראש המשרד הישראלי שלו.

העמותה רואה פסול בכך שד"ר ערן הסכים לקבל הצעת עבודה מגוף שהיה זקוק לו בעת כהונתו כשגריר ישראל באירופה. שכן בתפקידו החדש בקונגרס היהודי העולמי צפוי הנ"ל לעמוד בקשר ולפנות בבקשות שונות לאנשי משרד החוץ ובכללם אנשים שהיו כפופים לו. כדי למנוע מקרה כזה נוצר חוק הצינון. לכן לטענת אומ"ץ, השגריר לשעבר אינו רשאי להחיל בעבודתו אצל הקונגרס היהודי העולמי בלא לקבל קודם לכן פטור כחוק מועדת ההיתרים הקבועה לצורך זה בבית המשפט המחוזי בירושלים. החוק מחייב צינון ופרט לועדת ההיתרים איש אינו מוסמך לתת פטור מחובת הצינון, בלא ההליך החוקי המתחייב. אכיפת החוק הינה באחריות היועמ"ש ונציב שירות המדינה ומכאן הפניייה אליהם בבקשה לפעול לאלתר כדי למנוע את הפרת החוק הצפויה.

אינדקס

חזור האם עיתון הארץ והכתבת אסתי אהרונוביץ פגעו במוניטין עמותת אומ"ץ?

25/12/06

בתאריך 1/12/06 פרסם מוסף הארץ כתבה תחת הכותרת "מושחתים נמאסתם. תמשיכו!"

בין היתר הובאו בכתבה הנ"ל ציטוטים לכאורה מפי גורם במשרד מבקר המדינה, כהאי לישנא:

    "לא פעם, מספרים בקרבתו של לינדנשטראוס, גרם אבנרי נזקים למבקר. במשרד המבקר רואים באבנרי אחראי ישירות לנזק שנגרם בעקבות פרשת אולמרט ועטי היוקרה."

    "הוא סיבך אותנו בפרשה הזו".

    "... ומאז מנגחים את המבקר בעניין, כאילו המבקר חיפש את אולמרט. בכל מאמר שרוצים לנגח את המבקר, מזכירים את הפרשה הזאת. דנקנר ב'מעריב' עושה מזה מטעמים. וזה משגע אותנו, כי אנחנו באמת לא קשורים לעניין".

    וכן הובא ציטוט מפי, דובר משרד המבקר, נדב עשהאל, אשר לטענת הארץ מסר בתגובה: "אנו מקבלים בברכה כל תלונה שמוגשת למבקר ומעריכים מעורבות אזרחית. אנו מעריכים את עבודתו של אבנרי אך יש פער בין הרטוריקה שלו, כשהוא מציג את עצמו כשותף סוד של המבקר, לבין המציאות. מעולם לא הועבר חומר ממשרד המבקר אל עמותת אומ"ץ, והמבקר לא הזמין את מר אבנרי להגן עליו בוועדת הכנסת. הוא הוזמן מטעם הוועדה עצמה".

הואיל ולטענת מזכירות אומ"ץ העובדות שונות בתכלית, פנתה העמותה במכתב למנכ"ל משרד מבקר המדינה, מר שלמה גור במכתב בזו הלשון:

    "בדיקה שערכתי העלתה שמבקר המדינה השופט בדימוס מיכה לינדרשטראוס ויועצו לענייני המאבק בשחיתות ניצב בדימוס יעקב בורובסקי לא היו מעורבים אישית במסירת תגובות לכתבת. אני פונה אליך, בתוקף תפקידך כמנכ"ל משרד מבקר המדינה , בבקשה לברר אם גורם רשמי במשרד מסר עובדות לא נכונות והאם תגובתו של הדובר בפועל של המשרד הייתה על דעתך."

אינדקס

חזור אי סדרים חמורים בעיריית תל אביב יפו

25/12/06

עמותת אומ"ץ פנתה במכתב לראש העיר תל אביב יפו, מר רון חולדאי, בהמשך למכתב קודם מיום 18 אוקטובר 2006, בו הלינה כי לא נתקבלה כל התייחסות לעצם קבלת המכתב ולשאלות אותן עוררה העמותה.

במקביל פנתה העמותה למבקרת עיריית תל אביב, עו"ד חיה הורוביץ והזכירה כי בזמנו העלתה העמותה חשד להפעלת עובדי העירייה, ע"י ראש העיר, למטרות אישיות ולקידום אישי. עד כה טרם נתקבלה כל תגובה או התייחסות של מבקרת העירייה.

אינדקס

חזור כפל תפקידים פסול של ח"כ ויו"ר ארגון עובדים

25/12/06

בתאריך 25/12/06 פנתה עמותת אומ"ץ ליו"ר ההסתדרות, מר עופר עיני והודיעה כדלקמן:

    "כפי שנמסר לנו, עומד מחר בית הנבחרים של ההסתדרות לדון בדחיית החלטה שהתקבלה בחודש ספטמבר 2005 שעל פיה לא יכול חבר כנסת לכהן בעת ובעונה אחת כיו"ר ארגון עובדים.

    ההחלטה שנתקבלה במועד הנ"ל היתה אמורה למנוע, בין השאר, מיו"ר ארגון התעשייה האוירית, מר חיים כץ, מלכהן בעת ובעונה אחת כחבר הכנסת ה-17 (הכנסת הנוכחית) אך הוא לא נבחר לכנסת. לפני זמן קצר בעקבות התפטרותו של הח"כ נתן שירנסקי מהכנסת, נבחר מר חיים כץ לכנסת מחדש ועתה, במקום ליישם את ההחלטה הנ"ל לגביו, יש כוונה לבטלה רטרואקטיבית על-מנת לאפשר לו לכהן בשני התפקידים בעת ובעונה אחת.

    עמותת אומ"ץ חושדת שיש קשר למגמה לדחות את נושא כפל התפקידים כדי לקבל את תמיכת ארגון עובדי התעשייה האוירית לקראת הבחירות הבאות בהסתדרות.

    אנו תובעים ממך להוריד מסדר היום של בית נבחרי ההסתדרות את ההצעה לשנות את נושא כפל התפקידים. במידה ובקשתנו לא תיענה, נשקול כיצד לטפל בנושא זה בדרכים משפטיות וציבוריות."

דיווח המשך אינדקס

חזור שימוש בכספי ציבור של הסתדרות העובדים הלאומית
לכיסוי פרשת אונס והטרדה מינית

24/12/06

עמותת אומ"ץ פנתה למבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, במכתב עם מידע משלים לתלונות קודמות, בהם התלוננה העמותה על גניבת והוצאת כספים לכאורה מחברות ועמותות של הסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל) ע"י בכירי הארגון בהמשך לעדויות ולפירוט שנמסרו למשרד מבקר המדינה על מעשי ההונאה הללו.

לידי העמותה הגיעו ראיות לכאורה על העברת כספים דרך חברות ועמותות הנמצאות בשליטת בכירי הע"ל, כגון: "סלע" (חברה לבניין בע"מ), "עומרי" (חברה לביטוח בע"מ), "נילי" (נוער יהודי למען ישראל, עמותה), "קרן ולקר" (עמותה למלגות), "המרכז לפיתוח מערכות חינוך וקליטה" (עמותה), "קופת עלום" (עמותה).

כמו כן התברר כי בהע"ל ובגופי המשנה שלה אין גופי ביקורת של ממש ויש חשש ממשי לניגודי עניינים. מדובר בחבורה של כמה עסקנים ששולטת במקביל ב-4 עמותות וב-2 חברות מניות ומגלגלת את הכספים מעמותה לעמותה ומחברה לחברה. קיים חשש כי הדיווחים שההסתדרות הלאומית מסרה לרשויות המדינה על הכספים אינם אמת וכי נעשו לאחרונה ניסיונות לשיבוש החקירה הצפויה.

אומ"ץ מבקשת להביא לידיעת המבקר כי באחרונה הועבר לעמותה מידע ממוסמך, כי במסגרת הסכם שנועד להסוות והסתיר פרשת הטרדה מינית ואונס ושולם לנאנסת סכום כסף מקופת הסתדרות העובדים כדי שהיא תסכים לשתוק ולבטל תביעתה בנושא כנגד המנכ"ל.

מדובר בעובדת של הע"ל, אשר טענה כי המנכ"ל המוסד הטריד אותה מינית ואנס אותה. הע"ל שכרה עבור המנכ"ל עו"ד מטעם הארגון וביזמתו נעשה בשעתו הסכם עם העובדת בבית הדין לעבודה. במסגרת הסכם זה שולמו לה כספים כ"דמי שתיקה" מקופת הע"ל ובתמורה היא הוחתמה על הסכמתה שלא להתלונן ולא לספר על פרשת האונס. עו"ד בועז בן צור הוא שנשכר ע"י הע"ל להגן על המנכ"ל והוא קיבל שכרו מקופת הארגון. הארגון הוא גם מי ששילם לעובדת הנאנסת את "דמי השתיקה".

מאחר ומדובר בקופת גוף ציבורי העומד לביקורת המבקר, לא יעלה על הדעת שיעשה מעשה שכזה. נראה שכסף שנלקח מנשים עובדות עבור "הגנתן המקצועית" ו"קידום מעמדן בעבודה" שימש את ארגון העובדים שלהן לכיסוי פרשת האונס של אחת מהן. מה שנעשה בפרשה זו, כולל התשלום והחתמת העובדת על חובת שתיקה, עומד בסתירה גם להוראות החוק הפלילי.

דיווח קודם | דיווח המשך אינדקס

חזור אריה אבנרי יעמוד בראש אומ"ץ שנתיים נוספות

21/12/06

האסיפה הכללית של חברי עמותת אומ"ץ התקיימה ביום חמישי 21/12/06 ובחרה את חברי ההנהלה החדשה של העמותה לשנתיים הקרובות. ברב קולות נבחר אריה אבנרי, המכהן כיו"ר ההנהלה מאז היווסדה של העמותה לפני כארבע שנים והוא יכהן בתפקיד זה שנתיים נוספות.

שאר חברי ההנהלה הם: אריה (לייבו) לבנה (המכהן כיו"ר מזכירות אומ"ץ), ד"ר יוספה שטיינר, אורה רובינשטיין, מאיר ויסמן, ד"ר רן כוחן, מעוזיה סגל, יעל ארצי, אילנה דלפרי, חנה לב, בני שגיר, עירית לרמן, ד"ר ישראלך גלעדי ואברהם פריד (פריצי).

כמו כן נבחרו חברי ועדת ביקורת: אברהם שביט, חיים מנור ודליה מורגנשטיין.

תוכנית העבודה של העמותה לשנת 2007 כוללת מאבק בלתי מתפשר בנושא ההון והשלטון, הרחבת הפעילות ברשויות המקומיות ושימת דגש על נושאים חברתיים שנוגעים לשכבות החלשות, העמותה גם תעמיק את מעורבותה לגבי התקשורת.

אינדקס

חזור האגודה הפדגוגית של המורים

19/12/06

בתאריך 19/12/06 פנתה עמותת אומ"ץ לרשם העמותות, עו"ד ירון קידר והודיעה כדלקמן:

    "עמותת אומ"ץ בודקת בימים אלה חשדות לאי סדרים כספיים בארגון המורים העל יסודיים ובהם הזיקה בין הארגון לבין האגודה הפדגוגית המסונפת אליה.

    בין השאר נמסר לנו כי חברת ההנהלה ויו"ר המחלקה לפדגוגיה, ברכה מציאל, פנתה אליך ב-26 לנובמבר 2006 בבקשה לעיין במסמכי העמותה ועד כה לא נענתה.

    כמו כן נמסר לנו שיש כוונה של הנהלת הארגון לדרוש את סגירת העמותה מסיבות שלא קשה לנו לנחשן אני מבקש ממך לעכב כל פעילות הקשורה בסגירת העמותה עד שיתבהרו כל העובדות לאשורן."

אינדקס

חזור הליכי אכיפה ופיקוח על הבניה בנתניה

19/12/06

בתאריך 19/12/06 פנתה עמותת אומ"ץ לראש עיריית נתניה, הגב' מרים פיינברג, בתלונה כנגד ועדת הערר המחוזית שכשלה.

לעמותת אומ"ץ הגיעו מסמכים הקשורים בהתנגדות שהגישו תושבים אשר לא קבלו סעד מועדת הערר המחוזית. ועדה ממשלתית שחקרה את הנושא העירה הערה חמורה מאד:

    "על הועדה המקומית לנקוט בהליכי אכיפה ופיקוח ולא לאפשר למצב בעיר להתדרדר ולמנוע היווצרותן של נורמות פסולות לפיהן מקדימים היזמים בניה להיתרים וע"י כך יוצרים מצב קיים אותו הם מנסים אח"כ להכתיב למוסדות התכנון. על הועדה המקומית לשקול שיקולים תכנוניים אמיתיים, בהתעלם מעובדות שנקבעו בשטח ועליה לתבוע ממי שמבקש הקלות כה משמעותיות את כל הנימוקים וההצדקות לכך".

במקביל הגיע לעמותה מידע שפרשת הבית ברחוב בארי 37 אינה יחידה וככל הנראה מצויים בנתניה יזמים וקבלנים נוספים הפועלים הזוכים להעדפות ונהנים, לכאורה, מיד חופשית להפר את החוק.

על יסוד הנאמר לעיל מבקשת אומ"ץ להציג בפני ראש העירייה את השאלות הבאות:

  1. האם עיריית נתניה אוכפת את חוקי הבניה או שהקבלנים עושים ככל העולה על רוחם?
  2. מדוע עיריית נתניה לא אכפה את חוקי הבניה בבארי 37 כך שהקבלן הרס ובנה באין מפריע כחצי שנה, זאת לאחר תלונות חוזרות ונשנות מצד הדיירים? מה מהות הקשרים הקיימים בין הרב שמעון שר, יו"ר ועדת הבניה המקומית לבין הקבלן והיזם אשר בונה ברחוב בארי 37?
  3. האם יו"ר ועדת הבניה בנתניה, הרב שמעון שר, קשור לעמותות המסונפות לקרית צאנז?
  4. האם אנשים פרטיים, קבלנים ואנשי מקצוע בתחום הבניה נאלצים לשלם כסף לעמותות אלו בהוראה ישירה של הרב שר, כדי שיזכו לקידום עניינים בנושאי הבניה ואף הכשרת שרצים ועבריינות בניה?
  5. מדוע עיריית נתניה פועלת בניגוד לכללי המנהל התקין ואינה נותנת לדיירים רשות לעיין בתיק הבניה כולו, אלא רק מוסרת מסמכים מסויימים?
  6. האם מקבלים פקחי הבניה הוראות מיו"ר ועדת הבניה שלא לאכוף את חוקי הבניה "למקורבים שמשלמים לעמותות"?
  7. מדוע מיהרה עיריית נתניה לשלוח זימון לדיירים בדיון על שינוי הטאבו בהתראה של שלושה ימים בלבד (בניגוד גמור לחוק) ולא הסכימה לדחות את הדיון למרות תחינותיהם של הדיירים, ורק לאחר שהעניין יצא לעיתונות העירייה התקפלה?
  8. האם חברי הועדה לתכנון ולבניה מייצגים את תושבי העיר או את טובת הקבלנים (בעיקר לאור השנים האחרונות בהן מאושרות תכניות גרנדיוזיות של מגדלים רבי קומות ואזורים צפופים אשר לא מותאמים לקיבולת של אוכלוסיה רבה, והדבר ניכר היטב בעומסי תנועה מזוויעים, למרות כל האזהרות שהיו ברורים וידועים מראש)?

אינדקס

חזור התנגדות לבחירתו של דורון צברי כחבר בועד המנהל של רשות השידור

18/12/06

בתאריך 18/12/06 פנתה עמותת אומ"ץ ליועמ"ש, מני מזוז, במכתב התנגדות לבחירתו של הבמאי דורון צברי לחבר הועד המנהל של רשות השידור, עפ"י המלצתו של השר הממונה על רשות השידור, מר איתן כבל, מהנימוקים הבאים:

  1. מר צברי שימש כמפיק הראשי של משדרי הבחירות של מפלגת העבודה בבחירות האחרונות לכנסת ובאמצעות חברת הפקות פרטית שלו. ככל הנראה קשור לחברה זו גם אחיו של השר.
  2. צברי הופיע ברשימת המועמדים של מפלגת העבודה בכנסת. העובדה שהשר הממונה על רשות השידור היינו גם מזכ"ל המפלגה המעונין אולי לפצות אותו על אי בחירתו לכנסת מדברת בעד עצמה. (עמותת אומ"ץ הפנתה באחרונה את תשומת ליבך לניגוד האינטרסים האמור).
  3. מר צברי ביצע בשעתו עבירה שיש עמה קלון אף כי לא הורשע בדין אלא נידון לעבודות שירות.

אינדקס

חזור חקירת פרשות שחיתות בספורט

19/12/06

בתאריך 18/12/06 פנתה עמותת אומ"ץ לראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, ניצב יוחנן דנינו, בבקשה להעניק עדיפות לחקירת המשטרה בחשד להטיית משחקי כדורגל בליגות השונות לכדורגל באמצעות שיחוד שחקני כדורגל ע"י נציגים של ארגון פשע, שמבקש להשתלט על ענף ההימורים בספורט.

הנגע של השחיתות בכדורגל החל כבר לפני שנים כאשר שחקני כדורגל בודדים בקבוצות שונות וקומץ שופטי כדורגל קיבלו שוחד להטיית משחקים כדי לקדם קבוצות כדורגל מתחרות במעלה הטבלא או למנוע את ירידתן שלך קבוצות אחרות.

הפעם מדובר בתופעה חמורה פי כמה של ניסיון סיטוני להשחית את ענף הכדורגל המרכז התעניינות של מאות אלפי צופים ורבבות בני נוער בגילאים שונים.

מן הדין לעקור את התופעה הזו מיד ולהביא את האשמים לדין על מנת שישראל לא תדרדר למצב שבו מצויות מדינות מושחתות בתחום הספורט.

אינדקס

חזור תלונה כנגד ח"כ שחסמו כבישים וגרמו נזק לציבור

18/12/06

עמותת אומ"ץ פנתה לח"כ חיים אורון, יו"ר ועדת האתיקה של הכנסת והתלוננה כנגד שני חברי הכנסת, יואל חסון (קדימה) וסטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו) בגין גרימת נזק לציבור. הח"כים הנכבדים גרמו לפקקי תנועה כבדים כשחסמו בתאריך 17/12/06 את כביש החוף במחאה על התנהגות המשטרה שלא אפשרה להם להפגין את התנגדותם לחוק הליסינג.

במכתב התלונה נכתב:

    "הם גרמו לפקקי תנועה כבדים ולסבל רב לציבור רחב באחד מימי חג החנוכה שבהם עמוסים הכבישים במיוחד".
    "התלונה מוגשת ללא קשר לויכוח שהתנהל בין שני חברי הכנסת הנ"ל לבין המשטרה בנושא מתן היתר לעשרות בעלי רכב שביקשו לנסוע בנסיעה איטית לעבר תל אביב כמחאה נגד חוק הליסינג החדש".
    "לא יעלה על הדעת שנבחרי ציבור המחווים על שמירת החוק יפרו את החוק ובכך ישמשו דוגמא שלילית לכלל אזרחי המדינה ויפגעו בשמחת החג של אלפי משפחות. אנו מבקשים למצות עם שני חברי הכנסת הנ"ל את הדין".

אינדקס

חזור קשרי משפחה במוזיאון הארץ

15/12/06

בתאריך 14/12/06 פנתה עמותת אומ"ץ למבקרת עירית תל אביב, גב' חיה הורביץ, בהמשך למכתב קודם וביקשה להביא לידיעתה מידע נוסף שהגיע לידיעת העמותה ואשר יש לו השלכה להתנהלות הנהלת המוזיאון בפרשת המעילה של שי רונן.

התברר כי רעייתו של מנהל המוזיאון אילן כהן הועסקה בשעתו בפרויקט באחת החברות העירוניות המנוהלות ע"י חיים רונן, אביו של שי ואולי היה קיים כאן עניין של ניגוד אינטרסים.

מן הראוי לציין כי רונן האב נתמנה לתפקידו ביוזמתו של ראש עיריית תל אביב מר רון חולדאי שהכיר אותו בעת שירות צבאי משותף ואולי הוא נהנה מגיבויו של ראש העירייה.

אינדקס

חזור גלגול כספים בהטיית משחקי הכדורגל

13/12/06

"בעקבות הגילויים האחרונים על מעורבותו של ארגון פשע בהטיית משחקי הכדורגל בליגות העליונות באמצעות שיחוד שחקנים על מנת לזכות בהימורים גלויים וסמויים בסכומי כסף גדולים ואולי גם למטרות נוספות" פנתה עמותת אומ"ץ אל מנהל רשות המיסים, ג'קי מצא, "בבקשה להעניק עדיפות עליונה לחקירת דרכי התנהלותה של מערכת כספית בלתי חוקית בענף הכדורגל המגלגלת לפי כל הסימנים סכומי עתק בהיקף לא ידוע. ענף הספורט מרתק אליו מאות אלפי אזרחים, רבים מהם צעירים ובני נוער, ומן הראוי שכל רשויות אכיפת החוק, ורשות המיסים ביניהם, יפעלו בזריזות ובנחישות כדי לבער את הנגע."

אינדקס

חזור מעילה כספית במוזיאון הארץ

13/12/06

עמותת אומ"ץ פנתה למבקרת עירית תל אביב, חיה הורביץ וליועץ המשפטי של העירייה, עו"ד אחז בן ארי במכתב כדלקמן:

    "בכתבת תחקיר ,פרי עטה של העיתונאית דבורה גינזבורג, שפורסמה ב"זמן תל אביב" ב-8 בדצמבר 2006 נחשף כי מנהל הרכש של מוזיאון הארץ מעל בכספי המוסד. לאחר שהדבר נתגלה הוא פוטר מעבודתו ללא פיצויים ונאלץ להחזיר את כספי המעילה. משום מה החליטה הנהלת המוזיאון לעשות דין לעצמה ונמנעה להעביר את הענין לטיפולה של המשטרה למרות שהמדובר הוא בעבריה פלילית.
    אנו מבקשים לדעת האם ההסדר המפורט לעיל מקובל עליכם והאם אין מקום להתערבותה העירה בנדון?"

אינדקס

חזור חשש למינוי פוליטי של מנכ"ל הרשות השניה

12/12/06

עמותת אומ"ץ פנתה במכתב לסמנכ"ל משרד התקשורת, מר מרדכי מרדכי,בתוקף תפקידו כיו"ר ועדת האיתור לבחירת המנכ"ל החדש של הערוץ השני, בעקבות הסרת מועמדותו של חנן עזרן, שנימק את צעדו בדברים חריפים.

בין השאר כתב עזרן: אין לי עניין להשתתף ב"מכרז תפור" שבו יבחר המועמד עפ"י אמנותו, קרבתו הפוליטית או השתייכותו העדתית ".

כעמותה שחרטה על דגלה את המאבק למען מנהל תקין בכל תחומי הממשל, בחברות הממשלתיות והגופים הציבוריים מבקשת אומ"ץ להתייחס לדבריו של עזרן ולהגיב עליהם. חברי אומ"ץ רוצים להיות סמוכים ובטוחים שהמכרז לבחירת המנכ"ל החדש של הרשות השנייה יהיה נקי משיקולים זרים כאלה או אחרים ותהיה מבוססת על נתונים ויכולות בלתי תלויים. במידה ויתברר לאומ"ץ כי אמנם יש סימוכין לדבריו של עזרן והמינוי יהיה בעל אופי פוליטי, בדעת העמותה לבחון דרכים ציבוריות ומשפטיות כדי להביא לפסילת המועמד שיבחר.

דיווח המשך

אינדקס

חזור אלו קיבוצים מבקשים להנות ממכירת "תנובה"?

12/12/06

עמותת אומ"ץ פנתה אל שר האוצר בדרישה לפרסם את שמות הקיבוצים העשירים, שסירבו בשעתו להיכלל במסגרת הסדר הקיבוצים ומבקשים עתה ליהנות מפירות מכירת " תנובה".

בפניית העמותה אל שר האוצר נאמר:

    "כאשר נחתם בשעתו הסדר הקיבוצים השני התחייבו התנועות הקיבוציות (התק"מ והקיבוץ הארצי) להעביר 25% מזכויותיהם בתנובה לידי המדינה ושני הבנקים הגדולים (הפועלים ולאומי) כאשר "תנובה" תהפוך לחברה. אחד משני החותמים על ההסדר היה מזכיר התק"מ דאז - אריק רייכמן.
    במסגרת האחריות ההדדית הקיימת בתנועה הקיבוצית, חתמו כל הקיבוצים על הסכמתם להסדר, כדי לאפשר שיקום כל הקיבוצים שעמדו בפני קריסה כלכלית. למרבה הצער, מספר קיבוצים עשירים סרבו לחתום על ההסדר - בעיקר כדי לשמור על עושרם וזאת בניגוד לאחריות ההדדית.
    עד היום לא פורסם מי הקיבוצים העשירים הסרבנים, אך עפ"י מידע שהגיע לעמותת אומ"ץ הבולט שבהם הוא כנראה "גליל ים" - קיבוצו של אריק רייכמן, כיום מנכ"ל תנובה העומדת להימכר ולשלם את חובה למדינה ולבנקים.
    במילים אחרות: מצד אחד הסכים רייכמן - מזכיר התק"מ - לקבל מיליארדים מקופת המדינה, אך כאחד ממנהיגי קיבוץ גליל ים סירב להשתתף בהסדר כדי שקיבוצו לא ישא בעול, כמו האחרים.
    בהסדר הקיבוצים השקיעה המדינה כ - 15 מיליארד ש"ח מכספי הציבור; מינהלת הסדר הקיבוצים סירבה בתוקף, במשך כל השנים, לחשוף את שמות הקיבוצים שלא הסכימו לתרום את חלקם להסדר. עתה, כאשר תנובה עומדת להימכר במחיר אשר לדעת רבים אינו משקף את שווייה האמיתי נראה לי כי זכות הציבור לדעת מי הם אלה ששמחו להשתמש במיליארדים מן הקופה הציבורית אך סרבו להיות חלק מן ההסדר.
    אודה לך אם תורה למנהלת הסדר הקיבוצים לפרסם מיידית את שמות הקיבוצים העשירים-הסרבנים וע"י כך יתבררו עובדות מאלפות נוספות בפרשת מכירת תנובה".

אינדקס

חזור חשש לבזבוז כספים במכון וינגייט

12/12/06

עמותת אומ"ץ פנתה למנכ"ל משרד המדע, תרבות וספורט בשאלה, מדוע ימונה למכון וינגייט יועץ תקשורת חיצוני, בשכר חודשי מוגזם?

כל זאת כאשר מכון הספורט ע"ש וינגייט בנתניה סובל מגירעונות כספיים מצטברים המסתכמים ב- 4-5 מיליון שקלים וכל הניסיונות לאזן את תקציבו עלו עד כה בתוהו. אומ"ץ טוענת כי תנאי העסקתו של יועץ תקשורת החיצוני, שעיה סגל, אינם עומדים בשום יחס לזמן שהיועץ הנ"ל סגל משקיע והתמורה בנוכחות בכלי התקשורות שהוא מחויב למוסד. קרוב לודאי שהעסקתו בוינגייט נובעת מקשרים פוליטיים שלא קשה לנחש אותם והשאלה היא האם היא הולמת את המוסד במצבו הכספי הנוכחי.

אינדקס

חזור זילות חוק הצינון

7/12/06

עמותת אומ"ץ פנתה בשאלה ליועץ המשפטי לממשלה, מר מני מזוז, מדוע משרדו הגיע יחד עם נציבות שירות המדינה פעם נוספת למסקנה שאין להחיל חובת צינון על פקיד בכיר העובר לכהן בתפקיד בכיר בגוף שהיה מושפע במישרין מהחלטותיו קודם לכן?

הפעם מדובר בסגן הממונה על התקציבים באוצר, מר יוסי גורדון, שהיה מעורב בתקצוב משרד השיכון ועסק במסגרת תפקידו, בין השאר, בפרויקטים ובקבלת החלטות הנוגעים לקרקעות ובניה. כעת מועמד הנ"ל לכהן בתפקיד מנכ"ל התאחדות הקבלנים - גוף שהיה ועודנו בעל עניין ואינטרסים בהחלטותיו של מר גורדון במסגרת תפקידו הקודם.

לאור האמור לעיל, לא ברור לעמותת אומ"ץ מדוע היועמ"ש החליט כי הוראות חוק הצינון אינן אמורות לחול עליו.

אין זו הפעם הראשונה שמשרד היועמ"ש הופך את עקרונות הצינון לחוכא ואיטלולא ופוגע באמון הציבור במערכת הממשלתית ובטוהר החלטותיה. נראה כי ככל שהפקיד בכיר יותר ומעורב יותר בקבלת החלטות, שמשמעותן היא טובות הנאה של עשרות ומאות מיליוני שקלים לגופים האינטרסנטים - כך היועמ"ש מזדרז לתת לאותו בכיר פטור מחובת הצינון במעברו לגופים האלה והוא עושה זאת בניגוד מוחלט לכוונת המחוקק ובצורה שיש בה כדי להציג את החוק כמיותר.

אם תימשך השיטה הנפסדת לפיה ניתנים לעובדי מדינה בכירים פטורים מצינון, תאלץ עמותת אומ"ץ לבקש להופיע בפני ועדת ההיתרים ולהגיש התנגדות בכל פעם שבה יאושר מינוי לתפקיד חיצוני "נגוע". בין אם הועדה תקבל את התנגדות העמותה ובין אם לאו, יגרם נזק למעמדו של היועמ"ש, אשר יצטייר כמי שאחראי לאי אכיפת החוק.

לכן פונה עמותת אומ"ץ אל היועמ"ש ומבקשת כי יבטל את ההחלטו להמליץ על מתן פטור לסגן הממונה על התקציבים ויורה לאנשיו להמנע מעתה ממתן המלצות להקלות ופטור לפקידות הבכירה, למעט באמת במקרים מיוחדים ונדירים.

אינדקס

חזור מה סיבת האיומים על החשב הכללי?

6/12/06

עמותת אומ"ץ פנתה ליועמ"ש, מני מזוז, לפתוח בחקירה פלילית בעקבות איומים שספג החשב הכללי, ירון זליכה.

דיווח המשך

אינדקס

חזור השעייתו של סגן ניצב יאיר רגב מיאח"בל

5/12/06

עמותת אומ"ץ פנתה למפכ"ל המשטרה, רנ"צ משה קראדי, בבקשה להחזיר את סנ"צ רגב לעבודתו, כבר בימים הקרובים.

עפ"י פרסומים שונים בכלי התקשורת, החליט זה מקרוב, ראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב יוחנן דנינו, להוציא לחופשה כפויה את סגן ניצב יאיר רגב, המשמש כראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאח"בל, בחשד, לכאורה, שהוא הדליף, לעיתונאי מהעיתון "ידיעות אחרונות", חומר חקירה רגיש.

סוד גלוי הוא שהדלפות מחקירות שונות של המשטרה דולפות תדיר לתקשורת ולעיתים אף מחבלות, באופן קשה, בחקירות משטרתיות וככל הידוע, המשטרה אינה נוהגת, תדיר, למהר ולחקור את זהותם של המדליפים מתוך שורותיה פנימה.

על רקע עובדה זו, נראית לאומ"ץ תמוהה ויוצאת דופן, ההחלטה שיצאה מלפני ראש אח"מ, להשעות את סגן ניצב רגב בגין חשד להדלפה, עוד בטרם הוכח כי הוא האחראי לה וזאת למרות שמדובר בחקירה סמויה שלא פורסמה ברבים ולא נגרם בעיתה נזק כלשהוא. מה גם שסנ"צ יאיר רגב הכחיש נמרצות באזני חוקרי מח"ש את הטענת שהועלו נגדו ודרש להיבדק במכונת אמת על מנת להוכיח את חפותו. אלא, שבקשתו, לא נענתה. צעד זה מעורר מספר תמיהות לצד שאלות נוקבות.
  1. מדוע לא חוקרת מח"ש את ההדלפה של הקצינים הללו לחבריהם אלי הון והעבריינים?
  2. מדוע הזדרזה המשטרה ואצה לה דרכה לנקוט ביד קשה נגד סגן ניצב רגב אף כי לא הוכחה אשמתו ולעומת לא הזדרזה המשטרה לעשות כן במקרים אחרים - דומים?
  3. מדוע לא מהרה המשטרה לחקור, בעבר, הדלפות מחקירות אחרות שבהן היו מעורבים אנשי משטרה?
נדמה כי קמה על המפכ"ל החובה להתערב בהחלטת ניצב דנינו ולהורות על השבתו של סנ"צ רגב לתפקידו.

אינדקס
 

נובמבר 2006

חזור הכרעת הדין בעניין ועדת חקירה ממלכתית

31/11/06

ברוב דחוק של ארבעה מול שלושה, דחה ביהמ"ש העליון את עתירות עמותת אומ"ץ והתנועה לאיכות השלטון, שדרשו מהממשלה הקמת ועדת חקירה ממלכתית.

כזכור , בתאריך 17/8/06 עתרה אומ"ץ לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ כנגד ממשלת ישראל, בשל כוונתה למנות וועדה מטעמה שתבדוק את אירועי המלחמה האחרונה. העתירה הוגשה משום שממשלת ישראל התעלמה בצורה בוטה מרחשי הלב של רב הציבור בישראל. התברר כי לציבור הרחב (כפי שזה התברר במשאלים) אין אימון בועדה שבה הנחקר ממנה את חוקריו. ביהמ"ש העליון החליט לדון בעתירה והורה למדינה להגיב. לאחר זמן מה עתרה לביהמ"ש גם התנועה למען איכות השלטון ושתי העתירות נדונו במקובץ.

שתי העותרות ביקשו כי תוקם ועדת חקירה ממלכתית, על פי חוק ועדות חקירה. העותרות נימקו כי לוועדה שהממשלה מינתה (להבדיל מוועדת חקירה) אין סמכות לבחון אירועים רב מערכתיים דוגמת מלחמה וכי לממשלה אין סמכות לבחור בוועדת חקירה שאותה הממשלה עצמה ממנה, להבדיל מוועדת חקירה ממלכתית שאותה ממנה נשיא בית המשפט העליון.

לפני כ-3 חודשים הוציא בית המשפט העליון צו על-תנאי שחייב את המדינה לנמק מדוע לא תבוטל ועדת הבדיקה הממשלתית, ואולם הפרקליטות השיבה לצו כי "אין כל הבדל ממשי בין סמכויותיה של ועדת וינוגרד לבין סמכויותיה של ועדת חקירה ממלכתית".

בפסק הדין המסכם את הדיונים בעתירה ביקר בית המשפט העליון את החלטת הממשלה: "נבחרי הציבור חייבים לבוחריהם דין וחשבון". אולם קבע, כאמור ברוב דחוק, כי אין להתערב בהחלטת הממשלה על הקמת הוועדה ועל טיבה. שכן לא קמה בדין עילת התערבות בהחלטת הממשלה.

הממשלה הייתה מוסמכת למנות ועדת בדיקה ממשלתית כדי לדון באירועי המלחמה, ובבחירתה זו אין עילה להתערב ברוח פסיקה קודמת, "השאלה אם ראוי היה להקים ועדת חקירה תחת ועדת בירור היא שאלה מן התחום הציבורי, אשר לא לנו להכריע בה" (בג"צ 6001/97 אמיתי נ' ראש הממשלה, תק-על 97(3) 27). לבד מכך, גם לא ניתן לקבוע שהחלטת הממשלה חורגת ממתחם הסבירות, וזאת מן הטעמים שפורטו בפסק-דיננו, ועל-כן, שומה על בית המשפט להימנע מהתערבות".

"לכנסת נתונה הסמכות החוקית והחוקתית לפקח על שיקול דעתה הרחב של הממשלה, ועל אופן פעולתה . . . התנהלות הממשלה בכלל ובחירתה שלא להקים ועדת חקירה ממלכתית אלא ועדת בדיקה ממשלתית דווקא, נתונה גם למשפט הציבור".

לעומת דעת הרוב (כאמור לעיל) שופטי המיעוט, בראשות השופטת אילה פרוקצ'יה, תקפו בחריפות את החלטת הממשלה. להלן ציטוטים לדוגמה.

השופטת פרוקצ'יה:

    "כלל אי ההתערבות בפעולות השלטון בעניינים בעלי אופי מדיני-לאומי-ביטחוני איננו כלל מוחלט, ונתון למגזר צר של חריגים".

    "נפל פגם במינויה של ועדת בדיקה ממשלתית לצורך חקירת ארועי הלחימה בלבנון, מבחינת מהות הנושא שהועבר לבדיקתה, שאינו בגדר העניינים שבסמכות הועדה לעסוק בהם. לפגם זה נקשרים פגמים נוספים במישור ניגוד העניינים ואי סבירות."

    "העובדה כי ועדת הבדיקה מונתה בידי הממשלה בעוד שהיא ושריה מהווים מושא לבחינת הועדה לא רק בתחום האחריות המיניסטריאלית אלא גם בתחום אחריותם האישית של חבריה אינה מתיישבת עם כלל האיסור על ניגוד עניינים."

השופטת נאור:

    "כאשר קיימות סמכויות מקבילות, בחירת הסמכות שתופעל לעולם איננה שרירותית. עליה להיות בחירה שטעמים ושיקולים בצידה. בהתאם, כפופה הבחירה לכללים משפטיים ונתונה לביקורת שיפוטית."

    "על פניו נוצר בענייננו הרושם, כי ההחלטה היתה שרירותית . . . טענת שרירותיות ההחלטה לא נסתרה, שכן המדינה לא פירטה את השיקולים שעמדו ביסוד ההחלטה."

    "מצאתי שהממשלה ביקשה להעניק לוועדת וינוגרד סמכות שאין להקנות לוועדת בדיקה ממשלתית – הסמכות לחקור את הדרג המדיני."

השופט רובינשטיין:

    "מינויה של ועדת הנשיא (בדימוס) השופט וינוגרד היה בחוסר סמכות."

יובהר כי גם שופטי הרוב שדחו את העתירה מתחו ביקורת על החלטת הממשלה, "הימנעות בית המשפט מהתערבות בה איננה מעידה על נחת רוח מהחלטת הממשלה ואין בה מתן גושפנקא ציבורית לבחירה בוועדת בדיקה."

פסק הדין המלא באתר בית המשפט | דיווח קודם

אינדקס

חזור דו"ח ביקורת על היכל התרבות בתל-אביב

30/11/06

עמותת אומ"ץ פנתה למ"מ ראש עיריית תל אביב, מר נתן וולך, בתוקף תפקידו כאחראי על פרויקט שיקום היכל התרבות, בבקשה להמציא בהקדם את דו"ח הביקורת שהכין רו"ח שמואל רוזנבלום על תכנית השיקום. עפ"י מידע שהגיע לעירייה ממקור מוסמך נעשו צעדים לגנוז את הדו"ח ולא להביאו לדיון פומבי. פניית העמותה מעוגנת בחוקי השקיפות וחופש המידע.

אינדקס

חזור הסתרת מעשה אונס ע"י בכיר בהסתדרות העובדים הלאומית

23/11/06

עמותת אומ"ץ פנתה ליועמ"ש לממשלה ומסרה פרטים על פרשת הטרדה מינית ומעשה אונס שאירע לפני שלוש שנים בעובדת בהסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל) ע"י עובד בכיר בארגון שלא הועמד לדין.

הפרשה נחקרה, ככל הנראה, ע"י המשטרה. למרבית הפלא הצדדים הגיעו להסכם פשרה בתמורה לביטול התלונה והתחייבות העובדת הנפגעת, לא להגיש תלונה בעתיד ולא לפרסם את הדבר ברבים, היא קיבלה סכום כסף משמעותי מכספי הארגון.

העובדת (אשר שמה נמסר ליועמ"ש) התלוננה על כך שממונה עליה הטריד אותה מינית ואנס אותה בנצלו את יחסי הכפיפות ביניהם. מנגד, העובד הבכיר שכר עורכי דין שניהלו מו"מ עם העובדת ובמסגרתו שולמו לה כספים תמורת חתימתה והתחייבותה לשתוק, לא להעיד ולא להתלונן לעולם על הפרשה ועל האירועים. וזאת למרות שהחוק מחייב כל מעביד לדווח מייד למשטרה על כל מקרה של הטרדה מינית וחל איסור חמור לחפות על הטרדה מינית.

עמותת אומ"ץ מביעה את תדהמתה על כך שבמדינה בה אפילו הנשיא אינו זוכה לחסינות בנושא שכזה, מתברר כי דווקא ארגון עובדים אשר אמור לייצג נשים ולהגן עליהן במקומות עבודתן פועל כדי להסתיר פרשה של הטרדה מינית של עובדת ומעדיף לחפות על עובד בכיר שלו שחשוד במעשה. שום תירוץ משפטי אין בו כדי להצדיק מעשים שכאלה. שכן מדובר בהפרה ברורה של החוק, רוחו ולשונו.

דיווח קודם | דיווח המשך

אינדקס

חזור כפל התפקידים של כבל

22/11/06

לאחר שהגישה תלונה למשטרה ולמבקר המדינה בחשד לאי-סדרים כספיים במפלגת העבודה, פנתה עמותת אומ"ץ ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בבקשה לבחון את חוקיות כפל התפקידים שבהם נושא חבר הכנסת איתן כבל וכלשון המכתב:

  • "לבחון אם אין פגם חוקי או מוסרי לעובדה שהשר הממונה על רשות השידור, מר איתן כבל, מכהן בעת ובעונה אחת גם כמזכ"ל מפלגת העבודה".
  • "נראה לנו שלא יהיה מנוס מכך שמר כבל לא יוכל להמשיך גם בתוקף החקירה והבדיקה לשמש כשר הממונה על רשות השידור".
במקביל הוגשה נגד כבל תלונה למשטרה ולמבקר המדינה בנושא אי סדרים כספיים, כביכול, שבהם הוא נחשד בתוקף תפקידו כמזכ"ל המפלגה.

אינדקס

חזור חשש לשוחד בחירות - מר ארקדי גיידאמק

21/11/06

מר ארקדי גיידאמק השקיע מכיסו סכומי עתק בכדי לספק לתושבי שדרות שהות נופש והתרעננות באילת כפי שעשה קודם לכן לטובת תושבי הצפון. מדבר במעשה נאה ועל כך יבורך.

אבל מעשיו אלו ככל הנראה לא נעשו מתוך טוב לב ולכן פנתה עמותת אומ"ץ ליועץ המשפטי לממשלה בטענה כי מר גיידאמק מתבטא בפומבי על כוונתו ורצונו להתמודד בבחירות והוא אינו מסתיר את הקשר בין פעולותיו הנוכחיות (תרומות נדיבות לציבור) לבין כוונותיו הפוליטיות.

אין ספק כי אירוח תושבי שדרות המופגזת בבתי מלון הוא מעשה חסד וסיוע, אולם מתן טובות הנאה לבוחרים בצורת מימון טיולים ואירוח בבתי מלון - הוא שוחד בחירות. אנו איננו צריכים להפנות אותך, היועץ המשפטי לממשלה, לסעיפי החוק ולפסיקות בתי המשפט בענין הזה אולם כדאי וראוי שאתה תפנה עכשו את מר גיידאמק אליהם.

מאחר ומדובר בתופעה ציבורית בולטת שלא נעלמה גם מעיני היועמ"ש, מבקשץ עמותת אומ"ץ כי היועמ"ש יתריע מבעוד מועד בפני מר ארקדי גיידאמק על כך כי מתן "מתנות" כאלה לבוחרים הפוטנציאלים אליהם הוא מתעתד לפנות בעת הבחירות הינו מעשה שוחד ועיועמ"ש יהיה מחוייב להעמידו לדין אם וכאשר ירצה להיבחר .

לסיום נכתב במכתב הפניייה ליועמ"ש:

    "אנו פונים אליך בבקשה שתנקוט בצעד אקטיבי ותבהיר את משמעות מימון האירוח הנוכחי וזאת כדי למנוע "אי-הבנות" עתידיות ומאחר והתופעה הזו עלולה לערער את כל הנורמות המתחייבות באשר להתנהגות מועמדים בפוליטיקה הישראלית."

אינדקס

חזור מכירת תנובה

19/11/06

עמותת אומ"ץ פנתה במכתב לשר האוצר, אברהם הירשזון, בדרישה לממש את זכויות המדינה בתנובה לפני מכירתה. במכתב נטען כי בהסדר המשלים לחובות הקיבוצים נקבע ש-25% ממניות הקיבוצים (כ-10% ממניות תנובה) יימסרו למדינה כחלק מהמקורות שיעמידו הקיבוצים לביצוע הסדר הנושים. מאז נחתם ההסדר, ב-1999, לא עשתה המדינה דבר כדי לממש את זכויותיה. אומ"ץ תובעת משר האוצר לשים יד על המניות שהובטחו למדינה בהסדר הנושים, לפני שתנובה תימכר למשקיע. שווי המניות שעשויה המדינה לקבל מתוקף הסדר חובות הקיבוצים עשוי להגיע ל-90 מיליון דולר.

דיווח המשך

אינדקס

חזור הפריימריס של עמיר פרץ

19/11/06

עמותת אומ"ץ פנתה למבקר המדינה בתלונה על אי סדרים חמורים בבחירות הפריימריס במפלגת העבודה. בין היתר נכתב:

  • "מצורפים מסמכים חדשים המצביעים על חשד להגשת דוח כוזב למשרד המבקר, בנושא הפריימריס של יו"ר העבודה עמיר פרץ".
  • "מסמכים אלו מוכיחים, לכאורה, שספקים מסוימים שעבדו בשירותו של פרץ בתקופה בה כיהן כיו"ר ההסתדרות ולאחר מכן, בפריימריס לראשות העבודה, סיפקו בהמשך גם שירותים למטה הבחירות של העבודה לכנסת בהיקפי כספים גדולים".
  • "התעורר חשד שגזבר מטה הבחירות של העבודה, פרדי כהן, נתן יד לכאורה להוצאה בלתי חוקית של כספים בהיקף לא ידוע ממטה המפלגה, לצורך כיסוי חובות שנצברו מהפריימריס של פרץ ואולי גם חובות מן ההסתדרות".

אינדקס

חזור אומ"ץ חושדת: שוק ההון הישראלי נשלט ע"י קרטל של אילי הון ישראלים וזרים

18/11/06

בעקבות מידע שעל פיו היקף של מסחר קטן יחסית בשוק ההון מאפשר לבעלי עניין לנווט את המדדים ולקבוע את התנודות ושערי הסגירה כרצונם, פנתה עמותת אומ"ץ ליו"ר הרשות לניירות ערך, מר משה טרי, במכתב בו נטען כי "פעילות זו נושאת ערך מוסף רב בעיקר כאשר מדובר כשמדובר במדד המעו"ף שבו נכללות 25 החברות המובילות בשוק שבו ומתנהל מסחר ערני ולעיתים דרמטי באופציות של מדד המעו"ף. עפ"י החשד מדובר באילי הון מקומיים חוזרים הפועלים כקרטל סמוי שהתיאום בין חבריו נעשה בחדרי חדרים בדרך שתמנע לקשר בין פעולות מתאומות שנעשות בתזמון מדויק מקומי ובינלאומי במטרה לשלוט בשוק המעו"ף."

"בדיקה שערכנו אצל מומחים העלתה כי לכאורה מדובר כאן ב"משחק מכור". המשקיע הקטן שרוכש את המניות או האופציות של המדד עפ"י שיקול וניתוח כלכלי טהור מוצא את עצמו מיטלטל ונשחק עפ"י רצונם של אותם אילי הון שעושים בשוק זה כרצונם וכל פיהם יישק דבר.

למעשה ניתן לקבוע כי הרווחיים הפוטנציאליים במסחר באופציות הינם גבוהים במיוחד, ללא כל פרופורציה בהשוואה לרווחים האפשריים במסחר הרגיל במניות.

המציאות מלמדת כי מי ששולט בשוק המעו"ף יכול להרוויח ביום אחד עשרות אחוזים על השקעתו והמדובר הוא לעיתים בסכומים נכבדים ביותר.

המדובר הוא במגרפה ענקית של כסף. ככל שאילי ההון הללו מגדילים את רווחיהם כך גדלה ומתעצמת יכולתם להניע את שוק המעו"ף ולנווט ולקבוע את שערי המדדים של המעו"ף כרצונם.

כל האמור מקבל תוקף רב יותר בימים שלפני פקיעת האופציות שבהם המחיר של האופציות משקף יותר את השווי הריאלי שלהן והתנודות במחירי האופציה יכולות להניב רווחים תוך זמן קצר.

עוד העלתה הבדיקה שלנו שאותם גורמים קובעים למעשה מראש את הערך של מדד המעוף בזמן פקיעת האופציות בכל חודש ביום החמישי האחרון של אותו חודש דקות ספורות לארח תחילת המסחר.

על יסוד המידע המחשיד המפורט לעיל ברצוננו לשאול:

    א. האם הרשות לניירות ערך שאמורה הגן על המשקיע הקטן מודעת למה שמתרחש מתחת לאפה?
    ב. האם קיימות תקנות שנועדו למנוע מצב שבו ניתן לגורמים עלומים כלשהם בעיקר אילי הון מקומיים וזרים לגרוף באמצעות המסחר במניות רווחלם עצומים באופציות?
    ג. האם נאכף החוק שמגדיר את יחס אחזקת של גורם כלשהו בים כמות המניות לכמת האופציות"
    ד. האם בדעת הרשות לבדוק את זהותם של הגורמים הללו?"

אינדקס

חזור לחצים על המשטרה בפרשת לאומי

17/11/06

עמותת אומ"ץ פנתה אל היועמ"ש ופרקליט המדינה והתריעה כי גורמים מסוימים הקשורים ללשכת ראש הממשלה מנהלים מאחורי הקלעים "מסע הסברה, שמטרתו להפעיל לחצים על חוקרי המשטרה העוסקים בחקירת חשדות למעורבות ראש הממשלה בהפרטת בנק לאומי".

בין היתר נכתב:

    "עמותת אומ"ץ עוקבת בשבועות האחרונים בדאגה רבה אחר מהלכים מכוונים של כמה ממקורבי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ואנשי לשכתו שפועלים מאחורי הקלעים כדי להשפיע על מהלך החקירה בפרשת הפרטת בנק לאומי."

    "עוד לפני שהחלה בפועל בדיקת המשטרה בפרשה בהנחיית פרקליט המדינה החל גל של פרסומים מכוונים הן בניסיון ליצור ספקות בקרב הציבור לגבי מידת מעורבתו של ראש הממשלה והן כדי להפעיל לחץ סמוי על חוקרי המשטרה להתיישר עם ההדלפות ולנקות את ראש הממשלה מכל חשד".

    "לחצים דומים מופעלים גם על אנשי תקשורת בלתי תלויים שעושים את מלאכתם נאמנה ואינם מוגנים. אנו מבקשים מכם למצוא דרכים על-מנת לוודא שמערכת אכיפת החוק במדינה תעבוד בשיקול דעת מקצועי וענייניו לא תהיה נתונה ללחצים ואיומים".

אינדקס

חזור ניגוד עניינים מצד עו"ד זהר בפרשת אולמרט

16/11/06

עמותת אומ"ץ פנתה במכתב אל היועמ"ש, מני מזוז, וביקש להסב תשומת ליבו כי קיים ניגוד עניינים בפעילותו של עורך הדין אלי זהר, המייצג בו-זמנית גם את ראש הממשלה, אהוד אולמרט, וגם את מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב משה קראדי.

אינדקס

חזור חשד להטיית מכרזים במשרד החינוך

16/11/06

עמותת אומ"ץ פנתה למבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדרשטראוס, במכתב:

    "עפ"י מידע שהגיע בימים אלה לעמותת אומ"ץ זכתה לכאורה חברה בשם " טל קוד" בבעלותו של מר בן ציון הבר לאורך שנים במכרזים של משרד החינוך למחשוב בתי ספר בדרך המעוררת שאלות נוקבות. עפ"י ממידע זה חברה זו זכתה בשעתו במפתיע גם במכרז מחשוב שפורסם ע"י עירית תל אביב. מן הראוי לציין שרעייתו של בעל החברה גב' רות הבר שימשה בתפקיד מרכזי בכיר בתחום החינוכי."

אינדקס

חזור אי-סדרים במפלגת העבודה

16/11/06

עמותת אומ"ץ הגישה תלונה למשטרה בעניין אי-סדרים כספיים חמורים, לכאורה, במפלגת העבודה. הנושא הועבר לחקירת מבקר המדינה.

אינדקס

חזור מנכ"ל משרד התשתיות לשעבר חויב בתקופת צינון של 5 חודשים

14/11/06

בית המשפט המחוזי בירושלים נענה לפנייתה של עמותת אומ"ץ ופסק תקופת צינון בת חמישה חודשים למר אלי רונן לשעבר מנכ"ל משרד התשתיות שנתמנה ע"י שר התשתיות לתפקיד יו"ר דירקטוריון חברת מקורות.

מר רונן סיים את תפקידו כמנכ"ל משרד התשתיות בראשית ספטמבר ש.ז. ויצא לתקופת הסתגלות שאמורה להסתיים ב- 31 בדצמבר 2006, שבמהלכה אמור היה להתמנות כיו"ר דירקטוריון מקורות.

עמותת אומ"ץ פנתה לבית המשפט המחוזי בירושלים בתוקף שבתו כוועדה למתן היתרים לפי חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה) תשכ"ט 1969 והביעה התנגדות למינויו של מר רונן ללא תקופת צינון.

במהלך הדיון טען מר רונן שאומ"ץ אינה צד בעניין, אך בית המשפט התיר לנציג העמותה להביע את הסתייגותנו.

בתום הדיון החליט בית המשפט כי בעת ששימש כמנכ"ל משרד התשתיות היה מר רונן מעורב בענייני חברת מקורות.

בית המשפט קבע: מעבר מידי לחברת מקורות אינו עולה בקנה אחד עם החוק ומטרותיו ויש בו כדי להטריד את הציבור ככל שמדובר "בטוהר המידות".

אינדקס

חזור תנאי השכר של סלומון קרובי

12/11/06

לפני זמן קצר פנתה עמותת אומ"ץ לנציב שירות המדינה, ד"ר שמואל הולנדר, בשאלה, "כיצד קרה שנציבות שירות המדינה אישרה בשעתו לסלומון קרובי יועצו הפוליטי שעבר של סגן שר התמ"ת לשעבר, ח"כ אלי אפללו תנאי שכר של עוזר שר התמ"ת ובכך אפשרה לו להגדיל את שכרו במידה ניכרת. לצערנו עד כה לא נתקבלה תשובתך או תגובת עובד אחר בנציבות מטעמך בנדון. נודה לך אם תדאג לכך שנקבל את תשובתך בהקדם."

אינדקס

חזור עסקאות כספים סיבוביות ואי סדרים כספים בעמותות של הסתדרות העובדים הלאומית

12/11/06

עמותת אומ"ץ הגישה למבקר המדינה תלונה על כך שהסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל) משתמשת בכוחה בכדי לקבל מקופת החולים הלאומית שבשליטתה חוזים כספיים, כשלמעשה מדובר בהסטת תקציבי בריאות הציבור לטובת עסקני האיגוד המקצועי של הע"ל דבר המהווה לכאורה עבירה על החוק, אומ"ץ מתריעה מפני חשש שחלק מהכספים אפילו לא הגיעו להע"ל ולחבריה, אלא הועברו דרך חברות מסחריות הנמצאות בשליטתם האישית של כמה מבכירי הע"ל והם מושכים עפ"י החשד מחברות אלה את הכספים לכיסם ובמקביל מעניקים לכאורה טובות הנאה לקבוצה מצומצמת קטנה של עסקנים המעורבת בנעשה.

אומ"ץ טוענת כי אין בהע"ל ובעמותות שלה גופי ביקורת של ממש, ישנם ניגודי עניינים חמורים על גבול הפלילי ומדובר בחבורה של כמה עסקנים ששולטת במקביל ב-4 עמותות וב-2 חברות מניות ומגלגלת את הכספים מעמותה לעמותה ומחברה לחברה וככה נעלמים כספי הציבור ובכללם כספי מדינה שמועברים לגופים הללו.

אומ"ץ טוענת עוד כי קיים חשש שהדיווחים שהע"ל מסרה לרשויות המדינה על הכספים אינם אמת והתריעה כי בימים אלה נעשים נסיונות לשיבוש החקירה הצפויה. העמותה מסרה למבקר פרטים על נסיון שנעשה לשינוי רישומי ההמחאות בהנהלת החשבונות.

דיווח קודם | דיווח המשך

אינדקס

חזור תלונה נגד ג'ודי שלום ניר מוזס

12/11/06

אומ"ץ פנתה למנהל רשות השידור, מר מרדכי שקלאר, בתלונה כנגד העיתונאית ג'ודי שלום ניר מוזס בגין ניצול תוכניתה השבועית ב"קול ישראל" לניגוח מבקר המדינה (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס מסיבות שיש בהן פגיעה חמורה במנהל התקין. לדעת יו"ר אומ"ץ גב' שלום ניר מוזס מנועה מעיסוק בנושא מבקר המדינה, מאחר שגיסה מר צבי שלום הודח מתפקידו כיו"ר דירקטוריון רשות שדות התעופה וניתן לראות בפגיעתה במבקר מבחינת "חיסול חשבונות".

באחת מהתוכניות שהגישה ראיינה העיתונאית הנ"ל את עו"ד רם כספי שהינו "בעל עניין" לגבי מבקר המדינה (מקורבו של ראש הממשלה מר אהוד אולמרט ופרקליטו של המשנה לראש הממשלה השר שמעון פרס), שהשתלח במבקר המדינה ופגע בו, מבלי שניתנה למבקר זכות התגובה ובתוכנית האחרונה ביום ו' 10/11/06 הוסיפה ג'ודי שלום ניר מוזס בתוכניתה להתגרות במשרד מבקר המדינה ואף זאת ללא זכות תגובה.

אינדקס

חזור יאיר לפיד מבזה את מבקר המדינה

12/11/06

עמותת אומ"ץ ווהתנועה למען זכות הציבור לדעת התלוננו בפני מועצת העיתונות כנגד ראיון המגמתי שערך יאיר לפיד עם ראש הממשלה מר אהוד אולמרט. כתגובה לכך יצא לפיד במאמר בידיעות אחרונות, תחת הכותרת " ביקור המבקר" בו לגלג על מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדרשטראוס, כשכרקע שימש הראיון שהוא עצמו ערך עם אהוד אולמרט. בעשותו כן, טוענת אומ"ץ, העניק יאיר לפיד שירות משפחתי נוסף לאהוד אולמרט, כאשר העז לנגח מבקר המדינה החוקרת פרשות שחיתות שבהן מעורב לכאורה אהוד אולמרט. לדעת מזכירות אומ"ץ יאיר לפיד היה מנוע מלראיין את ראש הממשלה, שלא במקרה העדיף להתראיין אצלו וכל מי שסבור אחרת מיתמם.

אינדקס

חזור האם יוקם החניון בכיכר רבין?

9/11/06

עמותת אומ"ץ עתרה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב - יפו בבקשה לבטל את תכנית ההקמה של חניון כיכר רבין, מטעמים של ניגוד עניינים. בעתירה נטען כי האדריכל דן רז, שהיה ממתכנני התכנית לבנייה החניון, הוא גם האדם שאמור לשבת בוועדה שתאזין להתנגדויות לתכנית ותחליט אם לקבל אותן או לא. הכיצד יוכל רז לפעול באופן אובייקטיבי בשבתו לשפוט בהתנגדויות לתכנית, אם יש לו עניין אישי ומקצועי בקידום התכנית?

אינדקס

חזור חקירה נגד שמעון פרס

7/11/06

עמותת אומ"ץ פנתה ליועמ"ש בבקשה להורות על חקירה פלילית נגד השר שמעון פרס, בחשד לעבירות על חוק המפלגות ועל חוק שירות הציבור. זאת בעקבות דו"ח מבקר המדינה אשר קבע כי שמעון פרס קיבל, בעת שהתמודד על ראשות מפלגת העבודה, תרומות בסך 320,000 דולר ארה"ב (כ-1.4 מיליון ש"ח, כערכם אז). אומ"ץ מבקשת מהיועץ המשפטי לממשלה להורות על חקירה פלילית נגד השר פרס, ולחלופין כי יורה לו לשלם את שווי התרומות לקופת המדינה, "שאם לא כן יינקטו נגדו הליכים פליליים על-פי חוק המתנות".

להלן חלק מנימוקי הבקשה:

    "מבקר המדינה מזכיר בדוח האמור את האיסור החל על חברי הכנסת לקבל מתנות, מכח חוק שרות הציבור... והוא מציין, ובצדק, כי הוראות חוק המתנות, כמו גם חיקוקים נוספים, וכן כללי המינהל הציבורי המחייבים נבחרי ציבור במדינת ישראל, חלים גם בתקופה שאינה 'תקופת בחירות'".

    "האיסור על קבלת מתנות מוכר היה לחבר הכנסת פרס, כתוארו אז. הוא היה ידוע לו גם כאשר טס למונקו והתארח שם, אירוח כיד המלך, על-חשבון מקורבו וידידו XXXXX XXXXX 1, 2, 3, 4,5, ששמו נודע לציבור גם מפרשיה פלילית אחרת... ב"פרשת מונקו" נאלץ השר פרס לשלם לקופת המדינה סך 4,000 ש"ח, מקצת שווי המתנה, לאחר שננזף ע"י ועדת האתיקה של הכנסת".

    "המכנה המשותף בין הטיסה למונקו לקבלת תרומות-ענק ממיליונרים בחו"ל, הוא הקשר המושחת שבין הון ושלטון".

דיווח קודם

אינדקס

חזור מינויים פוליטיים באגודה למען החייל

2/11/06

עמותת אומ"ץ הודיעה לשר הביטחון, מר עמיר פרץ, כי לא תאפשר ביצוע מינויים פוליטיים לתפקידי ניהול בכירים באגודה למען החייל ותפעל לשם כך באמצעים משפטיים וציבוריים.

פנייתה של העמותה נעשתה בעקבות מסע הלחצים מסביבתו של שר הביטחון, אשר הביא לכך שיו"ר האגודה בשלוש השנים האחרונות, אלוף מיל' יצחק איתן, מסיים את תפקידו.

מטרתם של הלחצים הללו הייתה להביא למינויו של ניצב בדימוס אריה עמית, שכשל בהתמודדותו על מקום בכנסת מטעם מפלגת העבודה, ושר הביטחון מנסה בימים אלה למצוא לו "סידור עבודה".

במקביל לניסיון המינוי של אריה עמית, שנדחה לפי שעה, ניסה שר הבטחון, פרץ, למנות לתפקיד בכיר אחר באגודה, את מקורבתו, גב' רחל תורג'מן, שמלאה בעבר תפקידים בכירים בהסתדרות.

בפניית עמותת אומ"ץ אל שר הביטחון נאמר בין היתר כי הוועד המנהל של האגודה למען החייל, האמון על פי התקנון על מינוי יו"ר לאגודה, או הארכת תקופה ליו"ר מכהן, הביע מורת רוח מצעדו חסר התקדים של שר הביטחון לאור העובדה כי לפני מספר שבועות החליט הועד על הארכת תקופת כהונתו של האלוף איתן לתקופת כהונה נוספת והודעה על כך נמסרה לשר. אולם בשל מסע הלחצים החליט האלוף איתן לסיים את תפקידו.

אינדקס
 

אוקטובר 2006

חזור מי מפעיל את קרובי?

30/10/06

עמותת אומ"ץ ביקשה מהיועמ"ש, מר מני מזוז, לחקור אם סלומון קרובי ביןגוייס בידי בעלי עניין כדי להרתיע את בורובסקי מלבדוק החשדות שפורסמו לאחרונה כנגד אולמרט. אומ"ץ מצאה כי יש קשר בין סלומון קרובי לרוה"מ אהוד אולמרט עוד מהתקופה בה הנ"ל כיהן כשר התמ"ת. בעת שסלומון קרובי היה עוזרו של סגן שר התמ"ת, אלי אפללו, אושר לקרובי באישור חריג תקן של עוזר השר עצמו, אולמרט, ולצדו תוספת שכר נאה. קרובי טוען כעת (29/10/06) כי הניצב בדימוס בורובסקי הציע בשנת 2004 לראש הממשלה מנותו למפכ"ל, והבטיח (כך לטענת קרובי) לפעול להחלפת צוות החקירה בחשדות נגד ראש הממשלה ובניו.

אינדקס

חזור עתירה לבג"צ, מדוע לא יפורסמו תוצאות החקירה כנגד ח"כ ליברמן טרם מינויו כשר?

27/10/06

עמותת אומ"ץ עתרה לבית המשפט העליון כשבתו כבג"צ 8805/06 כנגד היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בשאלה מדוע לא יחשוף את עיקרי הממצאים שעלו עד כה בחקירתו של יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, טרם השבעתו כשר לענייני אסטרטגיה ולענייני מודיעין. בעתירה נדרש היועמ"ש לפרסם הודעה מוסמכת, ובה יגלה בנוסף את הסיבות מכוחן נמנע בעבר מליברמן לעסוק בנושאים ביטחונים רגישים.

העתירה הוגשה משום שהיועמ"ש לא הגיב על פנייתת אומ"ץ שנשלחה אליו ישירות קודם להגשת העתירה.

בפניייה הישירה ליועמ"ש נכתב בין היתר:

    "מן הראוי כי חברי הכנסת, שיתבקשו לאשר את המינוי, ידעו טרם ההצבעה אם עלו בחקירת המשטרה ממצאים היוצרים מניעה למינויו של ח"כ ליברמן, לתפקיד בו יהיה שותף סוד, ובמקרה זה לסודותיה הביטחוניים הרגישים ביותר של מדינת-ישראל".

היועמ"ש הגיב כי “לא ניתן להודיע על פרטי החשדות או למסור “דוח ביניים”, שכן הדבר עלול להביא, מטבע הדברים, לשיבוש החקירה”. באשר לבקשת אומ”ץ למנוע מליברמן נגישות לחומרים רגישים, ציין עוזר היועץ במכתבו כי הדברים נבדקו “עם גורמי הביטחון הרלוונטיים, ונמצא כי בטענה זו אין ממש”.

בתגובה לעתירה הוציא בית המשפט צו שחייב את היועמ"ש, מזוז, למסור תגובה מקדמית תוך חמישה ימים.

אינדקס

חזור התנגדות למינויו של חבר הכנסת אביגדור ליברמן כשר בממשלה

26/10/06

עמותת אומ"ץ מבקשת את בדיקתו של מבקר המדינה, האין מקום לעכב את מינויו והשבעתו של חבר הכנסת מר אביגדור ליברמן כשר בממשלת ישראל עד לחקירת פרשה חמורה שקשורה בחשד לביצוע עבירות פליליות שלא נחקרה ע"י המשטרה ולא נדונה בבית המשפט בהליך של קובלנה פלילית פרטית בגלל חסינותו הפרלמנטרית?

אינדקס

חזור עדכון בעניין בג"צ יונה מצגר

25/10/06

העתירה תיקבע לדיון בפני הרכב שלושה, אשר יתקיים בהקדם. העתירה לא תידון יחד עם תיק בג"ץ 3495/06.

היועמ"ש סבור כי אין זה ראוי כי הרב מצגר יכהן כדיין או ישתתף בישיבות הוועדה למינוי דיינים עד להכרעה בעניינו בבג"ץ 3495/06, שהדיון בו קבוע למועד קרוב, אך נוכח הצהרת הרב מצגר בתגובתו לעתירה ובתשובה לפניית שר המשפטים כי השעייתו העצמית בעינה עומדת עד להכרעה בבג"ץ 3495/06, סבור הוא כי אין צורך בצו ביניים. יחד עם זאת מציע היועמ"ש, והצעתו זו מקובלת אף על הרב מצגר, כי אם יחליט הרב מצגר לחזור בו מהתחייבותו זו, הוא יודיע 21 יום מראש על כוונתו זו לעותרת וליועמ"ש, על מנת לאפשר לעותרת לשוב ולפנות בבקשה לצו ביניים ולאפשר ליועמ"ש לשקול צעדיו בעניין.

לנוכח האמור, איני רואה לעשות צו ביניים. יחד עם זאת, כפי שמוסכם על המשיבים, אם יחליט הרב מצגר לחזור בו מהתחייבותו זו, הוא יודיע לעותרת וליועמ"ש על כך 21 יום מראש.

דיווח קודם | פעילות המשך

אינדקס

חזור חשש לאפליה בועדות הערר הדנות בנפגעי השואה

24/10/06

עמותת אומ"ץ פנתה למבקר המדינה והודיעה לו כי התקבלו באחרונה תלונות ממשפחות של נפגעי רדיפות נאצים שקבלו על סחבת ממושכת בטיפולן של ועידות הערר, שדנות בתביעותיהם ובמקביל הצביעו על אפליה בין נפגעים שעברו מסלולים דומים. כפי שנמסר לאומ"ץ הוגשה בנושא זה תלונה למשרד מבקר המדינה והעמותה מבקשת בדרך זו להצטרף לתלונה זו ומבקשים להעניק לה עדיפות בשל רגישות הנושא וגילם של המתקדם של המערערים.

אינדקס

חזור פרשת אביגדור ליברמן

24/10/06

לפני כשמונה שנים נפתחה במשטרה חקירה נגד ח"כ ליברמן בחשד שניהל קשרים פסולים עם איש העסקים האוסטרי מרטין שלאף. לאחר הבחירות במרץ 2006 הודיע היועמ"ש כי "גורמי האכיפה מודעים היטב להתמשכות ההליכים בפרשה ולחוסר הנוחות שהם מעוררים ברמה הציבורית וכלפי הנחקר עצמו. עם זאת, על-דעת כל הגורמים שנטלו חלק בדיון, נקבע כי לא ניתן היה להתעלם מן החומרים החדשים וממהות החשדות לכאורה שהם מעוררים". אולם לאחר שהמו"מ בין סיעות קדימה וישראל ביתנו לא עלה יפה, ירד עניינו של ליברמן מסדר היום הציבורי.

לאחרונה, בעקבות הפרסום בדבר מינויו הצפוי של ליברמן, עלה שוב לכותרות עניין החקירה נגדו. בעקבות זאת פנתה עמותת אומ"ץ ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בדרישה לחשוף בפני חברי הכנסת את החקירה המתנהלת נגד חבר הכנסת אביגדור ליברמן.

העמותה טוענת כי אישור מינויו לשר של יו"ר "ישראל ביתנו", ח"כ אביגדור ליברמן, מבלי שיש בידי הכנסת מידע לגבי חקירתו הפלילית, הוא בלתי סביר. בעת שליברמן כיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה, פורסם כי משיקולי בטחון המדינה נמנע ממנו להיות שותף סוד בנושאי בטחון רגישים. יש לבדוק אם אותה מניעה קיימת גם כיום.

אינדקס

חזור פרשת קופת הסתדרות עובדים לאומית

23/10/06

עמותת אומ"ץ הגישה תלונה לראש אגף חקירת ומודיעין במשטרת ישראל, ניצב יוחנן דנינו, על ביצוע העברות כספים בין קופת הסתדרות עובדים לאומית לבין חברות ועמותות הקשורות בה. על-פי החשד, בכירי הסתדרות העובדים הלאומית נטלו לעצמם באופן פרטי סכומי עתק מקופות החברות והעמותות הללו ורוקנו את הקופה הציבורית. בתלונה נמסרו למשטרה פרטים על ניסיונות פליליים לכאורה להוצאת וסחיטת כספים מקופ"ח לאומית, בניגוד להוראות חוק הבריאות הממלכתית.

דיווח המשך

אינדקס

חזור אי סדרים חמורים במגן דוד אדום

23/10/06

עמותת אומ"ץ עתרה בתאריך 23/10/06 לבית המשפט העליון בשבתו כבג"צ (8685/06) כנגד, שר הבריאות, מד"א (מגן דוד אדום), מנכ"ל מד"א אלי ביין והיועץ המשפטי לממשלה, שיבואו וינמקו:

  1. מדוע לא תופסק כהותנו של מר אלי ביין כמנכ"ל מד"א, ומדוע לא יפעלו המשיבים לעתירה למינוי מנכ"ל חלופי למר ביין, אשר יבחר במכרז פתוח ועל פי קריטריונים מתאימים.
  2. מדוע לא ייושמו על ידי המשיבים מסקנות וקביעות דו"ח ביקורת מבקר המדינה מחודש 2/06 ככתבן וכלשונן, ובפרט ובמיוחד לעניין העברת מר ביין מכהונתו כמנכ"ל מד"א ומינוי מנכ"ל חלופי לאחר מכרז, בו יועמדו בפני המועמדים קריטריונים ברורים ומתאימים.

עתירה זו חושפת מצב עגום, בו גוף ציבורי בועט בכל הליך של סדרי מנהל ושלטון תקינים, וכל זאת על מנת למנות מקורבים ומקושרים לתפקידים בכירים, כישורים מתאימים ובודאי שלא כישורים מתאימים, על פי אמות מידה ציבוריות וסדרי מנהל ושלטון תקינים וסבירים ובהתאם לאמוד מידה ציבוריות ראויות.

בחוסר בושה מוחלט, ממשיכים שר הבריאות מד"א והיועמ"ש ומותירים את המצב על כנו, הגם שמבקר המדינה הוציא תחת ידו דו"ח מפורט ומסקנות ברורות, הגם שהנושא עלה על שולחן הכנסת בועדה לביקורת המדינה, והכל תוך זלזול מוחלט בכנסת ישראל ומבקר המדינה, ומתוך מחשבה כי לעולם חוסן ועולם כמנהגו נוהג.

כב' השופט אליקים רובינשטיין הורה למשיבים להשיב לעתירה תוך 30 יום.

דיווח המשך

אינדקס

חזור הפסקת כהונתו של האדריכל דני קייזר

22/10/06

עמותת אומ"ץ עתרה בתאריך 22/10/06 לבית המשפט העליון בשבתו כבג"צ (8612/06) כנגד, עיריית תל אביב, היכל התרבות בע"מ, והאדריכל דני קייזר - מדוע לא תופסק כהונתו של דני קייזר כמשפץ היכל התרבות?

אינדקס

חזור עדכון בבג"צ אגרקסקו

19/10/06

העותרים ביקשו לתקן עתירתם ובקשתם התקבלה.

דיווח קודם אינדקס

חזור אי סדרים חמורים ברשות השידור

17/10/06

עמותת אומ"ץ פנתה במכתב למבקר המדינה בבקשה לחקור את הנעשה ברשות השידור בשל חשד לאי סדרים.

זה למעלה משנתיים לא קיים ועד מנהל ברשות השידור. דבר זה יוצר פתח לשורת מעשים חריגים. רשות השידור מימנה, בהוראתו של המנכ"ל מוטי שקלאר, את ההוצאות המיוחדות של הערוץ הראשון והרדיו בסך כ-27 מיליון ש"ח מכספי הרזרבה של הרשות, ומסעיף שנועד לתשלום פיצויים לעובדים שזכו בתביעות משפטיות. כל זאת ללא אישור ועדת הכספים.

המנכ"ל שקלאר מינה לתפקידים ברשות אנשים אשר לו קשרים אישיים עמם, כמו חיים זיסוביץ' ואבירמה גולן, ושילם להם משכורות גבוהות בעוד עובדים אחרים פוטרו. היעלה על הדעת כי בתקופה שבה מנכ"ל הרשות מכין תוכנית לפיטוריהם של עשרות עובדים בטווח המיידי ועוד מאות בטווח הארוך, הוא נתן הוראה לקבל לעבודה כמה עובדים חדשים בתנאי שכר מופלגים, כגון השדר חיים זיסוביץ שהתמנה כמגיש. מקרה זה חמור במיוחד מאחר שמדובר בעובד רשות לשעבר שפרש בשעתו בתנאי שכר ופיצויים מוגדלים ועכשיו הוא מוחזר "בדלת האחורית".

"בדיקת העמותה מעלה חשדות לכאורה לקיומם של קשרים חברתיים בין המנכ"ל ובין העובדים החדשים הללו." לאחרונה מינה שקלאר את מאיה אלון גורן, בעבר עוזרת לרכז תחום התקשורת באגף התקציבים במשרד האוצר, לתפקיד פרוייקטורית לעניין הרפורמה ברשות השידור. זאת בעת שאלון גורן נגועה לכאורה בניגוד עניינים, שכן אמה עובדת ביחידת ביקורת הפנים של הרשות וכניסתה לרשות נעשתה ללא תקופת צינון. "במקביל מתכוון המנכ"ל למנות את עפרה בר-טוב, המשמשת היום כסגנית הממונה על השכר במשרד האוצר לתפקיד סמנכ"ל כוח אדם. הפועל היוצא ששני המינויים הללו מהווים מהלך של 'התקרבות' למשרד האוצר."

אינדקס

חזור ביהמ"ש העליון מרחיב את הרכב השופטים

19/10/06

בית המשפט העליון (בג"צ 6728/06 נדון עם בג"צ 7607/06) החליט להרחיב את הרכב השופטים לשבעה, כדלקמן: א. ריבלין, א. פרוקצ'יה, א. גרוניס, מ. נאור, א. רובינשטיין, ס. ג'ובראן, א. חיות. הדיון ייתקיים ביום חמישי 27/10/06.

ר' ההחלטה באתר ביהמ"ש | דיווח קודם | דיווח המשך

אינדקס

חזור תקופת צינון ליועמ"ש של רשות ההגבלים

8/10/06

ראש המחלקה המשפטית של הרשות להגבלים עסקיים, עו"ד ענת קליין, קבלה הצעה מפתה להתמנות כיועמ"ש של בית הזיקוק באשדוד אשר נרכש ע"י חברת פז. יש הטוענים כי מעבר זה בעייתי, משום שקליין פעלה נגד המיזוג בין סונול לדור-אלון.

כתגובה לפנייה שנעשתה לעמותת אומ"ץ פנתה העמותה למבקר המדינה, ליועמ"ש, לנציב שירות המדינה ולממונה על רשות ההגבלים העיסקיים בבקשה לבדוק את הקשר האפשרי בין עיסוקה הקודם ומקום עבודתה החדש של עו"ד קליין וכן בדרישה שלא לאשר את מינוייה כיועצת המשפטית של בית הזיקוק באשדוד, ללא תקופת צינון.

אינדקס

חזור ביהמ"ש העליון נתן צו על תנאי בעניין ועדת החקירה הממלכתית

3/10/06

בית המשפט העליון (בג"צ 6728/06 נדון עם בג"צ 7607/06) חייב את המדינה לנמק בתוך שישה ימים, מדוע לא תבטל הממשלה את החלטתה מיום 17/9/06 למנות ועדת בדיקה על פי סעיף 8א לחוק הממשלה, התשס"א-2001 "לבירור ההיערכות וההתנהלות של הדרג המדיני ומערכת הביטחון בנוגע למכלול ההיבטים של המערכה בצפון שהחלה ביום 12/7/06".

בתשובתה, מתבקשת המממשלה להתייחס, בין היתר, להיבטים הבאים: האחד – היקף סמכותה של ועדת בדיקה על פי חוק הממשלה לחקור נושא בעל משמעות לאומית כללית, המתפרש על תיפקוד כלל זרועות השלטון וכוחות הבטחון, וזאת נוכח נוסחו ותכליתו של סעיף 8א לחוק הממשלה; השני – מידת תקינותו של הליך מינוי ועדת בדיקה בידי הממשלה, מקום שגורמים הנימנים על הממשלה ושלוחותיה נכללים הם עצמם בגדר הנושאים העומדים לבדיקת הועדה.

מדוע לא יפעלו רוה"מ והממשלה למינויה של ועדת חקירה ממלכתית בהתאם לסעיף 1 לחוק ועדות חקירה, התשכ"ט-1968 לחקר מכלול ההיבטים הנוגעים למערכה בצפון, לרבות הדרג המדיני והדרגים הבטחוניים, הצבאיים והאזרחיים הרלבנטיים.

תגובתם של העותרים (עמותת אומ"ץ, מוטי אשכנזי והתנועה לאיכות השלטון) לתשובת המדינה תוגש לא יאוחר מיום 17/10/06. המזכירות תקבע מועד נוסף לדיון בעתירה לאחר הגשת עמדות הצדדים, ולא יאוחר מיום 20/10/06.

ר' ההחלטה באתר ביהמ"ש | דיווח קודם | דיווח המשך

אינדקס
 

ספטמבר 2006

חזור עתירת אומ"ץ בעניין ועדת החקירה הממלכתית

28/9/06 תיק בג"צ 6728/06

בתאריך 27/9/06 החליט ביהמ"ש לקבל את תצהירו של מוטי אשכנזי.

בתאריך 28/9/06 התקבלה תגובת ראש הממשלה לעתירה.

דיון בהרכב שלושה שופטים (פרוקצ'יה, נאור, רובינשטיין) יתקיים בתאריך 3/10/06.

דיווח קודם | דיווח המשך אינדקס

חזור עתירה לבג"צ לקדם הליכי הדחה נגד הרב הראשי יונה מצגר

28/9/06

עמותת אומ"ץ עתרה בתאריך 26/9/06 לבית המשפט העליון בשבתו כבג"צ (7802/06) כנגד שר המשפטים, מאיר שטרית, שיורה לשר המשפטים לפעול עפ"י הנחיית היועמ"ש ולהביא את עניינו של הרב מצגר בפני הועדה למינוי דיינים כדי שתפעל להדיחו. המשיב השני לעתירה הינו הרב הראשי לישראל, יונה מצגר.

בתאריך 3/4/06 החליט היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לסגור את התיק הפלילי נגד הרב יונה מצגר ובמקביל הודיע כי "נוכח פגמים משמעותיים בהתנהגותו ובהתנהלותו של הרב הראשי, ראוי יהיה בנסיבות אלה כי הרב מצגר ייטול אחריות אישית ויחליט בעצמו על פרישה מתפקידו כדיין וכרב ראשי, מתוך הכרה בחשיבות כבודם ומעמדם של מוסד הרבנות הראשית לישראל ומערכת בתי הדין הרבניים. ככל שלא יעשה כך הרב מצגר, "יהיה על שר המשפטים לשקול להביא ענינו בפני הועדה למינוי דיינים כדי שתשקול לסיים את כהונתו".

עוד טוענת אומ"ץ בעתירתה כי "למרות הנחייתו של היועץ המשפטי לממשלה לשר המשפטים שעליו לשקול לנקוט הליך הדחה, מוסיף שר המשפטים להתעלם מהנחיית היועץ המשפטי לממשלה ולא עושה דבר". לטענת אומ"ץ, "חסד עשה היועץ המשפטי לממשלה עם הרב מצגר בכך שלא העמידו לדין, אף שגם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה סבורים היו, כי חלק מהמקרים נשוא החקירה הפלילית נגדו היו קרובים לרף הנדרש, לשם הגשת אישום פלילי." אומ"ץ טוענת בעתירתה כי הרב מצגר "גילה זילות בכספי ציבור, לא היסס לקבל טובות הנאה בקשר עם מעמדו כרב ראשי, הסתבך באמירת שקר, ולא נטל אחריות על מעשיו, בגלגלו אותה על הכפופים לו. הינו אדם שרמתו המוסרית והנורמטיבית ירודה ביותר, והוא פסול מלכהן כדיין ו/או כחבר בגוף הבוחר דיינים לבתי הדין הרבניים של מדינת ישראל. הרב מצגר העדיף להמשיך לאחוז במשרתו, בהתעלמו מהפגיעה הקשה שפגע, ושהוא מוסיף לפגוע, באמון הציבור ברשות השופטת ובכלל, ובבתי הדין הרבניים בפרט. הרב מצגר פגע קשות במעמדה של הרבנות הראשית בעיני הציבור, בהמשך כהונתו כרב ראשי, המכהן גם כדיין בבית הדין הרבני הגדול, מגדיל ומעצים את הפגיעה במעמד הרבנות בישראל, ובאמון הציבור בה".

"מחדלו של שר המשפטים מלפעול על פי הנחיית ו/או המלצת היועץ המשפטי לממשלה, בעניינו של הרב מצגר פוגע באמון הציבור במוסדות השלטון בכלל, ובמערכת המשפט בפרט", נכתב בעתירה. כמו כן נטען כי המנעותו של שר המשפטים לפעול נגד הרב מצגר מהווה "חריגה מן הסמכות הנתונה לשר המשפטים".

בתאריך 27/9/06 החליט ביהמ"ש כדלקמן:

"העתירה תועבר לתגובת המשיבים, אשר תוגש בתוך 21 ימים.
ימי פגרת סוכות יבואו במניין הימים."

דיווח קודם | דיווח המשך

אינדקס

חזור תיק הקובלנה נגד היו"ר דליה איציק נסגר ללא ממצאים

26/9/06

ועדת האתיקה של הכנסת סגרה את התלונה של עמותת אומ"ץ שהוגשה נגד יו"ר הכנסת, ח"כ דליה איציק, בלא להטיל עליה כל סנקציה ובלא לקבוע ממצאים נגדה.

הקובלנה נגד איציק הוגשה בעקבות הצטרפותה של ח"כ דליה איציק לח"כים שמעון פרס, חיים רמון ובנימין בן אליעזר ביוני 2004 לנסיעה לחתונתו של איל ההון XXXXX XXXXX במונקו.

ההחלטה האחרונה תמוהה לנוכח החלטה קודמת של היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד נורית אלשטיין, כי חוק שירות המדינה (מתנות) חל גם על חברי כנסת. בעיקבות זאת החליטה הוועדה להטיל על פרס, רמון ובן-אליעזר להחזיר לאוצר המדינה את השווי המשוער של הנסיעה והשהייה במונקו. פרס ובן-אליעזר העבירו סכום של 4,000 שקל לאוצר המדינה וחיים רמון תרם סכום זה לצדקה.

האם הסברה של דליה איציק (כיום יו"ר הכנסת) הניח את דעתה של הוועדה, שהחליטה לסגור את התיק נגד איציק, כאילו לא קרה דבר?

דיווח קודם | דיווח המשך

אינדקס

חזור הענקת אותות אומ"ץ 2006

הטקס השנתי של הענקת אותות אומ"ץ התקיים בתאריך 20/9/06, בתל אביב.

מקבלי אותות אומ"ץ לשנת 2006:

  1. צוות היחידה למלחמה בשחיתות במשרד מבקר המדינה;
  2. ח"כ מיכאל איתן - לשעבר יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט;
  3. עדי אלדר - ראש עיריית כרמיאל ויו"ר מרכז השלטון המקומי;
  4. תוכנית הטלוויזיה ארץ נהדרת (ערוץ 2);
  5. גבי גזית (קול ישראל);
  6. ד"ר עוזי לנדאו;
  7. העיר נצרת - נציגי הדתות, ראש העיר ומפקד משטרת נצרת;,
  8. רות סיני (עיתון הארץ);
  9. אופיר פז-פינס - שר המדע, התרבות והספורט.

בין היתר נאמו:

אינדקס

חזור חייהם של מאות חולי נפש ומטפליהם הופקרו במלחמת לבנון
בגלל מחדלי רשלנות ושיקול דעת מוטעה

14/9/06

עמותת אומ"ץ פנתה אל מבקר המדינה בתביעה לחקור במסגרת הבדיקה על מחדלי וכשלי מלחמת לבנון פרשה חמורה של סיכון חייהם של מאות חולי נפש ומטפליהם בבית החולים "מזרע" השוכן ליד עכו, בגלל רשלנות ושיקול דעת מוטעה של שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות והנהלת בית החולים לחולי נפש "מזרע".

בפנייה אל המבקר טוענת אומ"ץ כי עפ"י מידע מוסמך שהגיע אליה הייתה קיימת סכנה מוחשית לחייהם של מאות חולי נפש, המאושפזים במוסד "מזרע" וכן לעשרות עובדי מוסד שהמשיכו לשהות במקום ולא פונו בעיצומה של מתקפת הטילים מלבנון למרות העדר מתקני מיגון ומקלטים.

לטענת העמותה ההנהלה המחוזית של מערך שירותי הנפש בצפון הארץ התריעה על כך מבעוד מועד בפני ראש שירות בריאות הנפש ד"ר יעקב פוליקוביץ, הרופאה המחוזית בצפון ד"ר מיכל דר והנהלת בית החולים "מזרע" אך לא ננקטו צעדים מעשיים לפינוי מידי של החולים והעובדים למקום מוגן.

עוד חושפת אומ"ץ שרק לאחר שבאחד מימי המלחמה אירע נס כאשר טיל קטיושה נחת במרחק של מטרים ספורים ממבנה שבו שהו אותה שעה עשרות חולים ועובדים הוצאו החוסים והעובדים בבהילות מהמוסד כשהם חשופים גם הפעם למתקפות טילים נוספות.

אינדקס

חזור לחקור טענות של החשב הכללי על איומים כלפיו

14/9/06

עמותת אומ"ץ פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיורה לפתוח בחקירה לגבי הדברים שהשמיע החשב הכללי באוצר מר ירון זילכה שעל פיהם הוא אוים על ידי קבוצת אנשי עסקים חזקה שהוא ביקש לחלט את כספי הערבות שלה.

העמותה טוענת כי למרות שבינתיים פנה פרקליט הקבוצה אל מר זילכה בדרישה שיתנצל ויחזור בו מדבריו, וקבע שאם יסרב יתבע על הוצאת לשון הרע חובה לחקור את הפרשה בדרך מקצועית.

העמותה מציינת שאין זו הפעם הראשונה שנבחרי ועובדי ציבור בכירים חשפו בחודשים האחרונים תופעה בלתי נסבלת של מעשי סחיטה ואיומים לכאורה מכוונה של הקהילה העסקית במדינה

אינדקס

חזור שינויי עמדתו של רוה"מ בעניין ועדות החקירה

12/9/06

בתאריך 17/8/06 עתרה עמותת אומ"ץ לביהמ"ש העליון, תיק בג"צ 6728/06 . העמותה בקשה מראש הממשלה להשיב, מדוע לא תוקם ועדת חקירה ממלכתית לחקירה מהלכי מלחמת לבנון השנייה?

ארבעת המשיבים בעתירה היו: ראש ממשלה מר אוהד אולמרט, ממשלת ישראל, שר הביטחון מר עמיר פרץ ורב אלוף במיל. אמנון ליפקין שחק.

פרקליטות המדינה ניסתה ללא הצלחה לגרום למחיקת העתירה על הסף. בהמשך ביקשה עמותת אומ"ץ והצליחה למחוק את אמנון ליפקין שחק כמשיב, לאחר שהפך ל"לא רלוונטי". לעתירה הצטרף בינתיים מוטי אשכנזי כעותר. הדיונים יחודשו בקרוב, תוך פחות מ-3 שבועות.

27 החלטה מתאריך 10/9/06

לאחר שנודע לעמותת אומ"ץ כי בדעת ראש הממשלה להציע בישיבת הממשלה הקרובה להחליף את ועדת אדמוני בועדת חקירה משפטית בראשות השופט בדימוס אליהו וינוגרד, פנתה העמותה באמצעות עורך הדין, פרופ' מיכאל קורינאלדי, לעו"ד ענר הלמן, ממונה על עניני הבג"צים בפרקליטות המדינה.

להלן ציטוט מתוך מכתב הפנייה:

    "2. לאור הנסיון מאז הפסקת האש (14/8/06) לפיו כבר קמו ונפלו או הוצעו ועדות שלא היה להן בסיס או סמכויות ראויות בחוק ומאחר שמדובר בענין שהוא בעל חשיבות ציבורית חיונית הטעון בירור בהתאם לחוק ועדות חקירה, תשכ"ט - 1968 (להלן: "חוק ועדות חקירה") אנו מרשים לעצמנו לפנות אל כבוד ראש הממשלה באמצעותך ולבקש כי יוענקו מראש לועדת וינוגרד הסמכויות של ועדת חקירה ממלכתית לפי פירוט כדלקמן:

    א. עדויות וראיות

    להזמין עדים לעדות בעל פה או להצגת מסמכים ולחייבם להעיד בהן צדק כנדרש במשפט אזרחי ולכפות סרבני עדות (סעיפים 9 - א (1), (2), (3) , 10 ו- 11 לחוק ועדות חקירה).

    ב. חסיון העדויות

    לקבוע כי ועדת וינוגרד היא ועדת חקירה שחלים עליה הסעיפים 14 ו- 22 ועל כן עדות שנמסרה לפניה או לפני מי שהוטל עליו לאסוף חומר כאמור בסעיף 13 לחוק ועדות חקירה לא תשמש ראיה בהליך משפטי חוץ ממשפט פלילי בשל מסירת אותה עדות.

    ג. איסוף חומר הדרוש לחקירה באמצעות פרקליטות המדינה ומשטרת ישראל או פרקליטים אחרים

    להסמיך את ועדת וינוגרד להורות על איסוף חומר הדרוש לחקירה באמצעות פרקליטות המדינה או משטרת ישראל או כל אדם הכשיר לכך , הכל בהתאם לסעיף 13 לחוק ועדות חקירה. אעיר מעבר לצריך, פרט להפניה לסעיף 14 הנ"ל , כי זו היא סמכות טבועה של ועדת החקירה החלה על ועדת חקירה לפי חוק הממשלה, התשס"א- 2001. סמכות זו היא חיונית ביותר באשר יש לאפשר לועדת וינוגרד לבצע את עבודתה לא רק באמצעות שמיעת עדויות וקבלת ראיות במישרין בפני הועדה, אלא גם באמצעות גורמים אחרים, כפי שנהגו בעבר ועדות החקירה הממלכתיות, כגון: ועדת השופט אגרנט.

    ד. בדיקת ניגוד ענינים

    נוסיף את בדיקת ניגוד הענינים של החברים האמורים להתמנות לועדת וינוגרד דבר הנעשה כבר כיום על ידי היועמ"ש לממשלה ועוזריו ,כאמור בסעיף 8 א (ב) לחוק הממשלה, התשס"א - 2001.

    ה. פרסום ברשומות

    לפרסם הודעה ברשומות בהתאם לסעיף 8 א (א) סיפא לחוק הממשלה, התשס"א - 2001 וזאת לאחר שהממשלה תאשר את ועדת וינוגרד הרכבה , תפקידיה וסמכויותיה כאמור לעיל. בהקשר זה אנו מפנים לכך כי בעבר החלטת שר הבטחון על מינוי ועדת רא"ל (במיל') אמנון ליפקין שחק לא פורסמה כלל ברשומות בניגוד לחוק.

    3. אנו בטוחים שמדינת ישראל תעשה את המירב ללימוד לקחי מלחמת לבנון השניה למען בטחונה ושלומה של מדינת ישראל , ומקווים כי ראש הממשלה ימלא את דרישות החוק הנוגעות לענין, כאמור לעיל, בהנחיית כבוד היועמ"ש לממשלה, ובכפוף לכך נבוא בדברים עמכם בבוא העת למסירת הודעה משותפת בבג"ץ ."

דיווח קודם | דיווח המשך אינדקס

חזור האם ראש הממשלה קיבל טובות הנאה בעסקאות נדל"ן?

12/9/06

עמותת אומ"ץ הגישה תלונה נגד ראש הממשלה, מר אהוד אולמרט, בחשד לכאורה לקבלת טובות הנאה בשתי עסקאות נדל"ן נוספות.

העמותה תובעת מהיועמ"ש מזוז להורות על פתיחת חקירת משטרה בעסקאות אלו.

בפנייתו של יו"ר העמותה מר אריה אבנרי נאמר : "בעסקה הראשונה שנחשפה אתמול על ידי ערוץ 10 מכרה משפחת אולמרט בית ברחוב שילה 54 ירושלים, שהיה רשום ע"ש רעיית ראש הממשלה הגב' עליזה אולמרט בחודש נובמבר 1996 לאיש עסקים יהודי מארה"ב, הנכס נמכר בסכום של 650,000 $ שהיה בהרבה ממחיר השוק באותה עת. התברר כי הקונה מר לאורי הרקום נמנה עוד קודם לכן על תורמי רשימת "ירושלים מלוכדת" לראשות עיריית ירושלים שבראשה עמד מר אהוד אולמרט.

בעסקת הנדל"ן השניה נחשפה הבוקר ע"י אתר Nfc נעשתה בשלהי 2004, כאשר משפחת אולמרט רכשה דירה בפרוייקט יוקרתי במרכז תל-אביב ושילמה עבורה 320,000 $ למרות שדירות זהות נמכרו באותה תקופה בסכום של 420,000 $ (הפרש של $100,000 ).

אנו מבקשים לך להורות על פתיחת חקירת משטרה בחשד שראש הממשלה קיבל טובות הנאה בשתי הפרשות הללו."

אינדקס

חזור אומ"ץ מבקשת ממבקר המדינה לחקור ניצול כספי ציבור
ומנוי לא תקין, אשר נחשפו בדו"ח מבקרת עירית ירושלים

12/9/06

עמותת אומ"ץ פנתה אל מבקר המדינה בבקשה שיבדוק חשד לפגיעה במנהל תקין בעקבות מינויו של יעקב (קוקי) אדרי, ממקורביו של ראש הממשלה אהוד אולמרט, לתפקיד יו"ר דואר ישראל ויו"ר בנק הדואר.

במקביל פנתה העמותה למנהל רשות החברות הממשלתיות ולמפקח על הבנקים בעקבות פרסום דו"ח הביקורת המיוחד שנכתב על חברת "מוריה" שבו גילויים חמורים הנוגעים להתנהלותו ומעשיו של אדרי.

העמותה מציינת כי הדו"ח שפרסמה מבקרת עיריית ירושלים עו"ד שלומית רובין מטיל כתם כבד על יושרו ואמינותו של מר אדרי ומגלה כי מר אדרי ניצל שלא כדין את כספי ציבור והביקורת דורשת שהוא יחזירם לקופת הציבור. לאור זאת העמותה טוענת שנדרשות מסקנות ועולה השאלה האם הוא רשאי להמשיך ולכהן בתפקידיו הנוכחיים כיו"ר דואר ישראל וכיו"ר בנק הדואר (אליהם נתמנה בטרם נודעו הדברים שבדו"ח הביקורת).

העמותה מדגישה את הרגישות המיוחדת העולה מכך שחברת דואר ישראל שולטת בבנק הדואר ומר אדרי הינו למעשה "נושא משרה בנקאית" בכיר - ולמילוי תפקיד זה דורש החוק יושרה ללא רבב.

אינדקס

חזור ומה עם התקשורת?

10/9/06

האגודה לזכות הציבור לדעת ועמותת אומ"ץ חברו יחדיו במטרה להקים ועדה חיצונית ובלתי תלויה שתבחן את טענות הציבור נגד גופי התקשורת הממלכתיים והפרטיים.

אינדקס

חזור בג"ץ מקבל בקשת עמותת אומ"ץ
וממשיך לדון בעניין ועדות החקירה

10/9/06

לבקשת עמותת אומ"ץ ובהעדר התנגדות מטעם המדינה, הסכים בית המשפט העליון למחוק מבג"צ 6728/06 את רא"ל (מיל) אמנון ליפקין שחק ובמקומו צורף העותר הנוסף, מר מרדכי אשכנזי. לאחר שבית המשפט שמע את עמדת המדינה, קבע כי המשך הדיון ייקבע בתוך 21 ימים.

דיווח קודם | דיווח המשך אינדקס

חזור חובת הצינון על פקידים בכירים

5/9/06

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 4/9/06 אל שר האוצר מר אברהם הירשזון בדרישה שלא ימנה את מנכ"ל משרד התשתיות הפורש אלי רונן לתפקיד יו"ר דירקטוריון חברת מקורות. העתק הפניה הועברה אל מבקר המדינה.

העמותה התריעה בפני שר האוצר כי אם יחתום על מינויו של מר רונן לתפקיד ב"מקורות" היא תשקול לעתור בנושא לבג"צ.

טענת העמותה היא שאסור למנות פקידים בכירים לראשות חברות שהם טיפלו בהן בתפקידם הממלכתי ויש להטיל עליהם חובת צינון ארוך.

אומ"ץ טוענת עוד שמינוי מעין זה עלול לפגוע קשות באמון הציבור בטוהר המעשים והמניעים של בכירי המנגנון הציבורי וכי החברה הישראלית נמצאת כבר על סף תהום והציבור אינו מאמין יותר לממלאי התפקידים הבכירים.

במקביל פנתה העמותה אל נציב שירות המדינה מר שמואל הולנדר וקבלה על כך שהנציבות אינה ממלאת את חובתה להחיל חובת צינון על הפקידות הבכירה במדינה.

העמותה דרשה מהנציבות מדינה לתת לעמותה להופיע בשם הציבור בפני בית הדין למתן היתרים בירושלים כדי לייצג במקום הנציבות את התנגדות הציבור לתופעה בה נמסרים כל תפקידי המפתח בחברות הממשלתיות לידי פקידי מדינה בכירים שפורשים.

אינדקס

חזור אומ"ץ עתרה לביהמ"ש שיוציא צו ביניים כנגד ראש הממשלה

4/9/06

עמותת אומ"ץ הגישה בתאריך 3/9/06 בקשה לבית המשפט העליון (בשבתו כבג"צ) להוציא צו ביניים המורה לממשלה להימנע מלמנות ועדת בדיקה ממשלתית לבדיקת הדרג המדיני והצבאי למלחמת לבנון, שלא במסגרת חוק ועדות החקירה שעל פיו ממנה את הועדת החקירה נשיא בית המשפט העליון ובראשה עומד שופט.

העמותה טוענת כי לועדת אדמוני אין בסיס בחוק ועדת החקירה או חוק הממשלה 2001, והיא משוללת סמכויות של ועדת חקירה או בדיקה לפי חוק ועדות חקירה או חוק הממשלה. פניה נאמר על כך לועדה "אין לה סמכות להזמין עדים לרבות הרמטכ"ל להעיר או להציג מסמכים, להציג מסמכים ומוצגים, לחייב עדים להעיד בשבועה או בהן צדק, לכפות סרבני עדות, לצוות על גביית עדות בחו"ל, להורות על סודיות מטעמי בטחון, חסינות עדים המופעים בפניה,כדי שעדותם או דוח הועדה לא ישמשו ראייה בהליך פלילי ולהוציא צווי חיפוש ואינה מקנה ליו"ר הועדה, בעניינים אלה, סמכויות המוקנות לבית המשפט בהליך אזרחי."

בפניה נאמר עוד כי "ועדת אדמוני אינה ולא יכולה להיות ועדת חקירה לפי חוק ועדות חקירה, שכן בראשה עומד מר נחום אדמוני ולא שופט בית המשפט העליון שימונה על ידי כבוד נשיא בית המשפט העליון. כמו כן, ועדת אדמוני אינה ולא יכולה להיות ועדת בדיקה ממשלתית , שכן בראשה עומד מר נחום אדמוני ולא שופט בדימוס."

עוד טוענת העמותה כי "לגבי ועדת בדיקה ממשלתית, לפי חוק הממשלה, כי לא יתמנה ולא יכהן בועדת בדיקה ממשלתית מי שעלול להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כחובר הועדה לבין תפקיד אחר שהוא ממלא או עניין אחר שלו."

במקביל לפניה לבג"צ מבקשת עמותת אומ"ץ להבהיר כי היא מרכזת בימים האחרונים מידע ונתונים המצביעים על ניגוד אנטרסיים בולט של חלק מחברי "ועדת אדמוני", שמעוררים חששות מוקדים לגבי שיקול דעתם של חברים אלו והמסקנות שהן יקבעו. אינדקס


חזור מכל האמוניה בנמל חיפה - סכנה קיומית למדינת ישראל

3/9/06

בעקבות מלחמת לבנון 2 ובלחץ ארגונים סביבתיים בשיתוף עם פעילי עמותת אומ"ץ, החליטה השדולה החברתית סביבתית של הכנסת להקים צוות מיוחד לבדיקת הסיכונים הסביבתיים לבריאות ולחיים במפרץ חיפה.

ביום א', 3/9/06, קיימו ראשי השדולה הסביבתית-חברתית של הכנסת, חברי הכנסת הרב מיכאל מלכיאור וד"ר דב חנין סיור בצפון הארץ, על מנת להתרשם מנזקי המלחמה לשטחים הירוקים בצפון וכן מהסיכונים לסביבה ולבריאות הקיימים במפרץ חיפה. בסיור השתתפו מטעם השדולה גם חברי הכנסת החברים בשדולה, ח"כ ליה שמטוב (ישראל ביתנו), ח"כ יצחק גלנטי (גימלאים) וח"כ זאב אלקין (קדימה).

אל חברי הכנסת נלוו סגן ראש העיר חיפה מר שמואל גלברט, חברי מועצת העיר, נציגי הרשויות באזור מפרץ חיפה (המשרד לאיכות הסביבה - מחוז חיפה, איגוד ערים לאיכות הסביבה) נציגי ארגוני הסביבה ופעילי סביבה, כולל חברים פעילים של עמותת אומ"ץ (רון אירמאי ודורון טל).

בתום הסיור התקיים דיון במשרדי איגוד ערים לאיכות הסביבה - חיפה.

בעת המלחמה נמצאו מכולות של חומרים מסוכנים בנמל חיפה שהיה קשה מאד לאתר את בעליהם ולהרחיקם. שיתוף הפעולה עם הנמל בעניין זה היה לקוי ביותר. לגבי מיכל האמוניה של מפעל חיפה כימיקלים שבעליו ידועים (חיפה כימיקלים בע"מ) נתקבלה בלחץ הארגונים הסביבתיים הסכמה של עיריית חיפה, ואיגוד ערים כי אין כל הצדקה לקיומו בקרבה כה גדולה למרכזי אוכלוסין. הסכנה העיקרית בעת מלחמה נובעת מהסתברות להתפוצצות (flash), אשר עלולה להתרחש בעת פגיעה של אמל"ח. מסיבה זו הומלץ בעת מלחמה לרוקן את המיכל. במלחמת לבון האחרונה נתבקש המפעל להפחית את מלאי האמוניה לשליש מהכמות הרגילה, אבל קצב הריקון היה איטי. כעת מאיים המפעל (חיפה כימיקלים בע"מ) כי אם תיפגע יכולתו לייצר ייאלצו לסגור את המפעל ומקומות עבודה רבים יאבדו.

במהלך ביקור השדולה נחשף כי התברר למיכל האמוניה לא היה מעולם היתר בנייה ואין לו עדיין רישיון עסק. אף על פי כן המיכל פועל ללא רשיון מזה שנים!!!

בתאריך 22/6/06, ועדת איכות הסביבה של עיריית חיפה החליטה:

    א. העירייה רואה בחומרה את התעלמות חיפה כימיקלים מדרישות המיגון.
    ב. אין לאפשר המשך פעילות מיכל האמוניה. בעקבות המלחמה קבעה ועדת איכות הסביבה כי המלחמה חשפה חוסר מוכנות של המפעלים. כמו כן, התברר כי לא היה תהליך מסודר ומהיר של הפחתת מלאים של חומרים מסוכנים במפעלים הכימיים.

ערב המלחמה פיקוד העורף קבע כי מיכל האמוניה של מפעל "חיפה כימיקלים" אינו עומד בדרישות המיגון. באופן תמוה, בעת המלחמה הודיע מפקד פיקוד העורף כי נפגש עם מנהלי חיפה כימיקלים והסיר את דרישותיו מהמפעל. החלטתו של מפקד פיקוד העורף נתקבלה ללא כל תיאום עם העירייה, המשרד לאיכות הסביבה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה - חיפה.

בסימו של הביקור הודיע ח"כ דב חנין, כדלקמן:

    "אני יוצא מהסיור בתחושה קשה מאד.אני מוטרד מאד מהעובדה שחיפה כימיקלים סיפקו תשובות חלקיות מאד לשאלות שהוצגו בפניהם. בין השאר, לא הצליח מנהל אתר צפון של מפעל חיפה כימיקלים, מר עמי אלכסנדרון, לענות בבירור על שאלותיי ולומר אם קיימים עבור מתקן האמוניה היתר בנייה ורישיון עסק. ברור שבעת מלחמה לא קיים זמן התראה ביחס לסיכונים הכימיים וכי פינוי החומרים המסוכנים עלול להיות מסוכן יותר מהשארתם באזור. ברור גם שאי אפשר למגן באופן מוחלט את מיכלי החומרים המסוכנים. מכיוון שכך, חייבים ברמה האסטרטגית, לפעול לפינוי מפרץ חיפה מהגורמים המסכנים בו את ביטחונם, בריאותם וסביבתם של התושבים. חייבים לפעול לקיום מדיניות כזו גם אם הדבר יעלה למדינה כסף."
    "היום יצאתי בקריאה להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקירת הסיכונים לבריאות ולחיים במפרץ חיפה. אפעל לקיום דיון בנושא זה בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת. כמו כן, יחד עם ח"כ הרב מלכיאור אפעל לקיום כינוס חרום של מליאת הכנסת עוד בפגרת הקיץ. צריך לזכור כי מחוץ לכנסת יש את מעגל האקדמיה שיש להגביר אצלו את המודעות וקיימים גם ארגוני החברה האזרחית שמעורבים בפעילות יומיומית. אם נדע "לשלב ידיים" קיים הרבה כוח לשינוי המצב במפרץ חיפה."

פעילות קודמת

אינדקס
 

אוגוסט 2006

חזור פרשת איל ההון חיים סבן - חקירת יו"ר הכנסת ח"כ דליה איציק
בחשד לקבלת טובות הנאה

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 27/8/06 אל היועץ המשפטי לממשלה עו"ד מני מזוז בדרישה שיורה למשטרה לחקור חשד לקבלת שוחד לכאורה בפרשת קבלת תרומה כספית בסך- 120 אלף דולר מאיל ההון חיים סבן מבעלי "בזק" למטה הבחירות של שמעון פרס בפריימריס של העבודה שהיא עמדה בראשו ובתמורה היא פעלה לשינוי התקנות של הערוץ השני במטרה להעניק לו הטבות בערוץ השני.

אומ"ץ טוענת בפנייתה כי עפ"י ממצאים שמצויים ברשותה שחלקם פורסמו בסוף השבוע באתר האינטרנט "חדשות מחלקה ראשונה" (Nfc) עולה שבתקופה שבה שימשה ח"כ איציק יו"ר מטה הבחירות של מר שמעון פרס ב-"פריימריס" במפלגת העבודה קיבלה, בין השאר, תרומה בסך 120 אלף דולר מאיש העסקים חיים סבן, כיום מבעלי השליטה בחברת "בזק".

אחרי הבחירות, בשנת 2005 שימשה ח"כ איציק כשרת התקשורת שעה שמר סבן היה בעליהן של 27% ממניות חברת הכבלים "קשת". באותה שנה רכש מר סבן באמצעות קבוצת השקעות שלו) את מניות חברת "בזק, המחזיקה 50% ממניות חברת הלוויין "יס" ולכן בהתאם לחוק היה עליו למכור את מניותיו בחברת "קשת" ולרדת לאחזקה של 5% בלבד בחברה זו כנדרש בחוק.

סבן לא קיים את החוק שעל אכיפתו הייתה ממונה השרה דליה איציק. עפ"י היתר מיוחד שריבל מהשרה לשעבר שלא היססה לעקוף את החוק.

אומ"ץ טוענת עוד שלא זו בלבד שהחוק לא נאכף, אלא שהשרה דליה איציק יזמה תיקון דחוף בחוק ודאגה שתצא "הוראת שעה" המאפשרת לתורם שלה, מר סבן, להחזיק במשך 3 שנים נוספות ב- 24% ממניות חברת "קשת" במקביל לאחזקה במניות בזק ושליטה ב-50% ממניות חברת הלוויין. התיקון הזה נועד במפורש לטובתו של בסן והוא היה מי שנהנה ממנו ישירות.

נוכח חומרת הממצאים הללו טוענת אומ"ץ כי אין מנוס מהמסקנה הנדרשת לפתוח לאלתר בחקירה פלילית המתחייבת נגד יו"ר הכנסת ח"כ דליה איציק.

בסופו של דבר החליט היועמ"ש לא לפתוח נגד יו"ר הכנסת בחקירה, על סמך חוות הדעת שנכתבה ע"י עו"ד דוידה לחמן-מסר. לדעת חברי העמותה יש כאן חשש לניגוד עניינים שכן כותבת חוות הדעת היא אשתו של עו"ד אורי מסר, מקורבו של רה"מ, אהוד אולמרט, המקורב ליו"ר הכנסת. שמו של עו"ד מסר נזכר גם בפרשת ניגוד העניינים של אולמרט עצמו, אשר על פי תחקיר הארץ קידם לכאורה את ענייניהם של לקוחותיו של עו"ד מסר, בהיותו שר התמ"ת.

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת מהיועץ משפטי לממשלה לזרז חקירת ראש הממשלה בתלונתה שהגישה לו בחשד לכאורה קבלת שוחד

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 17/8/06 אל היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז בבקשה שיורה על זירוז חקירת המשטרה בתלונה שהגישה לו בחשד שראש הממשלה אהוד אולמרט קיבל לכאורה שוחד בהיקף של מאות אלפי דולר בעת רכישת ביתו החדש בירושלים .

יו"ר הנהלת העמותה אריה אבנרי כתב למזוז בנושא זה בין השאר :" - ביום 10.5.2006 הגישה לך עמותת אומ"ץ תלונה כנגד ראש הממשלה מר אהוד אולמרט בחשד שקיבל לכאורה בעת רכישת דירתו החדשה במושבה הגרמנית בירושלים. הראיות בפרשה זו מבוססות על פניהן והמסמכים פורסמו ברבים ע"י העיתונאי החוקר יואב יצחק באתר " חדשות מחלקה ראשונה" ( Nfc).

המדובר בקבלת שוחד וטובת הנאה בשווי מאות אלפי דולרים, שוחד שאפילו במושגי ה שחיתות של פוליטיקאים בישראל הינו בולט במימדיו והיקפו. עד כה לא נמסר לנו אם אמנם הורית למשטרה לפתוח בחקירת משטרה כמתחייב מתלונתנו ולא חידשנו את פנייתנו בגלל מצב המלחמה שאליו נקלעה המדינה עתה בתקופת הרגיעה אנחנו מחדשים את פנייתנו.... נראה שדווקא בגלל תפקידו הממלכתי של מר אולמרט מן הראוי שאזרחי המדינה יסיקו שגורמי אכיפת החוק פועלים בזמן אמת. אין ספק שאמון הציבור בממשלה ובמופקדים על המערכת הציבורית ייפגע קשות אם בראשות הממשלה המופק דת על גורלו יכהן אדם שכנגדו תלויים ועומדים חשדות כה כבדים המטילים צל על אישיותו ויתכן שיש להם השלכות על אופי קבלת ההחלטות בתחום המדיני ובתחום הביטחוני".

העמותה פנתה הבוקר במקביל אל מבקר המדינה השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס בדרישה היחידה למלחמה בשחיתות במשרדו תזרז את קבלת גרסתו של ראש הממשלה בפרשה זו על מנת לסלול את הדרך לחקירת המשטרה.

אינדקס

חזור היועץ המשפטי לממשלה התנגד לדחיית הדיון בעתירה בנושא וועדת חקירה ממלכתית בנושא מלחמת לבנון, אך הדיון בעתירה נדחה

פרקליטות המדינה הודיעה בתאריך 23/8/06 לפרקליטה של עמותת אומ"ץ פרופ' מיכאל קורינלדי על התנגדותו של היועמ"ש לדחות את הדיון בעתירה בנושא הקמת וועדת חקירה ממלכתית למלחמת לבנון שאמורה להתברר בבג"צ ביום ראשון 27/8/06.

היועץ טען כי יש למחוק את העתירה על הסף, מאחר שהוגשה יומיים בלבד לאחר הפניה שנעשתה לראש הממשלה בנושא זה, מבלי שהעותרת המתינה זמן סביר למתן מענה לפנייתה.

בתגובה לכך הודיעו פרופ' מיכאל קורינלדי ועו"ד שמואל שנהר שהגישו את העתירה יחד מטעם עמותת אומ"ץ כי העתירה הוגשה בחיפזון מאחר ששר הביטחון מר עמיר פרץ הזדרז להקים וועדת בדיקה בראשות רב אלוף במיל. אמנון ליפקין שחק ועל כן הוגשה במסגרת העתירה בקשה לעיכוב פעילותה של אותה וועדה עד למתן החלטה בעתירה עצמה.

בקשתה של עמותת אומ"ץ מבג"צ לדחות את מועד בירור העתירה בזמן קצר נבעה מכך שבמועד שנקבע לבירורו העתירה, ביום ראשון הקרוב אמורה גם ממשלת ישראל לדון בנושא זה ומוטב לטענתה להמתין עד לקבלת החלטת הממשלה.

ארבעת המשיבים בעתירה היו: ראש ממשלה מר אוהד אולמרט, ממשלת ישראל, שר הביטחון מר עמיר פרץ ורב אלוף במיל. אמנון ליפקין שחק.

בעקבות הקפאת דיוני וועדת הבדיקה ביקשה העמותה למחוק מהעתירה את המשיב ליפקין שחק.

דיווח קודם | דיווח המשך אינדקס

עמותת אומ"ץ עתרה לבית המשפט העליון:
    מדוע לא תוקם ועדת חקירה ממלכתית לחקירה מהלכי מלחמת לבנון השנייה?חזור

בתאריך 17/8/06 עתרה עמותת אומ"ץ לביהמ"ש העליון דיווח המשך אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת
    להקים וועדת חקירה ממלכתית לחקירת מלחמת לבנון

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 15/8/06 באמצעות עו"ד פרופ' מיכאל קורינלדי לראש הממשלה אהוד אולמרט בדרישה להקים לאלתר וועדת חקירה ממלכתית לחקירת האירועים שקדמו למלחמה בלבנון, דרכי קבלת ההחלטות בעת המלחמה, המחדלים במהלך המלחמה והכשלים בטיפול בעורף. בפניה נאמר:

    "בשם מרשתי עמותת אומ"ץ, אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי, עמותה הרשומה כחוק, הנני פונה אל כבודו, עתה, בעקבות הסכם הפסקת האש, בבקשה כדלקמן: עמותת אומ"ץ מבקשת מכבודו לגרום לכך כי הממשלה תחליט לאלתר על הקמת ועדת חקירה לעניין המלחמה בלבנון בחודשים יולי-אוגוסט 2006 וכל הכרוך בכך, וזאת מאחר "שקיים עניין שהוא בעל חשיבות ציבורית חיונית אותה שעה הטעון בירור", במובן סעיף 1 לחוק ועדות חקירה, תשכ"ט - 1968.

    לענין פרטי העניינים הטעונים בירור, הנני מפנה למאמרו של אלוף בן, "20 שאלות לחקירה", שפורסם היום בעתון "הארץ" (המאמר מצ"ב כחלק בלתי נפרד מבקשה זו). יש להוסיף לפרטים שבמאמר הנ"ל בסעיף 16 גם את חקירת העניין של המודיעין והכנת אמצעי ההגנה בצה"ל ובעורף בפני הטילים קצרי הטווח ("קטיושות").

    אני מפנה את תשומת לבך לתקדימים משפטיים לפיהם היו פניות לבית המשפט העליון בשבתו כבית הדין הגבוה לצדק, להתערב בעניין הקמת ועדת חקירה בעניינים בעלי חשיבות ציבורית חיונית מסוג זה, בקשר למלחמות ישראל בעבר, אך אני משוכנע כי הממשלה תמלא את תפקידה הציבורי כחוק ללא צורך בפניה לבג"ץ, להבטחת בטחון ושלום ישראל בעתיד."

אינדקס

חזור עתירה לבג"ץ: להשעות את מנכ"ל אגרקסקו שלמה תירוש

7/8/06

עמותת אומ"ץ חברה לאיגוד מגדלי הפרחים, בעתירה לבג"ץ 6470/06 בבקשה להורות לשר החקלאות שלום שמחון ולחברת אגרקסקו, להשעות מתפקידו את מנכ"ל החברה שלמה תירוש עד תום החקירה הפלילית המתנהלת כנגדו בחשד למתן שוחד.

כזכור החליטו היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה לפתוח בחקירה פלילית כנגד תירוש, לאחר שחברי ועדת הכספים של הכנסת רוחמה אברהם ואלי אפללו, נסעו באוגוסט 2004 לבלגיה וארה"ב על חשבונה של אגרקסקו, על אף שוועדת האתיקה של הכנסת אסרה עליהם זאת. על פי כתב הטענות, תירוש קיבל לבדו את ההחלטות הקשורות לנסיעת הח"כים מבלי לקבל את האישורים הדרושים לכך מהדירקטריון, תוך שהוא מתעלם מהאיסור של ועדת האתיקה.

העותרים טוענים כי מימון הנסיעה היה בבחינת מתן שוחד, אשר התבטא בסופו של דבר בשתדלנות נמרצת ותמוהה של ח"כ אברהם לטובת ענייניה של אגרקסקו במסגרת ועדות הפנים ואיכות הסביבה, שהניבה לאגרקסקו טובות הנאה.

דיווח קודם | דיווח המשך בעתירה | דיווח המשך על ח"כ רוחמה אברהם אינדקס
 

יולי 2006

חזור חקירה פלילית כנגד שר המשפטים

בתאריך 31/7/06 פנתה עמותת אומ"ץ ליועמ"ש, מזוז, באמצעות עוה"ד בועז ארד, כדלקמן:

  1. בהמשך לפנייתי בשם שולחתי, במכתבי מיום 27/7/06, ולאחר שהנחית את שר המשפטים להימנע משימוש בסמכויותיו בעניינים הנוגעים לאכיפת החוק, וכן עניינים הנוגעים לתפקידו כיו"ר הועדה למינוי שופטים, שבה hrefשולחתי ופונה אליך בבקשה כי תנחה את ראש הממשלה למנות ממלא מקום לשר המשפטים, כל עוד נבצר ממנו למלא את תפקידו, עקב החקירה הפלילית המתנהלת נגדו.
  2. במצב הדברים הנוכחי, יש פגיעה מתמשכת בשלטון החוק, עקב "נבצרותו" של שר המשפטים, אשר תביא, בהכרח, אף למניעת כינוס הועדה למינוי שופטים, כל עוד מתנהלת חקירה פלילית נגד שר המשפטים.
  3. מאחר ששר המשפטים לא השכיל לנהוג כמתחייב ממישרתו החשובה, ולא ראה לנכון להודיע על צאתו לחופשה עד סיום החקירה, נדרש מינוי ממלא מקום, אשר ימלא את כל סמכויות השר, אשר נבצר מהשר המכהן להפעילן כיום.
אינדקס

חזור אי פרסום שמות מקבלי חנינות

בתאריך 31/7/06 פנתה עמותת אומ"ץ לכבוד הנשיא, קצב, כדלקמן:

  1. על פי ידיעה שנתפרסמה ב"הארץ" ביום שישי האחרון, ה-28.7.06, מסרב בית הנשיא לפרסם ברבים את שמות מקבלי החנינות, מטעמים של "צנעת הפרט".
  2. אינטרס הציבור בידיעת זהותם של מקבלי החנינות, כמו גם הנימוקים והשיקולים שנשקלו בעת מתן החנינה, גובר על הזכות לפרטיות, של מי שקיבלו חנינה.
  3. באם לא יפורסם ברבים המידע הנוגע לשמות מקבלי החנינה, לרבות השיקולים והנימוקים הנ"ל, ואם לא תעמידו מידע זה לכל דיכפין, תשקול מרשתי לעתור בעניין זה לערכאות.

בו ביום פנתה עמותת אומ"ץ גם לשר המשפטים, רמון, כדלקמן:

  1. על פי ידיעה שנתפרסמה ב"הארץ" ביום שישי האחרון, ה-28.7.06, סירב משרד המשפטים למסור לעיתון את רשימת מקבלי החנינות, בנימוק שחיסיון הרשימה דרוש לשם "הגנה על הפרטיות".
  2. חוק חופש המידע מטיל על משרד המשפטים חובה לגלות לציבור מידע המצוי בידי הרשות, ואשר יש לציבור עניין בו. אין כל ספק כי לציבור יש עניין רב לדעת מי הם אלה שזכו לחנינה מאת נשיא המדינה, ומהם הנימוקים והשיקולים שהובאו בחשבון בקשר למתן החנינה.
  3. פרטיותם של מקבלי החנינות, ככל שהיא בכלל רלבנטית לנושא, צריכה לסגת מפני האינטרס הציבורי בפירסום המידע, בשקיפות מלאה של הליך מתן החנינות ובחשיפת שיקולי הרשות בנושא מתן חנינות לביקורת ציבורית.
  4. הינך מתבקש להורות למנהלת מחלקת החנינות במשרד המשפטים להודיע ברבים כי רשימת מקבלי החנינות, כמו גם מידע על הנימוקים למתן חנינות, יימסרו ל כל המעוניין, או יפורסמו ברבים.
  5. היה ולא יעמוד המידע הנ"ל לעיון הציבור, תשקול מרשתי עתירה בנושא זה לערכאות.
אינדקס

חזור תביעה לתפישת קלטות נשיא המדינה

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 11/7/06 אל היועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיורה למשטרת ישראל לתפוש לאלתר את כל הקלטות והתיעוד שמצויים בידיהם של נשיא המדינה מר משה קצב, כפי שהודה באוזניו ובידיה של עובדת לשכתו לשעבר כפי שפורסם בכלי התקשורת.

עמותת אומ"ץ טוענת כי זמן שחלף מאז שנחשפו ברבים חשדות להטרדות מיניות בבית הנשיא, הלחצים הסביבתיים ושיקולים כאלה ואחרים עלולים לגרום לקשיים בחקירה המשטרתית שממלא תהיה מורכבת וסבוכה.

עוד טוענת העמותה כי חרושת השמועות שנפוצות בפרשה זו מבזות את מוסד הנשיאות ורק תחילתה של החקירה עשויה להפסיק את המשך ההתדרדרות.

דיווח המשך

אינדקס

חזור תלונה נגד חבר הכנסת טלאב א - סאנע

בתאריך 10/7/06 הגישה עמותת אומ"ץ תלונה ליו"ר ועדת האתיקה של הכנסת, ח"כ חיים אורון, נגד חבר הכנסת טלאב א סענא בגין התבצרותו במבנה לא חוקי שהקים אחיו בבית ליקיה וניסונו למנוע מגופי אכיפת החוק להרוס את המבנה.

בתלונה נטען כי חבר הכנסת א סענא ניצל את חסינותו המשיך בהתבצרותו במבנה הלא חוקי למרות שהוסבר לו כי הוא עובר על החוק בכך שהוא מונע מנציגי החוק לאכוף חוקי של בית המשפט ולא נמנע מלקלל את הפקחים. למרות שהוגשה נגדו תלונה במשטרה נמנעו השוטרים שהוזעקו למקום לעצור את חבר הכנסת א סענא שנאות לפנות את המקום רק כעבור כמה שעות.

אומ"ץ תובעת מועדת האתיקה של הכנסת למצות את הדין עם חבר הכנסת א סענא.

אינדקס

חזור מינויי חירום לניהול קופח' "מאוחדת"

בתאריך 9/7/06 פנתה אומ"ץ לשר הבריאות, יעקב בן יזרי. ולהנהלת קופת חולים מאוחדת במכתב כדלקמן:
    בעקבות ההתפתחות האחרונה סביב נושא ניהול קופח' "מאוחדת" והחשש להידרדרות כלכלית ורפואית של הקופה אנו פונים אליכם בבקשה לבחון אפשרות להקפיא בשלב זה את פעילותה של "וועדת החיפוש", לתפקיד מנכ"ל הקופה ולמנות לתקופת ביניים יו"ר פעיל מקצועי עתיר ניסיון שיצליח לייצב את הקופה ולהמשיך את תהליך פיתוחה.

    המדובר הוא במר יחזקאל הר מלך שכיהן בעבר כמנכ"ל הקופה והצליח בתפקידו ולאחר מכן שימש בתפקידים ציבוריים שונים בניהם מנכ"ל משרד הכלכלה,ראש עיריית רחובות ויו"ר דירקטוריון חברת החשמל.

    אנו חוששים כי אם ימשך התהליך הנוכחי תיקלע הקופה למצב ניהולי בלתי נסבל.

    בשלב מאוחר יותר יהיה לבחור כמנכ"ל הקופה.

אינדקס

חזור אומ"ץ תובעת משר האוצר להתנצל בפני עיתונאים

בתאריך 4/7/06 פנתה עמותת אומ"ץ לשר האוצר, מר אברהם הירשזון, בדרישה שיתנצל בפני קבוצת עיתונאים חוקרים שהוא החשיד אותם במעורבות באיומים וסחיטה.

בפניית יו"ר העמותה אריה אבנרי למר הירשזון נאמר:

    "לפני זמן קצר פנית אל היועץ המשפטי לממשלה מר מני מזוז וטענת באוזניו שבגלל רפורמות פרי יוזמתך אתה נתון לאיומי סחיטה ע"י גורמים שונים ביניהם אנשי עסקים, חוקרים פרטיים ועיתונאים.

    למרות שהיועץ המשפטי לממשלה הנחה אותך להעלות בכתב את חשדותיך שיכולות להוות בסיס לתלונה שמחייבת חקירת משטרה נמנעת מלעשות כך והעדפת שהדברים יישארו תלויים באוויר.

    אני מבקש להגן בדרך זו על כבודם של אנשי התקשורת שאליהם התייחסת בדבריך ופונה אליך בדרישה לחשוף שמותיהם במידה ואתה מאמין שהם היו שותפים כביכול ל"מסע רדיפה" נגדך הגובל בחשד לפלילים על מנת לברר את העובדות לאשורן .

    אם לעומת זאת נועדו דבריך להטיל דופי בעיתונאים שהעבירו אליך בדרך לגיטימית שאלות כתובות שקשורות בפעילותך הציבורית בעבר בניסיון להרתיע אותם מלהמשיך במלאכתם המקצועית לא נוכל עבור על כך לסדר היום.

    אני פונה אליך גם בתוקף חברותי בנשיאות מועצת העיתונות בדרישה שתחשוף את ה"עובדות" שקשורות בעיתונאים ואם יתברר שהטלת בהם דופי אתה חייב להתנצל בפניהם."
העמותה החליטה כי במידה והשר לא יתנצל היא תבחן צעדים משפטיים וציבוריים.

אינדקס

חזור האם יתכן שהירשזון ביצע ספין כדי למנוע חשיפות נגדו

עמותת אומ"ץ הגישה בתאריך 2/7/06 תלונה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, ולראש מחלקת החקירות במשטרה בנושא האיומים כלפי שר האוצר אברהם הירשזון ובני משפחתו. העמותה החליטה להגיש את התלונה לאחר ששר האוצר נמנע מלקיים את הנחיית היועץ המשפטי לממשלה ולא הגיש עד כה תלונה בכתב.

בתגובה לפניית אומ"ץ קבע היועמ"ש כי לא תיפתח חקירה, לפחות לא בשלב זה.

להלן ציטוטים ממכתב התשובה של היועמ"ש, חתום ע"י עו"ד נזרי:

    "בפגישה זו הציג הירשזון בפני היועץ, בקווים כלליים, טענות על תחושת "רדיפה" שלו בשבועות האחרונים, שהתבססה על שאילתות עיתונאיות שהופנו אליו בעניינים שונים, שכירת בלשים פרטיים לשם איסוף מידע אודותיו וכיוצ"ב".

    "בסיום הפגישה ביקש השר הירשזון כי היועץ המשפטי לממשלה ייפגש עם עורך דינו של השר בעניין זה. היועץ המשפטי לממשלה השיב, כי אם לעורך הדין של השר יש דברים להוסיף בעניין זה, הוא מתבקש להעלותם על הכתב, והם ייבחנו כמקובל".

    "למחרת הפגישה פנה השר הירשזון, טלפונית, ליועץ המשפטי לממשלה, והודיעו כי בכוונתו לומר בפומבי שפנה אליו והציג בפניו טענות על לחצים וכו', וביקש את הסכמת היועץ לכך. היועץ הסכים, והשר אכן נתן פומבי לדברים באותו יום בדבריו בפני באי כנס קיסריה.

    הדברים שנאמרו על-ידי השר הירשזון בכנס קיסריה התייחסו אפוא לדברים שמסר השר יום קודם לכן ליועץ המשפטי, אשר כאמור לא היה בהם, כשלעצמם, כדי לבסס תשתית לפתיחה בחקירה פלילית. כן נבקש להבהיר, כי על-אף פרסומים שונים לפיהם תוגש לנו תלונה בכתב, עד כה לא הגיעה כל תלונה מטעמו של השר הירשזון, ואנו מבינים כי בסופו של יום החליט השר שלא להגיש תלונה בכתב.

    בנסיבות אלה, כאשר, כאמור, אין במידע שנמסר כדי לבסס פתיחה בחקירה, ולא הועברו אלינו כל מידע או פרטים נוספים - נראה כי אין מקום, לפחות לעת הזאת, לנקוט בהליכים כלשהם."

אינדקס

חזור תלונת עמותת אומ"ץ נגד שר המשפטים

בתאריך 2/7/06 פנתה עמותת אומ"ץ ליועמ"ש, עו"ד מני מזוז, בתלונה כדלקמן:

  1. בהמשך למכתבי מיום 26.4.06, ולמכתבו של עו"ד נזרי מיום 9.5.06, אודה אם תודיעני החלטתך בערר מרשתי על ההחלטה שלא לחקור בתלונתה.
  2. ועדת האתיקה של הכנסת, פנתה לשר המשפטים, במכתב יו"ר ועדת האתיקה ח"כ חיים אורון, בדרישה להחזיר את שווי המתנה. רצ"ב העתק מכתבו של חה"כ אורון מיום 26.6.06.
  3. בלא קשר לחקירה הפלילית המתבקשת נגד שר המשפטים, בחשד לעבירה על חוק שירות הציבור (מתנות), התש"מ - 1979 ולעבירות שוחד והפרת אמונים, על פי חוק העונשין, התשל"ז - 1977, עולה השאלה המטרידה, אם ראוי ששר משפטים , שאינו מקיים את החלטות ועדת האתיקה של הכנסת, יכהן כיו"ר הועדה הבוחרת את שופטי ישראל, ואם מי שכך מבזה את הכנסת, יוכל בכלל לכהן במשרת שר.
  4. לתשובתך אודה.

אינדקס
 

יוני 2006

חזור פרשת הירשזון

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 22/6/06 ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בדרישה לחשוף את זהותם של המעורבים באיומים ובניסיונות הסחיטה לכאורה של שר האוצר, אברהם הירשזון.

העמותה דורשת ממזוז לזמן ללא דיחוי את הירשזון ולחייבו למסור עדות מלאה בפרשה, כולל חשיפת שמות המעורבים לכאורה.

במכתב אומץ נאמר:

    "כל עיכוב נוסף עלול לגרום להעלמת עובדות וטשטוש ראיות בפרשה רגישה זו".

אינדקס

חזור פרקליטות המדינה בוחנת להעמיד לדין ח"כים

פרקליטות המדינה בוחנת את העמדתם לדין פלילי של הח"כים אלי אפללו ורוחמה אברהם (קדימה) שנסעו לחו"ל בקיץ 2004 במימון חברת אגרקסקו. הבדיקה נעשית בעקבות תלונה בעניין, שהוגשה על ידי עמותת אומ"ץ. כך הודיעה בתאריך 19/6/06 נציגת משרד המשפטים רוני טלמור לוועדה לביקורת המדינה בדו"ח מבקר המדינה.

דיווח קודם | דיווח המשך אינדקס

חזור גבי גזית זוכה בפרס אומ"ץ בתחום התקשורת לשנת 2006

אינדקס

חזור השבת כספים שקיבלו בכירי בנק ישראל

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 18/6/06 אל היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, בדרישה שיפעל להחזיר לקופת המדינה תשלומים חריגים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים שבכירי הבנק קיבלו במשך שנים.

בפניית העמותה צוין בין השאר כי כבר בחודש אוקטובר 2004 פנתה אומ"ץ בנושא הנדון ליועץ המשפטי לממשלה ולשר האוצר. פרקליטות המדינה דנה בנושא זה במקביל וקבעה שהתשלומים הללו היו שלא כחוק. העמותה טוענת שמדובר בתשלום בגין וותק פיקטיבי של 40 שנות שירות שאין לו אח ורע בשירות הציבורי.

עוד טוענת העמותה כי בחודש ינואר 2005 הורה היועץ לשר האוצר שלא לעכב את הטיפול בתשלומים החריגים בנימוק שמונה נגיד חדש, אך בפועל לא נעשה דבר בנדון. חרף הודעתו של הנגיד סטנלי פישר לציבור כי החליט לפעול בעניין, טרם בוצע החזר התשלומים בפועל.

גם מבקר המדינה פרסם בדו"ח האחרון ממצאים חמורים על התשלומים לבכירי בנק ישראל והמליץ לפעול להחזרת התשלומים החריגים.

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ דורשת:
שר המשפטים ישעה את עצמו זמנית
מעיסוק בועדה לבחירת שופטים

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 18/6/06 אל היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, בדרישה ששר המשפטים מר חיים רמון ישעה את עצמו זמנית מתפקדו כיו"ר הועדה לבחירת שופטים. זאת כל עוד תלויה ועומדת בבית המשפט העליון תביעה אזרחית הקשורה בפעילותו בעבר כיו"ר ההסתדרות.

בפניית העמותה נאמר ביו השאר: "שר המשפטים מר חיים רמון, בתוקף תפקידו, מכהן כיו"ר הוועדה למינוי שופטים וגורלם של שופטים - ממונים ומועמדים למינוי - תלוי במידה רבה בידיו.

נעלמה מעיני הציבור העובדה כי השר רמון קשור בפרשה משפטית / עסקית - מכירת חברת שיכון ובינוי בתקופה שבה כיהן כיו"ר ההסתדרות - שהערעור בהקשר אליה קבוע לדיון בבית המשפט העליון לתחילת אוגוסט השנה.

על פי ההערכה בהרכב שידון בפרשת שו"ב יכהן לפחות שופט/שופטת אחד המצוי בסטטוס "זמני" ועתידו השיפוטי יהיה תלוי בשר רמון ובשותפיו שבוועדה.

מבחינת טוהר המידות הציבורי ולמען מניעת חשש של הטיית משפט חייב השר רמון להודיע לציבור כי עד שלא יגיע אל סיומו ההליך המשפטי הוא משעה את עצמו מעיסוק כלשהו בנושא של מינוי שופטים בכל הערכאות המשפטיות.

השר רמון אינו ער למכשלה וכדי להסיר מכשול מפני עיוור, חובתך כיועץ משפטי, להורות על הפסקה מיידית של מעורבות השר בכל הנוגע ליכולת השפעתו על מעמדם של שופטי ישראל."

אינדקס
 

מאי 2006

חזור אי סדרים חמורים במשרד התיירות

עמותת אומ"ץ פנתה בדחיפות למבקר המדינה על מנת שיבדוק כיצד זה עומד המשנה למנכ"ל משרד התיירות, מר משה ריגל, לפרוש מתפקידו לגימלאות ולהתמנות במפתיע לתפקיד מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות - חברה שכל תקציביה מגיעים ממשרד התיירות והמשנה למנכ"ל משרד התיירות בעצמו טיפל בחברה זו ומתוקף תפקידו היה מעורב בהחלטות שנתקבלו לגביה.

עמותת אומ"ץ טוענת כי זהו מעשה פסול, העומד בסתירה לחובת הצינון שחלה על עובדי המדינה ומעיד על הסיאוב שפשט במערכת הציבור. אנשי משרד התיירות הותירו את החברה הממשלתית לתיירות ללא מנכ"ל במשך למעלה משנה (!!) במהל זמן זה עסקו במשרד התיירות בסלילת הדרך לביצוע המינוי הפסול.

בפניית העמותה נאמר בין היתר:

    "אי אפשר להאמין שהחברה הממשלתית לתיירות לא מצאה במדינת ישראל שום מועמד אחר המתאים לכהן כמנכ"ל שלה - ובסוף נותר לה כמועמד רק המשנה למנכ"ל של משרד התיירות הממונה עליה..."

    "מתברר כי הסיבה שלא מונה מנכ"ל נובעת מרצונו של מי שהיה שר התיירות עד לא מכבר ושר האוצר כיום, מר אברהם הירשזון, למנות את המשנה למנכ"ל משרד התיירות מר משה ריגל לתפקיד מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות. ברקע המתרחש קיים הסכם הבנות חשאי לפיו מר ריגל יצא מייד מרצונו לפנסיה ויפנה את משרתו הבכירה משרד התיירות (ויקבל את תפקיד מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות) כדי שניתן יהיה למנות לתפקיד המשנה למנכ"ל משרד התיירות את מי שהתפקיד כבר הובטח לו, היועץ הכלכלי במשרד ראש הממשלה."

עמותת אומ"ץ טוענת כי מדובר במינויים תפורים והמעשה מעיד על סיאוב מוחלט במערכת הציבורית ומערער את אמון הציבור בשלטון החוק ובטוהר המידות בשירות הציבורי. ועל כך נאמר במכתבה

    "מארגנים ומסדרים לבכיר במשרד התיירות משרת מנכ"ל בחברה ממשלתית בלי תקופת צינון כדי שאפשר יהיה למנות מקורב אחר לתפקיד המשנה למנכ"ל במשרד התיירות, והכל נעשה לכאורה ב"אישור", ע"י "הועדות" המתאימות ובליווית יעוץ משפטי הולם..."

לאור האמור לעיל מבקשת עמותת אומ"ץ ממבקר המדינה להתערב כדי

    "למנוע את המינוי הזה או מינויים מהסוג הזה. מינוי עובדי מדינה לראשות חברות וגופים שהם היו ממונים עליהם בתפקידם ושמשרדם טיפל בהם מעיד מגמה של שחיתות ציבורית ממוסדת ודבר זה עלול לאבד את האמון בעובדי ונבחרי הציבור."

אינדקס

חזור מבקר המדינה חוקר תלונת אומ"ץ נגד השר
שלום שמחון בחשד לכאורה לקבלת טובות הנאה
ובמקביל הוגשה תלונה בנדון ליועץ המשפטי לממשלה

היחידה לחקירת שחיתות ציבורית במשרד מבקר המדינה חוקרת בשבועות האחרונים תלונה של עמותת אומ"ץ שעל פיה קיבל לכאורה החקלאות שלום שמחון בעת שכיהן בעבר כשר לאיכות הסביבה טובות הנאה מחברת ק.א.ל העוסקת בהטסת מטענים חקלאיים.

בתלונת אומ"ץ למבקר המדינה שהוגשה בחודש אפריל נטען בין השאר, כי השר שמחון, בני משפחתו ילדיו וכמה מחבריהם הוטסו לחו"ל כמה פעמים ללא תמורה ע"י חברת ק.א.ל.

השר שמחון זכה באורח אישי לאירוח מיוחד במלונות פאר בטיסה שאליה נילווה אליו מזכיר תנועת המושבים ואף הוטס בטיסה אחרת ע"י חברת ק.א.ל לאחד מבתי הקזינו באירופה.

העמותה צירפה לתלונתה את פירוט הנסיעות של השר ובני לווייתו לחו"ל על חשבון חברת ק.א.ל שיש לה כיום זיקה למשרד החקלאות ששמחון עומד בראשו.

בתלונת עמותת אומ"ץ נאמר בין השאר:

    "על פי מידע שהגיע לעמותת אומ"ץ קיימים חשדות שעל פיהן קיבל לכאורה ח"כ שלום שימחון במהלך השנים 2004 ו- 2005, בתקופה שבה כיהן כשר לאיכות הסביבה טובות הנאה מחברת התעופה ק.א.ל (קווי אוויר למטען).

    מידע זה מתייחס בין השאר לטיסות פרטיות לאירופה של השר שימחון ובני משפחתו וכן חבריו של ילדיו על חשבון חברת ק.א.ל. בנוסף לכך התארח השר שימחון בבתי מלון על חשבון החברה הנ"ל.

    קיים חשד נוסף לכאורה שהשר שימחון התארח בקזינו בעיר הבלגית ספא על חשבון החברה בחברתו של יו"ר החברה איתן בן-דוד (מזכיר תנועת המושבים).

    ראוי לציין שחברת ק.א.ל כפופה לביקורת המדינה מאחר שהינה נשלטת ע"י גוף מבוקר (מועצת הצמחים)."

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ דורשת להפסיק את עבודתו של
עו"ד דב וייסגלס כיועץ ראש הממשלה

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 28/5/06 אל מבקר המדינה השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס בבקשה לפעול להפסקת עבודתו של עו"ד דב וייסלס כיועצו המדיני של ראש הממשלה.

בפנייתה אל מבקר המדינה טוענת העמותה: "עורך הדין דב וייסגלס יועצו המדיני של ראש הממשלה (30 אחוז) מונה באחרונה כיו"ר דירקטוריון חברת "בזק" (80 אחוז משרה) ובנוסף לכך הוא ממשיך את פעילותו במשרד הפרקליטים הפרטי שבו הוא שותף.

אנו רואים בכך ניגוד אינטרסים זועק לשמים ומבקשים את התערבותך המיידית להפסקת תפקידו של עו"ד וייסגלס במשרד ראש הממשלה"

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת מבנק ישראל להתערב בנושא
רווחי הבנקים מהנפקת פנקסי שקים מסחריים

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 28/5/06 אל המפקח על הבנקים, יואב להמן, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ומבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, והתריעה מפני רווחים כספיים גדולים שגורפים הבנקים על חשבון לקוחות הנזקקים לפנקסי שקים מסחריים.

בפניית העמותה נאמר, ביו השאר, כי עפ"י מידע שהגיע אליה באחרונה ממקור מוסמך נוהגים הבנקים לגבות מלקוחות המזמינים באמצעותם שקים מסחריים סכומים העולים פי ארבעה עד חמישה ויותר מאלה שהבנקים משלמים עבורם בפועל לבתי הדפוס המנפיקים את הפנקסים.

בדיקה שעשינו העלתה שבעוד שהמחיר הממוצע שהבנקים משלמים לבתי הדפוס עבור חפיסת שקים שמכילה 10 פנקסים בני 25 שקים כ"א הינו 100 ₪ המחיר הממוצע שהלקוח נדרש לשלם לבנק עבור חפיסה זו מסתכם ב- 500 ₪.

ללקוחות אין אופציה להזמין פנקסי שקים באורח עצמאי לעומת זאת קיים נוהג משעל פיו נדרשים בתי דפוס שעוסקים בהדפסת פנקסי שקים למסור ישירות עפ"י דרישה ללקוחות הבנקים חשבוניות מס ולאחר מכן לזכות את הבנקים בהפרשי הסכומים.

מאחר שמדובר בכמויות אדירות של שקים מסחריים המונפקים בכל שנה הפועל היוצא מכך הוא שהבנקים גורפים בכל שנה סכומי כסף אדירים ומגדילים את רווחיהם גם מעסקות חוץ בנקאיות.

אומ"ץ מציינת שהיא רואה תופעה זו בחומרה רבה ותובעת את התערבותו המידית של בנק ישראל על מנת שלקוחות הבנקים שמזמינים פנקסי שקים ישלמו עבורם מחירים ריאליים.

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ דורשת ממפכ"ל המשטרה שישעה את עצמו

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 25/5/06 אל מפכ"ל המשטרה רב ניצב משה קראדי בדרישה להשעות את עצמו מתפקידו עד הגשת המסקנות הסופיות של הועדה החוקרת את התנהלות המשטרה בפרשת רצח השוטר צח בן אור.

בפניית העמותה באמצעות עו"ד בועז ארד נאמר:

    " העמותה סבורה כי אזהרתך ע"י הועדה, הנוגעת לאחריותך למחדלים חמורים בנושאים שהיו בתחום סמכותך כמפקד מרחב לכיש וכמפקד המחוז הדרומי של המשטרה, די בה כדי לחייב, מן הבחינה הציבורית, את השעייתך מתפקידך, עד אשר תפורסמנה מסקנותיה הסופיות של ועדת החקירה.

    המשך כהונתך בתפקידך כמפקח הכללי של המשטרה יפגע באמון הציבור במשטרה, וביכולתו של פיקוד המשטרה לתפקד באופן תקין, לטובת המשטרה והציבור כולו.

    הינך נדרש אף לתת לקצינים אחרים שהוזהרו על ידי הועדה דוגמה אישית, כמפקד, וכמי שעומד בראש הארגון ולהודיע על השעייתך מרצון מן התפקיד, עד סיום עבודת הועדה."

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת ממשרד האוצר לפעול להשבת חובות הקיבוצים

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 25/5/06 אל שר האוצר אברהם הירשזון בתביעה שיפעל למימוש התחייבותן של התנועות הקיבוציות להעביר לידי המדינה את חלקן ב"תנובה".

העמותה טוענת בפנייתה כי במסגרת הסדר הקיבוצים הוזרמו לקיבוצים סכומי כסף גדולים בערבות המדינה התחייבו התנועות הקיבוציות להחזיר למדינה חובות בעצמאות העברת מניות הקיבוצים בתנובה המצויות בבעלותם.

בעקבות הפרסומים על כוונתה של הנהלת תנובה להפוך אותה לחברת מניות ולהפר יטה פנתה בזמנו העמותה לשר האוצר לשעבר בנימין נתניהו בנדון ונענתה שהנושא נמצא בטיפול המשרד אך לא נעשו צעדים מעשיים.

בעקבות פרסום של הדו"ח האחרון של מבקר המדינה שבו הוא מצביע על טיפולה הכושל של המדינה להחזרת חובות הקיבוצים פנתה העמותה אל שר האוצר החדש אברהם הירשזון בנדון.

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ הגישה תלונה למבקר המדינה
חשד לכאורה לפגיעה במנהל תקין בהסתדרות המורים

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 23/5/06 למבקר המדינה השופט בדימוס מיכה לינדנשאראוס בדרישה לערוך בדיקה בחשד שנעשו בשנים האחרונות פעולות שאינן עולות בקנה אחד עם המינהל התקין בין כותלי הסתדרות המורים.

העמותה הצביעה בפנייתה על שורה של מקרים שבהם מעורב אישית יו"ר הסתדרות המורים מר יוסף וסרמן:

  • בנה של היועצת המשפטית של הסתדרות המורים זכה בהסכמת יו"ר הסתדרות המורים מר יוסף וסרמן במכרז תפור לאספקת כמות גדולה של מכונות קפה עבור חדרי המורים בבתי הספר ברחבי המדינה.
  • יו"ר הסתדרות המורים מינה את אחד מקרובי משפחתו לתפקיד מנהלי בחברת בת של הסתדרות המורים ונתן את ידו לקבלתם לעבודה של קרובי משפחה נוספים של עובדים בכירים שהוא רוצה ביקרם.
  • הסתדרות המורים שכרה באחרונה בהנחיית יו"ר הסתדרות המורים את שירותיהם של יועצי חוץ שונים בתחום המשפטי והיחצנ"י בהוצאה כספית גדולה רק כדי להבטיח את האינטרסים של יו"ר הארגון.

יו"ר הסתדרות המורים נטל עמו לנסיעה בחו"ל ע"ח הארגון עובד בכיר על תקן "מתרגם" למרות שנוכחותו לא הייתה חיונית.

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת מהמשטרה לנהל חקירה
ללא משוא פנים בפרשת התאונה שבה היה
מעורב עורך הדין דורי קלגסבלד

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 22/5/06 אל מפקד משטרת מחוז תל אביב ניצב דוד צור בדרישה שחקירת תאונת הדרכים שבה היה מעורב עורך הדין דורי קלגסבלד תיערך ללא התחשבות במעמדו המיוחד של פרקליט הצמרת .

בפניה אל מפקד המחוז טוענת העמותה, בין השאר כי בתכנית "יומן השבוע" ששודרה בליל שבת האחרון בערוץ 2 נחשפו ממצאים סותרים של שני בתי חולים ביחס לכמות האלכוהול שנמצאה בגופו של עורך הדין דורי קלגסבלד.

לקביעה זו יש משמעות רבה לקראת החלטת הפרקליטות בעניין אחריותו של הפרקליט לתאונה הקטלנית והמשטרה מצווה להגיע לקביעה הנכונה בין השתים .

עוד טוענת העמותה שכבר קודם לשידור התכנית הופצו רמזים שונים שעל פיהם יש, כביכול, כוונה של המשטרה לנקוט כלפי הפרקליט ביחס של העדפה בגלל מעמדו ויחוסו ודבר זה בא לידי ביטוי בין היתר בחקירתו שנעשתה שלא כמקובל בביתו.

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ קובלת בפני ועדת האתיקה של הכנסת
כנגד יו"ר הכנסת, גב' דליה איציק

עמותת אומ"ץ פנתה לועדת האתיקה של הכנסת בבקשה לכנס את הועדה ע"מ שתורה ליו"ר הכנסת, דליה איציק, למלא אחר החלטת ועדת האתיקה, להמציא ראיות לטענותיה לפי הוראות סעיף 2(א') לחוק שירות הציבור (מתנות) התש"מ - 1979.

העמותה מסתמכת בפנייתה לתגובה מטעם הכנסת, שהוגשה לבית המשפט הגבוה לצדק (בג"צ 10339/05) בעתירה נגד ח"כ איציק, בעניין המתנה שקיבלה מהמיליונר XXXXX XXXXX.

בשעתו נטען ע"י ועדת הכנסת כי

    "בישיבתה ביום 22/11/05, דנה ועדת האתיקה בנסיבות ובעובדות חדשות בנוגע לנסיעתה, שהציגה המשיבה 4 בפני הועדה. נוכח כך, החליטה וועדת האתיקה, בישיבתה ביום 29/11/05, לבקש מהמשיבה 4 להעלות על הכתב בתצהיר את הדברים שהביאה בפני הוועדה בעל-פה. לאחר קבלת התייחסותה כאמור, תתכנס וועדת האתיקה ותחליט בעניינה."

בפסק הדין של ביהמ"ש בו נדחתה העתירה, ציין בית המשפט הגבוה לצדק, בין השאר:

    "העתירה התייתרה לאחר משיבים 3 ו-6 השיבו לקופת המדינה את שווי המתנה ... ובשים לב לכך, שעניינה של המשיבה 4 (חה"כ איציק, ב.א.) עודנו מתברר".

לפניית אומ"ץ צורף העתק מכתבו של יו"ר ועדת האתיקה לחה"כ דליה איציק (כתוארה אז), מיום 13/7/05, תוך ציון העובדה כי ככל הידוע יו"ר הכנסת דליה איציק טרם המציאה כל ראיה לביסוס טענותיה כנגד הנזיפה שהוטלה עליה, והיא מוסיפה להתחמק מחובתה למלא אחר הוראות החוק הנזכר, ולהשיב את שווי המתנה לקופת המדינה.

דיווח קודם | דיווח המשך

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ דורשת מקרנות הפנסיה הותיקות
להצטרף למאבק המשפטי בעניין שכרם של מנהלי בנק הפועלים

עמותת אומ"ץ פנתה אל המנהלת המיוחדת של קרנות הפנסיה הותיקות: מבטחים, מקפת וקגמ, גב' יעל אינדורן, בדרישה לצרף את קרנות הפנסיה הותיקות למאבק הציבורי והמשפטי בענין שכרם של מנהלי בנק הפועלים.

עמותת אומ"ץ קובעת שיש חשיבות מיוחדת לכך שדווקא קרנות הפנסיה הותיקות, שלמעשה הולאמו ע"י המדינה, והמנוהלות ע"י מנהל מיוחד, גב' יעל אינדורן, לשעבר סגנית הממונה על התקציבים באוצר, יעמדו בחזית המאבק להפחתת השכר המופרז של מנהלי בנק הפועלים.

רנות הפנסיה מנהלות את החיסכון הפנסיוני של מאות אלפי אזרחים בישראל, שחסכו שקל לשקל והפקידו אותו בידי קרנות הפנסיה, לעת זיקנה. קרנות הפנסיה הותיקות השקיעו את חסכונות הציבור, בין היתר, במניות בנק הפועלים ואין הן רשאיות להתעלם מן הסוגיה. עמותת אומ"ץ קובעת שעל קרנות הפנסיה להשמיע עמדה ברורה, בתמיכה או בהסתייגות מסכום השכר והמענקים לשלשה מנהלי בנק הפועלים, בסך 72 מליון ש"ח.

עמותת אומ"ץ קובעת שכבעלות מניות בבנק הפועלים, חייבות קרנות הפנסיה להשמיע את קולן. יש לקרנות הפנסיה חובה מוסרית, כמייצגות ציבור של מאות אלפי חוסכים וחובה ציבורית, כגוף שלמעשה הולאם, לדרוש שמנהלי בנק הפועלים יחזרו לממדי שכר ומענקים שפויים.

עמותת אומ"ץ דורשת מגב' אינדורן לכנס את מועצות המנהלים של קרנות הפנסיה הותיקות ולקבל החלטה, בהקדם, בדבר הצטרפות למאבק המשפטי בעניין שכרם של מנהלי בנק הפועלים.

אינדקס

חזור פרשת רמון בחקירה

בעקבות ערר שהגישה עמותת אומ"ץ השיב לה בתאריך 17/5/06 היועמ"ש, מני מזוז, כי הוא שוקל חקירה פלילית נגד שר המשפטים חיים רמון. כזכור טענה עמותת אומ"ץ כי חיים רמון קיבל בעת היותו חבר כנסת טובת הנאה מאיל ההון XXXXX XXXXX, אשר מימן עבורו טיסה ואירוח לרגל חתונתו במונקו. יו"ר העמותה אבנרי מציין, כי למרות שרמון התמנה בינתיים לשר המשפטים, והוא השר הממונה על היועץ המשפטי, הדבר לא מנע ממזוז להודיע לעמותה, שהוא ממשיך לבחון את הערר. פרקליט אומ"ץ, עו"ד בועז ארד, הודיע, כי אם מזוז יאמץ את החלטת הפרקליטות, הוא יעתור לבג"ץ נגד היועץ המשפטי לממשלה ונגד פרקליט המדינה.

דיווח קודם | דיווח המשך

אינדקס

חזור פרשת אולמרט בחקירה

בתאריך 18/5/06 התקבלה תשובת היומ"ש מזוז: "מן הראוי להמתין לסיום בדיקת הדברים על-ידי המבקר, וככל שבדיקה זו תעלה ממצאים בדבר היבטים פליליים בפרשה, ייבחנו הדברים על-ידנו ויוחלט באשר להמשך".

ר' פעילות קודמת בנושא אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ מתנגדת לצו מוסכם בפרשת
קרטל המרכזיות של בזק

16/5/06

עמותת אומ"ץ פנתה לממונה על ההגבלים העסקיים, גב' רונית קן, והודיעה על התנגדותה לצו מוסכם בפרשת קרטל המרכזיות של בזק. לפי הצו המוצע הסכימה הממונה שלא לנקוט בצעדי אכיפה נגד בזק או נושאי משרה בה, בעבר או בהווה, בקשר עם פרשת קרטל המרכזיות, בתמורה לתשלום סכום של 2 מליון ₪ לאוצר המדינה על ידי בזק.

עמותת אומ"ץ טענה כי הצו המוסכם משקף התפשרות עם הגורמים המונופוליסטים במשק, סלחנות בלתי מוסברת ובלתי מוצדקת וכניעה לעבריינות כלכלית. העמותה הביעה דאגה מפני היחס הסלחני והקל שננקט כלפי המונופולים במשק כפי שמשתקף בנוסח המוצע לצו המוסכם עם בזק.

העמותה אומרת בפנייתה לממונה כי: "אין בצו אלמנט כלשהו של הרתעה, אלא נהפוך הוא - נראה כי המסר המועבר מכם בזאת לחברות העיסקיות הינו כי העובדים על החוק לא יועמדו לדין, וכל שנותר להם לעשות זה רק לגרור הליכים ולמשוך זמן בתרגילים משפטיים שונים, עד שיחלוף זמן ואז הכל יגמר מצדכם בקנס סימלי ודקרלרציה חסרת משמעות מעשית.

יוזכר כי שורשי פרשת קרטל המרכזיות נעוצים בשנות ה- 90 של המאה הקודמת. במרכזה חשדות לפיהם היתה בזק צד להסדרים כובלים בלתי חוקיים עם תדיראן, טלרד וכור. תוצאתם של ההסדרים האמורים היתה רווחי עתק קרטליסטיים שזרמו לצדדים לקרטל, שנאמדים בלמעלה מ- 600 מליון דולר. עלויות הקרטל "גולגלו" על ציבור מנויי בזק באמצעות תעריפי הטלפוניה ששילמו. תעריפים אלה היו מוטים כלפי מעלה בשל הקרטל. למעשה, הציבור מימן את רווחי העתק של הצדדים לקרטל באמצעות "פרמיה קרטליסטית" שהתווספה לתעריפי הטלפוניה.

העמותה כותבת כי: "פרשת קרטל המרכזיות גרמה לציבור נזקים עצומים. מונופולים עתירי כח, ידע וממון השתלטו על משאבים ציבוריים והשתמשו בשיטת הפיקוח על תעריפי הבזק כדי לגזור פרמיה קרטליסטית מכל אחד מציבור מנויי בזק. הם הפכו את תעריפי הבזק ששולמו על ידי הציבור למקור למימון רווחי עתק בלתי חוקיים אותם שילשלו לכיסיהם".

העמותה הוסיפה כי: "הצדדים לפרשה רמסו את החוק ביהירות, מתוך שכרון כוח וברגל גסה. אילו היה מדובר בסתם מפעל עסקי רגיל, אולי היה מקום לסלחנות כלשהי ולסיום הפרשה בקנס משמעותי, אולם כאשר מדובר על חברה מונופוליסטית ששלטה לחלוטין בשוק התקשורת, שבשל אופיה הציבורי היתה מחוייבת להגן על האזרח הקטן וכספיו ומסתבר ששדדה אותו- כאן אין מקום לסלחנות ופשרות. על המנהלים שהיו מעורבים בפרשה ליתן את הדין באופן אישי."

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת לחשוף את נתוני ההטבות
וההתחייבויות שניתנו בעסקת מכירת "ישקר"

עמותת אומ"ץ פנתה הבוקר אל ראש הממשלה אהוד אולמרט, שר האוצר אברהם הירשזון ויו"ר רשות המיסים ג'קי מצא שהיו מעורבים בעסקת הענק של מכירת מכירת חברת "ישקר" ע"י משפחת ורטהיימר למשקיע האמריקני וורן באפט בדרישה לחשוף בפני הציבור במסגרת עקרון השקיפות וזכות הציבור לדעת את הנתונים המדויקים של הסכמים שנחתמו עם המדינה.

אומ"ץ טוענת בפנייתה כי מפרסומים שהיו בימים האחרונים בכלי התקשורת עולה שמשפחת ורטהיירמר והמשקיע באפט קיבלו מהמדינה הטבות מפליגות והתחייבויות שונות לטווח ארוך ששחקו במידה ניכרת את גובה המיסוי שאוצר המדינה יקבל מהעסקה.

העמותה טוענת שהמדובר הוא בעסקת ענק ראשונה בסוגה במדינה שיכולה להשליך על המשק הישראלי ומשום כך יש מקום לחשוף את כל הנתונים של ה"מתנות" שהעניקה המדינה.

עוד טוענת אומ"ץ שנעשה תרגיל פיננסי כאשר לפני ביצוע העסקה מכרה חברת "ישקר" המקורית את נכסיה ופעילותה תמורת 4 מיליארד דולר לחברה חדשה בשם זהה המצויה בבעלות משותפת של משפחת ורטהיימר ומשקיע אסטרטגי כדי להכשיר את הדרך לקבלת ההטבות וההתחייבויות.

עפ"י תכנון המס של העסקה מרבית תשלומי המס שחברת " ישקר" המקורית אמורה הייתה לשלם יוחזרו לבעליה באמצעות הטבות מס שחברת " ישקר" החדשה תהנה מהן ומשום כך הסכום הסופי של שעור המס שישולם לקופת המדינה יהיה נמוך בהרבה מהסכום שפורסם ברבים(מיליארד דולר).

העמותה מבקשת לדעת מי הוא הגורם הממלכתי שהחליט על ההטבות האלה והאם הן קיבלו את אישורה של ועדת הכספים של הכנסת כנדרש.

במקביל פנתה אומ"ץ אל יו"ר רשות המסים ג'קי מצא בבקשה להעביר אליה פירוט של הטבות המס שיוענקו למשפחת ורטהיימר, חברת "ישקר" במתכונתה החדשה ולבאפט ולא חל במקרה זה חיסיון של נישום מאחר שמדובר בהשקעה אסטרטגית.

ללא קשר לפניות הנ"ל פנתה העמותה גם אל מבקר המדינה השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס בדרישה לבדוק את פרטי העסקה על מנת לברר אם נעשתה עפ"י כללי המנהל התקין והאם לא היו בה אלמנטים של חיבור בין הון ושלטון.

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת לפתוח בחקירה
פלילית נגד מנהל רשות הספורט

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 16/5/06 אל היועץ הממשלתי לממשלה עו"ד מני מזוז בדרישה שיורה לפתוח בחקירה פלילית נגד מנהל רשות הספורט מר שוקי דקל בחשד לקבלת טובות הנאה מקבוצת הכדורסל "מכבי" תל אביב.

פרקליט העמותה ,עורך הדין בועז ארד, טען בפנייתו כי מהדו"ח האחרון של מבקר המדינה עולה חשד, לכאורה, לעבירת שוחד, ולחילופין עבירה על חוק שירות הציבור (מתנות), בפרשה שבה קיבל מר שוקי דקל, יו"ר מינהל הספורט במשרד החינוך, מנוי חינם למשחקי קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב.

אומ"ץ טוענת כי בתפקידו האמור היה מר דקל ממונה, לכאורה, על התקשרויות של משרד החינוך והספורט בנוגע לקבוצת מכבי תל אביב, ועל אישור הקצבות כספיות מקופת המדינה ונוכח חומרת הדברים העולים מדו"ח מבקר המדינה בפרשיות הנוגעות למר דקל, אין הוא יכול להמשיך בתפקיד כלשהו בשירות הציבורי, כל עוד לא הופרך החשד הכבד נגדו. אומ"ץ קובעת כי בנסיבות העניין יש בהמשך כהונתו במשרתו משום פגיעה באמון הציבור בטוהר המינהל הציבורי.

אומ"ץ תובעת שעד להשלמת חקירה יש להנחות את שר הספורט אופיר פינס להשעות את מר דקל מתפקידו.

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ דורשת להדיח את מנכ"ל "אגרקסקו" שלמה תירוש

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 14/5/06 אל שר החקלאות שלום שמחון בדרישה שיפעל להדחתו של מנכ"ל חברת אגרקסקו שלמה תירוש מתפקידו.

cפניית העמותה אל שר החקלאות נאמר בין השאר:

    "מבקר המדינה מתח בדו"ח הביקורת שפורסם בשבוע שעבר ביקורת חריפה על התנהלותו של מר שלמה תירוש מנכ"ל חברת אגרקסקו על התנהלות בהזמנת אישי ציבור לנסיעות חינם לחו"ל על חשבון החברה.

    המבקר המליץ במפורש לחברי דירקטוריון החברה להדיח את מר תירוש מתפקידו. כאשר קבע בהקשר לכך. " מין הראוי כי דירקטוריון החברה ידון בדו"ח הן במישור הכללי והן במישור האישי".

    כפי שפורסם בכלי התקשורת התכנס כבר הדירקטוריון ב- 2 במרץ ש.ז. כאשר הייתה בידיו טיוטת דו"ח המבקר והחליט שלא לנקוט בצעדים כנגד מר תירוש מאחר "שלא הייתה לו טובת הנאה אישית".

    אני פונה אליך בדרך זו בדרישה לפעול לכינוס מידיי של הדירקטוריון ולעלות לדיון את נושא הדחתו של מר תירוש מתפקידו."

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת לפתוח בחקירה פלילית נגד
ראש הממשלה אהוד אולמרט בפרשת רכישת דירה

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 11/5/06 אל היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, בדרישה לפתוח בחקירה משטרתית מידית בחשד שראש הממשלה אהוד אולמרט קיבל שוחד בפרשת דירה שרכש בירושלים בבית המיועד לשימור ללא קשר לבדיקת מבקר המדינה בנשוא זה המצויה בעיצומה.

העמותה טוענת שהגילויים החדשים שחשף העיתונאי יואב יצחק עורך אתר "חדשות מחלקה ראשונה" (Nfc) במסיבת עיתונאים שהוא כינס שהיו מגובים במסמכים לא מאפשרים להותיר נושא זה פתוח. בין השאר טען העיתונאי שמשפחת אולמרט רכשה במושבה הגרמנית בירושלים דירת יוקרה בסכום שהוא כמחצית מערכה הריאלי של דירה כזו בהשוואה לסכום ששילם דייר אחר שרכש דירה דומה באותו מתחם. לטענת יצחק הפער בין ערכה האמיתי של הדירה לבין המחיר ששילם עבורה מר אולמרט עומד על כ-1 מליון דולר ומכאן שמדובר בחשד לשוחד.

העמותה טוענת שעל פניו לא נתקבל הסבר מניח את הדעת שיבהיר מדוע מכר קבלן דירה במחצית מערכה. אולם מאחר ועיריית ירושלים, שמר אולמרט עמד בזמנו בראשה, אישרה לקבלן לבצע שינויים בבנין המיועד לשימור ואף להוסיף לו קומה ואחוזי בניה (בניגוד לחוק) נראה כי מצטיירת גם התמורה שניתנה לקבלן ומתחזקות הראיות למטרת מתן השוחד. מכל מקום, יוזכר שאין צורך להוכיח מה התמורה שקיבל נותן השוחד בכדי להעמיד לדין את מקבל השוחד.

למרות ובגלל מעמדו הנוכחי של מר אולמרט אין לדעתנו כל טעם לדחייה או לעיכוב החקירה. יציבות השלטון בישראל תיפגע וגם הממשלה תתקשה לתפקד כל עוד יכהן בה ראש ממשלה שאלה החשדות הכבדים התלויים נגדו. לכן מן הראוי שתורה למשטרת ישראל לפתוח מייד בחקירה המתחייבת כדי שיובאו בפניך הראיות העובדות והממצאים הנדרשים לצורך קבלת החלטתך באשר למשמעות הפלילית.

טיפול קודם בפרשה | המשך טיפול בפרשהאינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת לפתוח בחקירה פלילית
נגד נציב שירות המדינה
ולהדיחו מתפקידו

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 10/5/06 אל היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, בבקשה להורות על פתיחת חקירה פלילית נגד נציב שירות המדינה מר שמואל הולנדר בעקבות ממצאי דו"ח מבקר המדינה.

בפניית אומ"ץ אל מזוז נאמר בין השאר:

    "אנו פונים אליך בבקשה להורות על פתיחת חקירה פלילית נגד נציב שירות המדינה שמואל הולנדר בגין ביצוע לכאורה של עבירה בכך שמינה את עוזרתו עדנה אלפסי לתפקיד מקביל לסמנכ"ל הנציב ללא מכרז בניגוד לכללי המינהל התקין ותך עקיפת הנהלים של נציבות שירות המדינה.

    נציבות שירות המדינה בראשותו של מר הולנדר נתנה במקביל את ידה למינויים תפורים במשרדי האוצר והמשפטים תוך עקיפת חוק המכרזים. הנציבות מופקדת על התקשי"ר ועל שמירת החוק והעומד בראשה חייב לשמש דוגמא ומופת אישי לשמירת החוק.

    מדו"ח מבקר המדינה עולה שנציב שירות המדינה פעל באורח אישי בניגוד לכללי המינהל התקין והנורמות שהוא אמור לשמור עליהם ולאכוף אותם משום כך יש למצות אתו את הדין".

במקביל פנתה העמותה אל ראש הממשלה מר אהוד אולמרט בדרישה שיעלה בישיבת הממשלה הקרובה את נושא הדחתו המידית של הולנדר מתפקידו מאחר שבנסיבות שנוצרו אינו יכול לשמש יותר נציב שירות המדינה.

אינדקס
 

אפריל 2006

חזור על בנק הפועלים להגיש תביעה נגד הדירקטורים שלו

4/2006

עמותת אומ"ץ פנתה ליו"ר הדירקטוריון של בנק הפועלים, מר שלמה נחמה, בדרישה להגיש תובענה בגין השכר והמענקים החריגים שניתנו לו ולסגן יו"ר הדירקטוריון מר דנקנר ומנכ"ל מר זיו בסכום כולל של עשרות מליוני שקלים.

בפניית העמותה שנעשתה באמצעות עו"ד יעקב סבו בשמה של רות כהן, אחת מחברות העמותה, המחזיקה במניות הבנק נאמר:

    "אופן הכנת תכנית השכר והמענקים בגין שנת 2005, דרך הבאתה לאישור הדירקטוריון והאסיפה הכללית של בעלי המניות, אופן אישורה ומועד האישור, מצבעים על כך שהדירקטורים פעלו בדרך העולה לכאורה, לפחות, לכדי עוולת רשלנות, הפרת חובות זהירות וחובות אמונים כלפי הבנק.

    בידי הבנק ובידיך כיו"ר הדירקטוריון של הבנק ואחד הנהנים הראשיים מן האישור האמור, נמצאים כל הנתונים והעובדות הצריכים לדבר, ואשר שעל יסודן יש להגיש את התובענה.

    בתובענה ידרשו הדירקטורים להשיב לקופת הבנק את הסכום שאישרו כאמור בגין שנת 2005 ואשר הוצא ושולם בפועל לה"ה נחמה, דנקנר וזיו, על יסוד אישורם, והמסתכם בכ-70 מליוני ₪. הנתונים המלאים והמדוייקים נמצאים בידי הבנק ובידיך, והם גם מפורטים, לנוחותך, בדו"ח השנתי לשנת 2005, שפירסם הבנק.

    הינך מופנה להוראות ס' 195-196 לחוק החברות, התשנ"ט-1999. מרשתי ממתינה בציפיה לתשובת בנק הפועלים, במסגרת המועדים שנקצבו בחוק.

    אין באמור במכתב זה כדי לגרוע ו/או לפגוע בזכויות מרשתי, לרבות כלפי בעלי מניות אחרים של הבנק, אשר הפרו חובותיהם כבעלי מניות של הבנק".

אינדקס

חזור לחקור את ח"כ רוחמה אברהם בחשד לקבלת טובות הנאה

4/2006

עמותת אומ"ץ פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, ואל מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, בבקשה לחקור חשדות שעל פיהן קיבלה ח"כ רוחמה אברהם טובות הנאה מחברת "אגרקסקו" תמורת שירותים פלמנטריים בעלי משמעות כלכלית שקשורה לחברה. כזכור נחשף בשעתו בכלי התיקשורת מידע שעל פיו ח"כ אברהם נסעה לארצות-הברית ואירופה על חשבון חברת "אגרקסקו" "על מנת להתרשם מפעילות החברה" כפי שנמסר. כל זאת למרות שוועדת האתיקה של הכנסת אסרה עליה לעשות זאת. בעקבות הפרסומים החזירה ח"כ אברהם את דמי הטיסה והאירוח.

עתה טוענת העמותת אומ"ץ כי על יסוד מסמכים ופרוטוקול של ועדת הפנים של הכנסת שהגיעו לידיה בימים אחרונים מתעורר חשד לקבלת שוחד לכאורה. המדובר הוא בפעילותה של ח"כ אברהם לסייע לחברת "אגרקסקו" להמשיך ולהפעיל את המסוף בנתב"ג ולבצע בדיקות בטחוניות למטענים העוברים במסוף למרות שבמכרז שנערך בראשית 2005 זכה מפעיל מטענים אחר.

העמותה טוענת שח"כ אברהם נטלה חלק בישיבת ועדת הפנים של הכנסת בינואר 2005 בדיון שיוחד למעמדה של "אגרקסקו" בעקבות השינויי בחוק הסדרת הביטחון בגופים ציבוריים.

עוד טוענת העמותה כי ביום 18/1/2005 התקיים דיון של ועדת הפנים ואיכות סביבה של הכנסת, שיוחד למעמדה של "אגרקסקו" בעקבות השינוי המיועד בחוק הסדרת הביטחון בגופים ציבוריים.

ח"כ אברהם באופן פעיל בדיון, למרות שלא הייתה כלל חברה בועדת הפנים ועשתה זאת לטענתה כממלאת מקום של ח"כ אחר ואחרי יצאתו של יו"ר הועדה ח"כ יורי שטרן נטלה על עצמה את תפקיד יו"ר הועדה.

עיון בפרוטוקול הישיבה מלמד על מאמציה הבלתי נלאים והגילויים של ח"כ אברהם להיטיב עם "אגרקסקו" ולמנוע את קבלת ההחלטה המבטלת את מעמדה - בניגוד לעמדת גורמים המקצועיים. שוב ושוב בהתבטאיותיה מנסה ח"כ אברהם לקדם את ענייניה של "אגרקסקו", חרף ההסברים של גורמי המקצוע, לפיהם "אגרקסקו" אינה זכאית לטפל עוד בנושא הביטחון של המטענים, משחדלה להפעיל את מסוף המטענים.

במהלך הדיון, לא היססה ח"כ אברהם גם להעלות "איום" כלפי נציגי רשויות המדינה, לפיה עליהם למשוך את החוק אם לא יתוקן לטובת "אגרקסקו", שכן אחרת חברי הכנסת יצביעו נגד החוק.

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת למנוע פגיעה באמהות חד הוריות

4/2006

עמותת אומ"ץ פנתה לנשיא המדינה מר משה קצב וביקשה את התערבותו המיידית למניעת הפסקת הקצבה ממשלתית למימון הסעתן של קבוצת אמהות חד הוריות לעבודה בבית אריזה אזורי שבגינה נאלצו להפסיק את עבודתן והפכו למובטלות.

בפנית העמותה לנשיא נאמר בין השאר: "בתקשורת פורסם כי 17 אמהות חד הוריות תושבות מצפה רמון נאלצו להצטרף למעגל המובטלים ולהפסיק את עבודתן בבית אריזה אזורי לירקות מאחר שמשרד התמו"ת והתעסוקה הודיע על הפסקת ההקצבה השנתית בסך 320 אלף שקל למימון הסעתן למקום עבודתן.

עמותת אומ"ץ שחרטה על דגלה את המאבק למען השכבות הנחשלות והאוכלוסיות הפוגעות מוחה על צעד חסר רגישות זה ומבקשת את התערבותך המיידית למען השארת ההקצבה על מנת שהאמהות הללו יוכלו להמשיך את עבודתן.

לא יעלה על הדעת שבעידן זה של בזבוז כספי ציבור לצרכים קואליציוניים תהיה פגיעה באמהות חסרות ישע שאין להן מקור תעסוקה אחר."

עוד טוענת אומ"ץ שלא יעלה על הדעת שדווקא משרד התמו"ת והתעסוקה שבראשו עומד כיום ראש הממשלה בפועל מר אהוד אולמרט ינקוט בצעד מעין זה ויגלה חוסר רגישות לאוכלוסייה חלשה.

אינדקס

חזור לעכב בחירתם של חברי הכנסת רמון ליברמן ואיציק
לתפקידים ממלכתיים בכירים

4/2006

עמותת אומ"ץ פנתה אל ראש הממשלה בפועל אהוד אולמרט ואל היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז בדרישה לעכב את מינויים של חברי הכנסת חיים רמון, דליה איציק ואביגדור ליברמן לתפקידים ממלכתיים בכירים בגין חקירות ובדיקות שנערכות ע"י המשטרה ומבקר המדינה.

פניית אומ"ץ בעניין חבר הכנסת חיים רמון קשורה תלונה שהעמותה הגישה לפני מספר שבועות ליא"חה (היחידה הארצית לחקירות הונאה) של המשטרה בחשד שרמון קיבל טובת הנאה של טיסה לחו"ל ואירוח מפואר במונקו מאיל ההון XXXXX XXXXX שנעצר בשעתו בחשד לעבירות מרמה.

התלונה נגד רמון הוגשה למשטרה בעקבות עתירה שהוגשה לבג"צ ע"י אומ"ץ שבה דרשה לחייבו להחזיר שווי המתנה לקופת המדינה אך רמון סירב לעשות זאת בנימוק שXXXXX הוא חברו.

בעניין חבר הכנסת ליברמן טוענת העמותה כי באחרונה עפ"י מידע מוסמך שמצוי בידה חידשה יחא"ה את חקירתה אחרי שהועברו אליה מסמכים חדשים המחשידים את ליברמן לכאורה בעשיית עסקים משותפים עם הבנקאי האוסטרי מרטין שלאף בתקופה שבה כיהן כשר בממשלה.

יצויין שהחקירה המקורית נגד ליברמן שנפתחה לפני שש שנים הייתה קשורה בעסקת תיווך במטבעות שביצע ליברמן עם בנק זה. שמו של שאף נקשר לפרשת סירל קרן שבה מעורבת משפחת שרון והחקירה חודשה באחרונה.

בעניין חברת הכנסת איציק טוענת העמותה שמבקר המדינה בדק שורה של מינוים פוליטיים שבוצעו על ידה בתקופה שכיהנה כשרה בממשלה וכי טיוטת הביקורת שהועברה אליה לתגובה לא נענתה. לדעת העמותה אין זה סביר למנות את חברת הכנסת איציק לתפקיד יו"ר הכנסת או שרה בממשלה בטרם יינתנו על ידה הסברים שיעמדו במבחן הביקורת.

דיווח קודם | דיווח המשך

אינדקס

חזור הקפאת מינויו של רו"ח משה ליאון כיו"ר דירקטוריון רכבת ישראל

4/2006

עמותת אומ"ץ פנתה אל מבקר המדינה ואל מנהל רשות החברות הממשלתיות לעכב את מינויו של רו"ח משה ליאון כיו"ר דירקטוריון החברה לתקופת כהונה נוספת.

אומ"ץ טוענת כי יש לעכב את חידוש המינוי עד להשלמת חקירה שנערכת ע"י משרד מבקר המדינה בעניין מידת מעורבותו האישית של רו"ח ליאון בעסקאות בעלות היקף פיננסי גדול לרכישת קרונות חדשים לרכבת, עסקאות נדל"ן של הרכבת, קשרים עם ספקים וקבלנים, מינויים ללא מכרזים ועוד. החקירה החלה בעקבות תלונות שהגישה בשעתו עמותת אומ"ץ נגד רו"ח ליאון. זאת על יסוד פרסומים שונים בכלי התקשורת.

אינדקס

חזור פירוק ערוץ 1

4/2006

עמותת אומ"ץ פנתה אל היועץ המשפטי לממשלה בעניין מינויו האפשרי של עו"ד אלי זוהר לתפקיד מפרק ערוץ 1 על ידי ראש הממשלה, מר אהוד אולמרט.

לטענת אומ"ץ מדובר בתופעה פסולה וחמורה שהתפתחה בשירות הציבורי שעל פיה אישים פוליטיים, ממנים את עורכי הדין הפרטיים שלהם, או אלה המקורבים אליהם לתפקידים ממלכתיים רבי עצמה, בלא שתתקיים הפרדה בין עיסוקיהם במשרדם הפרטי לבין עיסוקיהם בתפקידם הציבורי ובלא שיבחנו ניגודי העניינים הפוטנציאלים והמעשיים של מצב בו עו"ד פרטי מכהן בעת ובעונה אחת במקביל גם בתפקיד ממלכתי.

עוד נטען כי האפשרות שעו"ד אלי זוהר לתפקיד ממלכתי שנתפר עבורו בלשכתו של אהוד אולמרט אמורה לעורר דאגה מיוחדת. שכן, עו"ד אלי זוהר ייצג זה עתה את מר אולמרט בענייניו האישיים (בתביעתו נגד העיתון ידיעות אחרונות) וככל הידוע לעמותה הוא גם טיפל (ומטפל) בעניין חובותיו האישיים של אחיו של ראש הממשלה. מינויו של עו"ד זוהר לתפקיד "מפרק מפעיל" של הערוץ הראשון, תפקיד בעל עוצמה ציבורית אדירה שגם התגמול הכספי עבורו יהיה ודאי ניכר, מעלה ריח ברור של העדפת מקורבים ומעלה חשש שמדובר אולי במתן "תגמול" עבור סיוע ושירותים אישיים.

העמותה מבקשת מהיועץ המשפטי לממשלה להתערב לאלתר בהוצאת הוראות לראש הממשלה עצמו וגם לשאר שרי הממשלה העתידיים, להבהיר להם כי חל איסור מוחלט למנות חברים ומקורבים לביצוע עבודות ציבוריות וממלכתיות.

אינדקס

חזור אומ"ץ: לחקור את אולמרט בשל טובות הנאה

4/2006

עמותת אומ"ץ פנתה בכתב אל מבקר המדינה ואל היועמ"ש בבקשה לחקור חשד לפיו אולמרט קיבל טובות הנאה. הקליקו על הקישור שבכותר כדי לקרוא על טענות אומ"ץ.

    העובדות:

    איל ההון דניאל אברהמס הודה בראיון שפורסם ברשת המקומונים של ידיעות תקשורת כי "כיוון שאהוד חבר שלי הסכמתי לקנות ממנו את הבית". וכן אמר: "אהוד הוא חבר וזכותי להשכיר לו את הבית באיזה מחיר שארצה... אני יודע שהעובדה שלקחתי ממנו מחיר טיפה נמוך פגע בו בבחירות".

    במקביל טען איל ההון אלכסנדר טסלר (בתגובה לפניית העיתונאי יואב יצחק) כי הוא העניק לאולמרט עט נובע כשי ליום הולדתו. לעומת זאת, בדיקה (של העיתונאי הנ"ל) העלתה כי השי ניתן סמוך לבקשת טסלר מאולמרט שיסדיר לו פגישה במינהל מקרקעי ישראל (הכפוף מיניסטרילית לאולמרט), כדי שיוכל להשאיר ברשותו שטח קרקע סמוך לבאר אורה.

פרשה קודמת | המשך טיפול בפרשה אינדקס

חזור מכל האמוניה בנמל חיפה

עמותת אומ"ץ פנתה למבקר המדינה להמשיך חקירתו והמלצותיו בעניין מכל האמוניה במפרץ חיפה. במכתב הפנייה צויין כי העמותה מנהלת בחודשים האחרונים מאבק משותף עם "עמותת מפרץ חיים" ו"הקואליציה לבריאות הציבור" במטרה להביא להפסקת פעילותו של מכל האמוניה הנ"ל משום שהוא מסכן את חייהם של מאות אלפי תושבים באזור.

בעקבות פניית הגופים הנ"ל אל עיריית חיפה הורתה העירייה לחברת "חיפה כימיקלים" לרוקן את המיכל מאמוניה אך הוראה זו עדיין לא בוצעה הלכה למעשה.

ככל הידוע לעמותת אומ"ץ משרד מבקר המדינה טיפל בנושא רגיש זה בשעתו נוכח הנסיבות המפורטות לעיל מבקשת העמותה את המשך טיפול מבקר המדינה בנושא רגיש זה.

פעילות המשך | פעילות קודמת

אינדקס

חזור כתב אישום נגד הפסיכיאטר הראשי

4/2006

ד"ר אלכסנדר גרינשפון, ראש שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות, מואשם בשורה של עבירות משמעת חמורות ועבירות על חוק שירות המדינה בעקבות נסיעתו במאי 2005 לכנס רפואי בארה"ב, במימון של אלפי דולרים מענקית התרופות אלי לילי - וזאת מבלי שקיבל אישור לנסיעה ממשרד הבריאות כמתחייב ותוך הסתרת הנסיעה מהנהלת המשרד.

"ראש שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות, ד"ר אלכס גרינשפון, נסע במימון ענקית התרופות האמריקאית אלי לילי לכנס של איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי בארה"ב. המימון, המוערך בכ-3,000 דולר, ניתן לגרישנפון באמצעות איגוד הפסיכיאטרים בהסתדרות הרפואית, בלי שהוא ביקש וקיבל אישור לנסיעה מהנהלת משרד הבריאות, כמתחייב בחוק." כך דיווח רן רזניק בהארץ מיום 28/09/05.

"ב-17 במאי, כחודש וחצי לאחר שנודע כי האיגוד הפסיכיאטרי הכשיר את הנסיעה של ד"ר גרינשפון במימון חברת אלי לילי, פנה אליעזר ולטמן, מנכ"ל עמותת אומ"ץ (אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי), לשר הבריאות דני נוה ודרש ממנו למנוע את הנסיעה לאטלנטה במימון חברות תרופות של ד"ר גרינשפון, ד"ר שי, פסיכיאטר מחוז תל אביב ופרופ' קפלן, מנהל בית החולים הפסיכיאטרי בבאר שבע. ולטמן ציין בפני נוה כי "בשעתו עוררו יחסי הגומלין בין חברות מסחריות בתחום הרפואי לרופאים בבתי החולים ביקורת נוקבת והוחלט לנקוט בצעדים למניעת תופעה פסולה זו".

"ב-19 במאי השיב לעמותה בשמו של שר הבריאות עו"ד יואל ליפשיץ, מבכירי הלשכה המשפטית במשרד הבריאות. ליפשיץ כתב כי ד"ר גרינשפון "לא נוסע לכנס" וכי נסיעתם של הפסיכיאטרים האחרים אושרה כמתחייב על ידי הלשכה המשפטית במשרד הבריאות והוועדה להתקשרויות עם חברות מסחריות. עוד כתב ליפשיץ: "לא מצאנו כל פסול בתהליך אישור הנסיעה ולא מצאנו כי היא נוגדת את הוראות התקשי"ר, או את הוראות מבקר המדינה".

בכירים במשרד הבריאות אמרו:

  • "גרינשפון נסע מאחורי הגב של כולם בניגוד לחוות דעת של הלשכה המשפטית, בניגוד לעמדת המשרד ובניגוד להוראות התקשי"ר שמחייבות אישור לנסיעה כזו. זו שערוריה ציבורית".
  • העניין חמור במיוחד משום שאת האישור לנסיעה נתנו לד"ר גרינשפון רופאים הכפופים לו במערכת הפסיכיאטרית הממשלתית, שהקידום שלהם תלוי בו והוא אמור לפקח על תפקודם.
  • "זה דבר חמור מאוד. אם גרינשפון היה ישר עם עצמו הוא היה צריך להתפטר מתפקידו לאלתר בנסיבות האלה, ואם הוא לא יעשה זאת הנהלת המשרד צריכה לבקש לערוך חקירה יסודית בנציבות שירות המדינה".

ר' פעילות קודמת של אומ"ץ בפרשה זו. אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ שבה וקראה לרב מצגר: התפטר מתפקידך!

בא כוחה של עמותת אומ"ץ, עו"ד בועז ארד, שלח מכתב לבא כוחו של הרב יונה מצגר, כדלקמן.

"בדיון בעתירה שהגשתי בשם שולחתי, עמותת אומ"ץ, לבית המשפט הגבוה לצדק, הודעת בשם שולחך, הרב יונה מצגר, כי הוא יימנע מלהשתתף בישיבות הועדה למינוי דיינים, וכן יימנע מלכהן בתפקידו כדיין בבית הדין הרבני הגדול.

עם פרסום החלטת היועץ המשפטי לממשלה, נדרש מרשך למלא אחר הנחיית היועץ המשפטי, ולהתפטר מתפקידו כרב ראשי לישראל.

היה ולא יעשה כן, ואם יראה בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה שלא להעמידו לדין פלילי החלטה המשחררת אותו מהתחייבותו, שניתנה לבית המשפט הגבוה לצדק, תעתור מרשתי שוב, על מנת שבג"צ יאסור על מרשך להשתתף בדיוני הועדה למינוי דיינים, או למלא תפקיד שיפוטי כלשהו, עד אשר יסתיים הליך הדחתו ממשרתו." אבל, מצגר החליט שלא להשעות עצמו מכהונת דיין. פרקליטו של הרב מצגר, עו"ד דוד ליבאי, הודיע כי השעייה אינה עומדת על הפרק שכן הרב עומד לעתור לבג"צ כדי להביא לבטלות החלטת היועמ"ש מזוז.

דיווח קודם | פעילות המשך

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת לפרסם לאלתר את שמות מקבלי הכופר

2/4/06

עמותת אומ"ץ פנתה אל מנהל רשות המסים, ג'קי מצא, בדרישה שהרשות תממש לאלתר את המלצות הועדה לביקורת המדינה של הכנסת לתת פרסום פומבי למקבלי הכופר.

פניית העמותה נעשתה בשל החשש שרשות המסים תתחמק מלפרסם את שמותיהם של מקבלי הכופר, סוגי העבירות שביצעו וגובה הכופר שהושת עליהם בנימוק שהדבר אסור עפ"י החוק המעניק חיסיון מלא לפרטים מתוך תיקיהם של הנישומים.

בפניית יו"ר העמותה אריה אבנרי נאמר בין השאר:

"בשנתיים האחרונות פעלה עמותת אומ"ץ בכמה מישורים על מנת להפסיק את הנוהג הנפסד לדעתנו שעל פיו עברייני מס לרוב בעלי ממון קיבלו אישור ע"י ועדה מיוחדת לשלם כופר ולקבל פטור מהעמדה לדין פלילי ומפרסום שמם בפומבי.

הייתה לנו, אפוא, קורת רוח כאשר הועדה לביקורת המדינה המליצה בפני רשות המסים לפרסם ברבים מכאן ואילך את שמותיהם של עברייני מסים שיאושרו ע"י ועדת הכופר של הרשות.

אנו מבקשים לדעת מתי יש בכוונת רשות המסים ליישם את המלצת הועדה והאם הרשות מתכוונת לפרסם את שמות מקבלי הכופר, סוגי העבירות שהם ביצעו וסכום הכופר שהושת עליהם."

דיווח המשך אינדקס

חזור פרשת קדבורי - עלית = אזלת היד של הרשות להגבלים עסקיים

2/4/06

עמותת אומ"ץ פנתה אל הממונה על ההגבלים העסקיים, הגב' רונית קן, ותבעה להופיע בפניה בעת בירור הערער שהעמותה הגישה בעקבות הטלת כופר בסך 5 מליון שקלים בפרשת קדבורי - עלית. הדיון בערער ייערך בימים הקרובים.

עמותת אומ"ץ הגישה לפני זמן קצר התנגדות רשמית לפרסום "צו מוסכם" בין הרשות להגבלים עסקיים לבין קונצרן שטראוס - עלית, על פיו לא יוגשו כתבי אישום נגד מנהלי הקונצרן ובתמורה ישולם העמותה הגישה לפני זמן קצר התנגדות רשמית לפרסום "צו מוסכם" בין הרשות להגבלים עסקיים למדינה כופר של 5 מליון ש"ח.

העמותה הודיעה של התנגדותה לפשרה זו בנימוק כי מדובר בסכום מגוחך, כי מדובר בהתקפלות וכניעה של הרשות לעוצמת המונופול וכי ההסדר הזה יהווה סטירת לחי לכל שומרי החוק ויעודד מונופולים אחרים להפר את החוק. היום פנתה העמותה בתזכורת לממונה על ההגבלים העסקיים ודרשה גם להופיע בפני הרשות ולהשמיע בשם הציבור את ההתנגדות להסדר.

לגישתה של הממונה על ההגבלים העסקיים, יש למצות את ההליכים הפליליים נגד חברות ובכירים אם יש ראיות מוצקות לעבירות על החוק; רונית קן: "פשרה היא דבר לגיטימי אז זה המקסימום שניתן להשיג" ...

אומ"ץ איתנה בעמדתה כי המסר המשותף מהתנהגות הרשות "מעורר חשש שהרשות החליטה משום מה להקריב את טובת הציבור לטובת בעלי ההון".

אינדקס
 

מרץ 2006

חזור עמותת אומ"ץ התלוננה על מעורבתו של עומרי שרון
בהשגת היתר של צה"ל להפעלת אוניית קזינו באילת

26/3/06

עמותת אומ"ץ פנתה למבקר המדינה - מיכה לינדנשטראוס - וטענה כי על פי מידע שהגיע לעמותת אומ"ץ ממקורות מוסמכים בצה"ל הפעיל בחודשים האחרונים ח"כ לשעבר עומרי שרון לחצים על שלושה קצינים בכירים מאוד בצה"ל בדרישה שצה"ל יעניק היתר בטחוני שיאפשר את הפעלת אוניית הקזינו שבבעלותו של איש העסקים האוסטרי מר מרטין שלאף במפרץ אילת.

הלחצים הללו היו על פי החשד בתיאום עם יועצו המדיני של ראש הממשלה עו"ד דב וויסגלס המשמש בעת ובעונה אחת גם פרקליטו של מר שלאף.

בעקבות הלחצים הללו נתן צה"ל את ההיתר הביטחוני הנדרש.

עוד טענה העמותה כי מרטין שלאף חשוד בשיחודו של ראש הממשלה מר אריאל שרון בפרשת סיריל קרן שעל פי הוראת היועץ המשפטי לממשלה נמצאת עדיין בעיצומה למרות מחלתו של מר שרון.

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ התלוננה על מעורבתו של מר אולמרט
בעסקת הפשרת קרקעות

26/3/06

עמותת אומ"ץ התלוננה בפני מבקר המדינה השופט מיכה לינדנשטראוס בעקבות פרסום בתקשורת שבה נחשף כי בכתבה שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" נחשף כי מ"מ ראש הממשלה מר אהוד אולמרט הפעיל בשעתו לחצים על ח"כ אברהם פורז כאשר הלה כיהן כשר הפנים במטרה להפשיר חלק גדול מפארק ציבורי מתוכנן לטובת יזמים פרטיים שמר אולמרט חפץ ביקרם.

בעסקה זו מעורב פרקליט שקשור למר אולמרט קשרים הדוקים ובעבר סייע לו מר אולמרט רבות בעסקאות שונות עם גופים ציבוריים.

למרבה החומרה אחד מיועציו של ראש הממשלה שינה פרוטוקול של שיחה שהתנהלה בין מר אולמרט ומר פורז וכתב שפורז הסכים, כביכול, להפשרת הקרקע, בעוד שבפועל עמדתו של פורז הייתה הפוכה.

בתגובתו של מר אולמרט המצוטטת בעיתון הוא טען, בין השאר, כי "נפלה טעות קולמוס" וכי לא הופעלו כל לחצים על מר פורז. חרף הכחשתו של מר אולמרט אנו סבורים שיש מקום לחקור את הפרשה ביסודיות כדי לברר האם לא הייתה בהתנהגתו של מר אולמרט פגיעה במנהל התקין.

פרשות נוספות אינדקס


חזור עמותת אומ"ץ תובעת
להקים ועדת חקירה לבדיקת מחדלי הטיפול בשפעת העופות

21/3/06

עמותת אומ"ץ פנתה לשר החקלאות מר זאב בוים בדרישה להפעיל את סמכותו ולמנות לאלתר ועדת חקירה פנימית במשרדו לבדיקת המעשים ואו המחדלים של השירותים הווטרינריים שלא השכילו למנוע את התפשטות שפעת העופות בארץ למרות שקיבלו במועד מוקדם מידע מוסמך ממקורות בינלאומיים וזרים בניהם ארגון הבריאות של האו"ם ומדינות שונות שבהם פשטה המגיפה.

לדעת ממומחים אילו היו ננקטים אמצעים מוקדמים, לרבות חיסון העופות הייתה יכולה להימנע המגיפה.

במקביל עמותת אומ"ץ תובעת לבדוק את דרכי ההתנהלות של השירותים הווטרינריים אחרי שהמגיפה כבר פרצה נוכח תלונות רבות של מגדלי עופות שטוענים כי נציגי המשרד לא הדריכו אותם במועד כיצד לנהוג כאשר פרצה המגיפה. כמו כן, מן הדין לבדוק מדוע לא פעלה מערכת הפיקוח של השירותים הווטרינריים כדי לוודא שבעלי הכנף שהומתו ייקברו מיד כדי למנוע התפשטות המגיפה.

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ מערערת על בחירתו של ד"ר אלכס גרינשפון
כמנכ"ל בית החולים "טירת הכרמל"

עמותת אומ"ץ פנתה אל נציב שירות המדינה מר שמואל הולנדר וערערה על בחירתו של הממונה על ראש שירותי הנפש של המשרד דר' אלכס גרינשפון לתפקיד מנהל החולים לחולי נפש "טירת הכרמל".

העמותה טוענת שבחירה זו מעוררת תהיה רבה לאור העובדה שנגד ד"ר גרינשפון מתנהלת בימים אלה חקירה בנושא נסיעתו לחו"ל ע"ח חברת תרופות שמימנה את נסיעתו ושהייתו.

עוד נטען בפניית העמותה שיו"ר ועדת הבחירה ד"ר ש. שני, הוא זה שאישר לד"ר גינשפון את הנסיעה לחו"ל.

העמותה טוענת שלא יעלה על הדעת שבעת קיומה של החקירה תתעלם מכך הועדה ותבחר ד"ר גרינשפון לתפקיד הנ"ל".

לאחר כמה חודשים הוגש כתב אישום כנגדו.

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת שוב חקירה פלילית מיידית בפרשת האיומים על השופט בדימוס יעקב מלץ,
מבקשת גם לבדוק אם השופט מלץ היה כשיר להיות בורר.

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 16/3/06 פעם נוספת ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, בדרישה להורות על פתיחת חקירת משטרה פלילית בנושא הבוררות בין "כלל פיננסים" ומר אלי ארוך.

בפנייתה החדשה מבקשת עמותת אומ"ץ מהיועץ המשפטי לממשלה למקד את החקירה בשתי נקודות עיקריות:

"1. מדוע לא דיווח השופט מלץ באופן שוטף על היותו מאוים, אם אמנם יש יסוד לדברים שצוטטו מפיו על איומים שהיו כלפיו.
2. האם מצבו הרפואי של השופט מלץ בעת הבוררות היה סביר, שאלה זו יש לבחון בגלל פסק הבוררות השנוי במחלוקת וכל הפרסומים סביבו."

בפנייתה הראשונה של העמותה ליועץ מזוז שהייתה לפני שבועיים ביקשה העמותה לבדוק אם יש ממש בטענות שהשופט מאויים. "אנו מבקשים מכבודו להורות על חקירת משטרה מיידית בנדון כדי לברר את זהות המאיימים ולקבוע עם אמנם יש ממש בטענות שהועלו."

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת לבדוק
הצהרת הון של ראשי הבנק הבינלאומי לשעבר

עמותת אומ"ץ פנתה אל יו"ר רשות המסים מר ג'קי מצא בבקשה לבדוק האם מנכ"ל הבנק הבינלאומי לשעבר מר שלמה פיטרוקובסקי ויו"ר הדירקטוריון לשעבר עו"ד יגאל ארנון הצהירו על החזקת מניות "סלקום".

בפניית העמותה נאמר:

"במהלך בירור תביעה משפטית שמתנהלת בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בנושא מתן הלוואה של הבנק הבינלאומי לאיש העסקים גד זאבי לצורך רכישת חבילת מניות של "בזק", נחשף נושא נוסף שקשור ברכישת 2% ממניות חברת "סלקום" ע"י מנכ"ל הבנק לשעבר מר שלמה פיטרוקובסקי.

במסגרת זו התברר כי מר פיטרקובסקי קיבל מענק והלוואה מבעלי הבנק הבינלאומי לצורך רכישת מניות "סלקום" בעת ובעונה אחת תובע ממנו עו"ד יגאל ארנון (ששימש יו"ר דירקטוריון הבנק ופרקליטו של גד זאבי) מחצית מכמות מניות (דהיינו 1%) "סלקום" שהוא רכש, בנימוק שהנ"ל החזיק אותן בנאמנות עבורו.

נודה לך באם רשות המסים תבדוק אם ה"ה פיטרקובסקי וארנון הצהירו על המניות הללו במסגרת הצהרות ההון השנתיות שלהם."

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת
לבדוק את גובה שכרו של מבקר חברת נמלי ישראל

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 14/3/06 אל מבקר המדינה - השופט מיכה לינדנשטראוס, רשות החברות הממשלתיות מר אייל גבאי וחברי דירקטוריון חברת נמלי ישראל בדרישה לבדוק מדוע מקבל המבקר הפנימי של החברה שכר שני בסך 700,000 שקל.

בפניה נאמר בין השאר:

"יש בכך משום שערורייה, חברת נמלי ישראל הינה חברה ממשלתית בדרגה 8 ולא יעלה על הדעת כי קופת הציבור תשלם למבקר הפנים שלה שכר שכזה, העולה אפילו על שכרו של מבקר המדינה.

על כך נבקשכם להודיענו אם נכונות העובדות, מהי עלות שרו ותנאי העסקתו של מבקר הפנים ומי קבע ואישר שכר זה. כן נבקש לקבל הסברכם מדוע ועד מתי לדעתכם זכאי המבקר לקבל שכר כזה."

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת כי המשטרה תחקור את
פרשת האיומים בבוררות בין מר אלי ארוך ו"כלל פיננסים בע"מ"

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 5/3/06 ליועץ המשפטי לממשלה מר מני מזוז בבקשה להורות למשטרה לערוך חקירה יסודית בפרשת האיומים שהושמעו במסגרת הליך הבוררות בין מר אלי ארוך ובין חברת "כלל פיננסים". בפניתה ליועמ"ש טוענת העמותה שלא יעלה על הדעת כי איומים שהושמעו כלפי הבורר השופט בדימוס יעקב מלץ וכלפי מנהלים בכירים בחברת "כלל פיננסים" ובני משפחותהם יישארו תלויים באוויר ללא חקירה של גורמי אכיפת החוק. במקביל תובעת העמותה לבדוק אם יש ממש בטענות שהושמעו בימים האחרונים, אשר על פיהם הושפע לכאורה פסק הבוררות מהאיומים הללו.

אינדקס

חזור "קבוצת אזרחים תושבי לוד" ו"עמותת אומ"ץ" עתרו לביהמ"ש העליון למנות ועדה קרואה לעיר לוד

עמותת "תושבים למען מנהל תקין בלוד" ו"עמותת אומ"ץ למנהל תקין וצדק חברתי" הגישו עתירה לבג"צ בתאריך 2/3/06 נגד מ"מ ראש הממשלה אהוד אולמרט, בתוקף תפקידו כשר הפנים, מר בני רב - ראש עיריית לוד וחברי מועצת עיריית לוד, שבה הם תובעים להקים ועדה קרואה למילוי תפקידי ניהול עיריית לוד.

העותרות טוענות באמצעות עו"ד אריאל פופר כי הניהול הכושל של ראש העיר בני רגב בגיבויה של מועצת העיר, הביאו את העיר אלי פי פחת. בעקבות זאת המליצה ועדת החקירה של משרד הפנים להדיח את ראש העירייה ולמנות ועדה קרואה.

ההמלצה לא מומשה ובמקום זאת אישר משרד הפנים לראש העירייה לבצע "תוכנית הבראה" אשר נכשלה. במשך שנה וחצי הזרים משרד הפנים כספים לעיר, למרות שהעירייה לא מלאה את חלקה בתכנית. ראש העירייה ומקורביו ממשיכים לנהוג בעיר לוד כבתוך שלהם. ועל כל נאמר בעתירה:

"העובדות הרלוונטיות הן מצמררות, ואפילו מפחידות: עצם המחשבה, שבמאה העשרים ואחד, במדינה דמוקרטית ומתוקנת, יכול אדם (המשיב 2) לנהוג כמו שריף, כאשר כל חברי מועצת העיר (למעט אחד) מחרים ומחזיקים אחריו, ולעשות בעיר, בכספיה ובנכסיה כעולה על רוחו, תוך שהוא בז לכל נורמה ראויה, ומיטיב בגלוי עם מקורביו, מעוררת חשש כבד ביחס לשלטון החוק, כיבודו ושמירתו, כמו גם אזלת היד של הרשויות בכל הנוגע לפיקוח על רשויות מקומיות והעומד בראשן."

בתאריך 2/3/06 החליט כבוד השופט א' לוי:

"לתשובה מקדמית של המשיבים בתוך 30 ימים."

ר' עתירה: תושבים למען מנהל תקין בלוד נ. אהוד אולמרט-מתוקף תפקידו כשר הפנים
בג"צ 1950/06

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ תובעת
לעכב פיצויי פרישה של מנכ"ל חברת נמלי ישראל

2/3/06

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 2/3/06 ליו"ר החברות הממשלתיות, מר אייל גבאי, בבקשה לעכב את תשלום פיצויי הפרישה של מר עמוס רון מנכ"ל, בעקבות דו"ח הביקורת הפנימי החדש של מבקר חברת נמלי ישראל, שקבע בין השאר כי התקשרות של חברת הנמל עם חברה לביצוע עבודת כריית חול טופלה בחיפזון וברשלנות ומהווה מקרה של מכרז תפור לכאורה. עוד קבעה הביקורת כי קיים חשד ליצירת קרטל והטיית המחיר לטובת החברה הזוכה.

כזכור נחשפה הפרשה לפני זמן קצר ע"י יו"ר דירקטוריון חברת נמלי ישראל לשעבר, מר דן תיכון, שהתפטר מתפקידו.

בעקבות זאת הגישה עמותת אומ"ץ תלונה למשטרה בדרישה לחקור היבטים פליליים של הפרשה.

העמותה טוענת שיש מקום לעכב את התשלומים למר רון עד שתסתיים החקירה בפרשה הזו.

אינדקס
 

פברואר 2006

חזור פשרת הכופר בפרשת קדבורי-עלית מעודדת הפרות חוק

עמותת אומ"ץ הגישה ליועץ המשפטי לממשלה תלונה כנגד עסקת הכופר בפרשת קדבורי-עלית. עלית השולטת ביותר מ- 70% ממכירות שוק השוקולד בישראל ניסתה למנוע את כניסתו לשוק של שוקולד קדבורי המיוצג בישראל ע"י חברת כרמית ליבוא.

כעת מתברר כי הממונה על ההגבלים העיסקיים, רונית קן, סיכמה עיסקת כופר עם עלית במקום העמדה לדין של מנהלי עלית, כמתחייב על פי דין.

במכתבה למבקר המדינה הדגישה עמותת אומ"ץ כי נראה שמדובר בהחלטה שגוייה, אשר נתקבלה בניגוד מוחלט להוראת החוק. עיסקת הכופר כדאית כלכלית למונופולים ונוגדת את טובת הציבור.

אינדקס

חזור תלונה למשטרת ישראל נגד חבר הכנסת חיים רמון

בתאריך 20/2/06 הגישה עמותת אומ"ץ תלונה פלילית נגד חבר הכנסת חיים רמון, בשל ביצוע עבירות לכאורה על חוק העונשין של קבלת שוחד ועל "חוק שירות הציבור מתנות". חבר הכנסת רמון הודה שקיבל מתנה בשווי של אלפי שקלים ( מימון טיסה למונקו ושהייה במלון פאר) מאיש העסקים XXXXX XXXXX שהזמין אותו לטקס נישואיו יחד עם שלושה חברי כנסת נוספים ( שמעון פרס, בנימין בן אליעזר ודליה איציק).

בעת בירור הנושא במסגרת עתירה שהגישה עמותת אומ"ץ לבית המשפט העליון כשבתו כבג"ץ התברר כי חברי הכנסת פרס ובן אליעזר החזירו את תמורת האירוח ואילו ענינה של חברת הכנסת איציק נדון מחדש בועדת האתיקה של הכנסת שנזפה בעבר בארבעה בעקבות תלונה של אומ"ץ. חבר הכנסת רמון בחר לעומת זאת שלא למצות אחר מצוות המחוקק בסעיף 3(א) לחוק שירות הציבור מתנות והפר ביודעין את החובה המוטלת עליו לפי סעיף זה.

גרסתו של חבר הכנסת רמון כי קיבל טובת הנאה ש"לא בגדר משרתו כעובד הציבור" לא הוכחה וטעונה חקירה ובדיקה. בכל מקרה גם אם יתברר כי גרסת ה"חברות" שמעלה חבר הכנסת רמון הינה נכונה הרי שחברות זו נוצרה על רקע מעמדו של חבר הכנסת רמון ותפקידיו הציבוריים השונים בהיותו עובד ציבור בדומה לקשרי ידידות אחרים שXXXXX רקם עם עובדי ציבור אחרים בעלי משרות רמות.

לפיכך מבקשת עמותת אומ"ץ ממשטרת ישראל לחקור את מערכת יחסיו של חבר הכנסת רמון עם מר XXXXX שמא נעברה עבירה לפי פרק ט' סימן ה לחוק העונשין וזאת אם יוכח כי נתנה תמורה או קיים יסוד נפשי אצל חבר הכנסת רמון מבחינת מודעותו של XXXXX לקבלת תמורה ובמקרה זה קיים חשד לקבלת שוחד.

דיווח קודם | דיווח המשך

אינדקס
 

ינואר 2006

חזור עדכון בעניין ח"כ צאלח טריף

22/01/06
עמותת אומ"ץ וחבר הכנסת רשף חן מסיעת שינוי שבו ועתרו לבג"צ 11384/05 בתאריך 4/12/05 נגד ועדת הכנסת בעניין חה"כ סאלח טריף.

עקב החלטת ועדת הכנסת, שלא להשעות את חבר הכנסת סאלח טריף מחברותו בכנסת, הגיש בא כוחה של עמותת אומ"ץ - אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי, עתירה מתוקנת נוספת, אליה הצטרף כעותר ח"כ רשף חן, אשר הוא שהגיש ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ רוני בר-און, את הבקשה לקיין דיון בהשעיית ח"כ טריף.

בעתירה המתוקנת מתבקש בית המשפט הגבוה לצדק לבטל החלטת ועדת הכנסת ולצוותה לבוא ולנמק מדוע לא יושעה ח"כ טריף לאלתר, ומבלי להמתין לפסק הדין בערעורו על הרשעתו בפלילים.

כמו כן נטען בעתירה כי לא יתכן מצב בו פועלת הכנסת ב - 119 חכי"ם בלבד - בניגוד לחוק יסוד הכנסת, נוכח הצהרת ח"כ טריף כי לא יבוא לישיבות הכנסת וועדותיה ולא יצהיר אמונים עד אשר יסתיים הדיון בערעורו על הרשעותיו בעבירות שוחד מירמה והפרת אמונים.

10953/05 נדחה בתאריך 11/12/05
ביהמ"ש דחה את העתירה המתוקנת "מן הטעם שהסעד המקורי שהתבקש בה התייתר, ואילו זה המתוקן הוא סעד שונה בעליל, שלא יוכל להתברר תחת אותה קורת-גג. אך מובן הוא, כי ככל שהעותרת חפצה בכך, בכוחה להביא עצומותיה בגדרה של עתירה חדשה."
11384/05 נדחה בתאריך 22/01/06

"העתירה הינה אכן עתירה מוקדמת, בשים לב לכך שועדת הכנסת טרם קיבלה החלטה בשאלת השעייתו של חבר הכנסת טריף לגופה, אלא רק החליטה על דחיית מועד המשך הדיון בסוגיה, בהתחשב במצב הערעור של חבר הכנסת טריף. החלטת הדחייה הקצרה, כשלעצמה, אינה מקימה, בנסיבות הענין, עילה להתערבותו של בית משפט זה. כל עוד תלויה ועומדת השאלה להכרעת ועדת הכנסת, מן הראוי לאפשר לה לקיים את הדיון לגופו. לכשתתקבל הכרעת ועדת הכנסת, תהיה הדרך פתוחה בפני העותרים, במידת הצורך, להעמידה למבחנו של בית משפט זה, ככל שתהיה בידם עילה לכך. לעת הזו איננו רואים להידרש לטענות העותרים בדבר ההשלכות החוקתיות של הודעתו של חבר הכנסת טריף כי יימנע בשלב זה מלהצהיר אמונים לכנסת ומלהשתתף בדיוניה הכנסת וועדותיה, יש להניח כי גם שאלה זו תבוא בפני ועדת הכנסת במסגרת דיוניה ושיקוליה."

ר' דיווח קודם

אינדקס

חזור עמותת אומ"ץ דורשת ועדת חקירה ממלכתית
בנושא הטיפול הרפואי בראש הממשלה אריאל שרון

19/01/06

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 19/1/06 אל היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, בבקשה להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת ההתנהלות הרפואית, הציבורית והפוליטית בנושא מחלתו של ראש הממשלה.

העמותה טוענת שהצורך בהקמת הועדה נובע מהחששות שהועלו באחרונה בקרב גורמים רפואיים מוסכים שעל פיהם היה חשש שראש הממשלה לקה לכאורה במחלה קשה שעלולה הייתה לפגום בתפקודו התקין. וכמה ממקורביו פעלו כדי להסתיר זאת מהציבור הרחב.

העמותה טוענת שתפקידה של הועדה יהיה לבדוק בין השאר מדוע הסתירו מהציבור רופאיו האישיים של ראש הממשלה פרטים חיוניים על מצבו הרפואי והאם נכנעו ללחצם של מקורביו ויועציו של ראש הממשלה.

אינדקס

חזור אומ"ץ תובעת:
לפסול את מועמדתו של ח"כ שמעון פרס ברשימת "קדימה"

עמותת אומ"ץ פנתה בתאריך 15/1/06 ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, בבקשה לפסול את מועמדותו של ח"כ שמעון פרס במקום השני ברשימת "קדימה" לכנסת ברוח הסכם שנחתם בשעתו בין ראש הממשלה אריאל שרון לבין ח"כ שמעון פרס.

העמותה טוענת כי הסכם זה מנוגד לסעיף 6א' לחוק יסוד הכנסת הקובע:

"חבר הכנסת שפרש מסיעתו שפרש מסיעתו ולא התפטר מכהונתו סמוך לפרישתו, לא ייכלל, בבחירות לכנסת שלאחריה, ברשימת מועמדים שהגישה מפלגה שהיתה מיוצגת על ידי סיעה של הכנסת היוצאת ..."

בהמשך הסעיף נאמר: " תמורה - במישרין או בעקיפין, בהבטחה או בהתחייבות לעתיד, ולרבות הבטחת מקום ברשימת מועמדים לכנסת, או מינוי חבר-הכנסת עצמו או אדם אחר לתפקיד כלשהו".

במקביל דורשת העמותה לחשוף את פרטי ההסכם הסודי המוצפן בכספת של עו"ד רם כספי שערך את ההסכם בין השניים עפ"י העקרונות של שקיפות וזכות הציבור לדעת.

אינדקס

דף הבית עמותת אומץ פרטים ליצירת קשר

 

עמותת אומ"ץ - אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי, הוקמה בשנת 2003 במטרה לשפר את איכות החיים במדינת ישראל.

העמותה אינה מטפלת בעניינים אישיים של הפונים אליה, אלא רק בנושאים עקרוניים הנוגעים לכלל הציבור, או לאוכלוסיה מסויימת.

תנועת אומץ עמותת אמיתי - קיצור תולדות הזמן

© כל הזכויות שמורות

אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף.
על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.